Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niek, welkom in de wondere wereld die Citroën SM heet….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jeah :-)
Heel veel succes Niek ! Nog 4 avonden te gaan. Moet goed kunnen komen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25632
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je dynamo heel heet is duidt dat op fikse kortsluiting! Mazzel dat ie niet in de fik is gevlogen!
Kortsluiting = spanningsval = geen vonk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inderdaad mazzel. Hij was echt gloeeiend heet. Ik ben bang dat de + aansluiting niet voldoende contact maakt met de dynamo (dus mijn fout). Dan vaalt het helaas niet onder de garantie. We zullen zien ik ga hem vanmiddag terug brengen.
Niek:
je prioriteit is de motor: Een carbu kan wel een uur lopen op de accu!, dus accu laden, lader eraan, startkabels mee en op pad voor de spuiter. Je zal niet de eerste zijn die bij de spuiter komt met een technische probleempje.
Dynamo: 1. V-snaar los, loopt ie soepel? Zo niet lagertje gaar. Als je de dynamo kortsluit brand je je diodes eruit, kun je nameten, en vergeet niet dat je de dynamo snaar erg strak moet zetten. Als hij alleen warm gelopen is van de snaar heb je die waarschijnlijk niet strak genoeg staan. Koop maar een nieuwe snaar alvast.
Motor: Klassiek: heb je brandstof: Carburateur? Verzopen: dat ruik je al aande uitlaat, of je draait er een bougie uit en kijkt of die “nat” is. Je start een verzopen motor met het gas helemaal ingedrukt ( langzaam, anders pomp je nog meer) en dan doorstarten. Als je geen vonk hebt, dan verzuipt je motor. Geen benzine: Loopt de pomp? dat hoor je.
Vonk: Neem de stroboscooplamp en kijk of je onsteking hebt: Ja, kijk dan met een proeflampje of die ongeveer op bdp staat. Als je ontsteking te vroeg of te laat staat krijg je de motor niet aan de gang, te vroeg: merk je doordat hij niet snel rondloopt als je start, kan vrij kritisch zijn, te laat: Motor lijkt aan te slaan, maar komt niet op gang.
Plan B: Zet er maar contactpunten in, zet ze op BDP bij o toeren: Loopt misschien niet mooi maar draait wel.
De spuiter duwt je auto toch, die wil zijn cabine niet vervuilt hebben met je uitlaatgassen !
Succes !
To err is human, not to err is divine.
We zijn weer een stap verder. De dynamo is oke. De snaar was inderdaad gaan slippen.
Het is de onsteking, waardoor ie niet loopt. Zodra ik start is er heel kost een soort piek vonk daarna is ie gelijk tot een minimum gedaalt, en bij sommige cilinders geheel verdwenen.
Wellicht de bobine..? Zou ook de rede kunnen zijn dat de toerenteller het niet doet..?
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmm.. ik vermoed dan toch een probleem met de ontstekingsmodule. Die geeft namelijk de puls waar ook de toerenteller op reageert.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat is dat toch met die bobines tegenwoordig?? Ik had dezelfde Hi-energy coil gekocht als U. Ze heeft het welgeteld 1200 km uitgehouden. Ik ben nu net van werk veranderd en heb het daardoor heel erg druk en geen tijd om aan de SM te werken. Ik ga mijn 123 vervangen door een Amerikaanse ontsteking,vergelijkbaar met de VDL of Rootselaar ontsteking. En dan hopen dat de bobine het dan uithoud. Er komen steeds meer klachten over de 123. In Frankrijk zijn er ook vele verkocht welke nu problemen geven. Het rare is enkel voor de SM.DS is geen probleem…
Wat zou er verlopen zijn bij Uw ontsteking?? Triggerwiel??
Je hebt waarschijnlijk een probleem met de “dwell”, dat wil zeggen de tijd tussen open en dicht contact en dat bepaald de laadtijd van de bobine. Zelf gemaakt? Dan heb je een module die de “dwell” bepaald. Kan ook zijn dat je bobine te weinig spanning krijgt. Vertel ons wat meer over de ontsteking en iemand kan je misschien helpen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hij heeft zijn ontsteking zelf gemaakt. Zie draadje over SM ontstekingen.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zo raakt hij probleemloos naar en terug van de spuiter .
Mijn goude staat zo al jaren in hoogste stand .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb jij 6 wielen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
U-Niek schreef:We zijn weer een stap verder. De dynamo is oke. De snaar was inderdaad gaan slippen.
Het is de onsteking, waardoor ie niet loopt. Zodra ik start is er heel kost een soort piek vonk daarna is ie gelijk tot een minimum gedaalt, en bij sommige cilinders geheel verdwenen.
Wellicht de bobine..? Zou ook de rede kunnen zijn dat de toerenteller het niet doet..?
Slecht contactslot?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
wbogaerts schreef:
Zo raakt hij probleemloos naar en terug van de spuiter .
Mijn goude staat zo al jaren in hoogste stand .
Walter
Haha! Kom jij helpen duwen ik woon op een dijk hij, staat beneden en moet tussen 2 huizen door met aan weerszijde 10 cm ruimte.
Hij gaat heus wel weer lopen voor vrijdag.