Gezien ik de onderhoudshistorie van mijn 3.0V6 niet ken wil ik z.s.m. de distributieriem vervangen (is het wel `n riem en geen ketting zoals bij m`n Jaguars?).
Is dit goed zelf te doen, en zo ja alle tips en gerelateerde links zijn welkom (de wagen is me teveel waard om op de “Columbus-manier” te gaan sleutelen…d.i. schroef-voor-schroef ontdekken….en verrek nu valt m`n moter op de grond…balen ).
Laat ik het bij de dealer doen (garantie is ook wat waard) op wat voor een prijskaartje mag ik dan rekenen (ik kijk niet op een eurootje of 50).
Advies, tips, handreikingen, hulp…..ben `n complete noob op citrofiel gebied
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
mmmmmm…volgens de Citroen dealer heeft de 3.0V6 tot `98 een ketting en geen riem; is dus mazzel hoef ik daar niet naar te kijken.
Maar toch alle info blijft welkom en ik zal dit forum dus haarscherp in de gaten houden want er valt hier veel te leren
Voor al die mensen die me tot nu toe van advies gediend hebben; mijn dank.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Tja, je kan een V6 treffen waarvan de ketting bij 120.000km is vervangen (zoals bij mijn V6 automaat)
In principe gaat de ketting een motorleven mee, maar let op ratelende geluiden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Een check is nooit weg. Vaak is er ook nog wel iets mis met de waterpomp.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De staat van de kettingen is niet te checken. Alleen de spanner van de balansas is via de olievuldop te zien, bij een stationair draaiende motor moet deze minstens 2 cm door het oogje steken.
De waterpomp van een V6 zit in het thermostaathuis, bovenop de motor, in tegenstelling tot de waterpompen van een 4 cilinder niet door een distributieriem aangedreven.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Vraagje: mag de balansas een axiale speling hebben van ongeveer 1 mm? heeft iemand een detailtekning van dit onderdeel?
Alvast bedankt