Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
boukewerff schreef:Je hebt gelijk, gek dat er een paar jaar eerder meer in paste.
Is niet zo gek. Met alle verstevigingsbalken, airbags etc worden de ‘wanden’ van auto’s steeds dikker. Bij ongeveer gelijkblijvende buitenmaten, gaat dat dus ten koste van de binnenruimte.Kijk maar eens wat voor krap autootje aan de binnenkant een V70 is geworden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brian schreef:Als je een TD vanaf ‘96 neemt, met elektronische Lucas-EPIC pomp, haal je ook iets van 1400 km op een tank. Dan heb ik het over 1:15-16 en 80 liter tank waar iets meer in gaat. Niet extreem zuinig dus, maar door de grote tank wel een grote actieradius..
ja, toen ie nieuw was. In de praktijk gaan de EPIC pompen onwijs vaak stuk. Zo’n ding kost serieus geld om te reviseren en een goede gebruikte is bijna niet te vinden. 1 op 14 is wel zo’n beetje het maximale wat je met een break gaat halen trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad XM diesels raken op leeftijd en hoge km-standen, tel daar de hogere wegenbelasting bij op, dan is de keuze voor een 406 HDI zo gek nog niet. Ook aan een HDI kan wat stuk gaan, zoals de pomp en verstuivers, maar dat spul word wel goedkoper omdat er heel veel commonrail spul rond rijd, en het word alleen maar meer.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
waterman schreef:Brian schreef:Als je een TD vanaf ‘96 neemt, met elektronische Lucas-EPIC pomp, haal je ook iets van 1400 km op een tank. Dan heb ik het over 1:15-16 en 80 liter tank waar iets meer in gaat. Niet extreem zuinig dus, maar door de grote tank wel een grote actieradius..
ja, toen ie nieuw was. In de praktijk gaan de EPIC pompen onwijs vaak stuk. Zo’n ding kost serieus geld om te reviseren en een goede gebruikte is bijna niet te vinden. 1 op 14 is wel zo’n beetje het maximale wat je met een break gaat halen trouwens.
Daat zit wat in. Mijn ervaring met een EPIC is ut de tijd 2001-2004 met een Berline uit ‘96. Ik haalde toen met gemak 1:16,5
Mijn Break die ik tot dit voorjaar had was een mechanische diesel met een automaatbak.Om 1:14 daarmee te halen was al een hele opgave. Een Break verbruikt gewoon meer dan een Berline, maar een handbak EPIC zou iets zuiniger moeten kunne rijden dan dat.
En ja, als die EPIC pomp gaat lekken, want dat is het euvel vaak, en je een hele revisie laat doen ben je aan de beurt. Alleen de pakkingen vervangen zou wat goedkoper moeten zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als ‘t dan toch om de grootste gaat: CX Break, 2128 liter.
En ontzettend degelijk en betrouwbaar! Haha (auw).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)