Ik heb er wel geen “caravanbanden” onder. Zijn 205/70 R14 .Wat met de druk dan?
Zoals je kunt lezen is m’n caravan niet “abnormaal” geladen, maar toch moet er een probleem zijn hé!
Dacht verder aan de vering. Gezien de problemen pas na 100 km duidelijk werden, vraag ik mij af of luchtvering door drukverlies?? dit wiebelen kan veroorzaken. Je ziet ik blijf natuurlijk ev. in een fout van de wagen ook geloven,gezien ik voordien nooit problemen had met m’n Sharan.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Pieter,
Als de luchtvering drukverlies heeft gaat de auto doorzakken. Dat was je bij een stop dan ditrect opgevallen. Rubbers van de caravan vering defect Kan. Dan moet hij nu erg doorgezakt staan.
De bandenspanning zou ik bij jouw caravan op 3,5 à 3,6 bar aanhouden.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Gerard,
Mijn caravanbanden mogen max. 44psi hebben staat erop ( 3 bar). Mag je dan echt zoveel erover gaan?
Heb vandaag wat met gewichtsverdeling ondernomen.
Start 75 kg kogeldruk. Kleine spullen van onder zithoek vooraan naar as gebracht: 72kg kogeldruk.
Voortentbuizen uit disselbak naar middengang op as gebracht : 58kg
Voor- en zijpanelen voortent van onder zithoek naar middengang gebracht : 51 kg kogeldruk.
Wat was nu eigenlijk beste ? Caravantrekker.nl zegt 5.2% kogeldruk. Dus ik reken ong 1200kg x 5.2%= 62.5kg
Mijn wagen mag er max 70kg hebben. Moet ik nu al die spullen gaan terugplaatsen of moet ik zo veel mogelijk onder die max kogeldruk van de wagen blijven?Of toch maar dat advies van 62.5kg volgen?
Wat dan met stabiliteit?
Groeten Peter
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Peter, ik lees dat je het gewicht rechtsachter compenseert met gewicht linksvoor. Hierdoor creeer je in mijn ogen een diagonale krachtlijn die de caravan dus om zijn lengteas zal doen schommelen. Het advies dat ik verder las om het gewicht zoveel mogelijk in het midden te leggen lijkt me dan ook het beste tot nu toe. Alle belang van goede bandenspanning ten spijt ben ik er eigenlijk zeker van dat het probleem hem in de belading van de caravan in combinatie met deze auto zit.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Hallo Pieter,
Ten eerste het volgende. Ga naar mijn laatste bericht en klik daar op pm. Je kunt mij dan een persoonlijk berichr met jouw email adres sturen. Ik kan jou dan enkele PDF bestanden sturen waarin een en ander is uitgelegd over banden en stabiliteit en jouw mailadres blijft zo onzichtbaar voor anderen.
Volgens de info die ik heb moet je de 3 bar negeren. Die geldt enkel in de USA waar andere gebruiksomstandigheden zijn. Voor jouw soort banden wordt hier 3,5 bar aanbevolen welk ook nog gerust naar 3,8 mag voor meer draagkracht (max 10%).
Jouw 205/70 banden zijn 143,5 mm hoog. Niet te hoog om ongerust over te zijn maar bij een te lage bandspanning zeker reden voor instabiliteit.
Welk merk banden heb je en zijn ze niet ouder dan 6 jaar??
Die kogeldruk zou ik bij instabiliteit niet verlagen. Het is natuurlijk vreemd als het instructieboekje 60 kg opgeeft en het typeplaatje van de citroentrekhaak 100 kg. Die 75 kg mag geen probleem zijn voor de C4.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
beste moderator,
weet niet waar ik vermelde dat ik nu gewicht links voor heb geplaatst. Heb materiaal van disselbak en van onder zithoek, centraal in de gang (op de as) gelegd. Dus zou dit beter moeten zijn. Maar dan verlies je natuurlijk kogeldruk en is dat nu net niet wat toch maar moet behouden bij instabiliteit?
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
pieterke schreef:Even snelle verduidelijking. Ik rij normaal geen 120km/h met de caravan,maar als je iets wil testen moet je soms iets verder gaan dan normaal . Die proef bracht echter niets aan het licht.
Beladen van bovenste kastjes doe ik zelfs nooit. Indeling caravan is natuurlijk een belangrijke factor van hoe geladen wordt. Wij hebben het vaste bed rechtsachter en de keukenblok daarvoor en dan de zithoek. De meeste spullen (tafel,stoelen, zetels..) gaan onder het bed, die natuurlijk ACHTER de as ligt en nog eens rechts van het middelpunt. Ik probeer dit te compenseren met de voortent links in de badkamer op de grond. De voortentstokken gaan in de disselbak, maardenk die te moeten verhuizen om van die 75 kg kogeldruk af te raken. Alleen indeling is moeilijk om iets op de as EN in het midden van de caravan te krijgen.
Wat laden van de wagen betreft : 1 plooikrat voedingswaren en dan 4 plooikratten met wat kleren.Dus niets superzwaar. Dan nog 2 grote zonen op de achterbank, mooi verdeeld links en rechts.
Ben ik nou gek?
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Oh en noem me maar gewoon Graddus hoor, niet elke post geschiedt vanuit het moderatorschap.
Graddus dan,
Badkamer bevindt zich links achteraan de caravan, naast het bed. Dus meeste spullen liggen rechtsachter onder bed en ik compenseer dit met voortent linksachter (naast bed in de badkamer) te leggen.OP de as staan de koelkast en aan de andere kant de verwarming en een kleerkast. Dus “op de as” brengen is niet mogelijk. Alleen er zo dicht mogelijk tegen. Dit heb ik nu gedaan door tentstokken in de middengang te plaatsen. Gevolg 51kg kogeldruk ipv 75kg. Wat is nu beter was m’n vraag?
lagere kogeldruk of toch maar stokken terugplaatsen om toch voldoende kogeldruk te hebben.
Hoop dat ik nu duidelijk ben.
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vrees dat je gewoon teveel spullen achterin hebt liggen. En wat wegen je stokken, ook niet onbelangrijk, zijn het stalen stokken, of kunststof, dat scheelt nogal wat.
Ik vraag me ook af of de caravan niet te zwaar beladen is, vooral aan in het achterste deel van de caravan.
Heb je de caravan beladen al eens gewogen?
Beste caravantrekkers,
er worden hier veel zinnige dingen gezegd over belading, kogeldruk, bandenspanning. Daar durf ik niets aan toe te voegen. Ik kan alleen maar melden dat ik zeer tevreden ben over de luchtvering + caravan. In mijn geval een zeer stabiele en comfortabele combinatie!
Berlingo I 1.9D (grijs)
Berlingo I 1.6 16V
Beringo II 1.6 16V
Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive EB6V
Grand C4 Picasso 1.6 HTP Exclusive
Grand C4 Picasso 165 HTP Shine
Teveel lading achter betwijfel ik.Wordt toch beperkt tot minimum.
Alles wordt onder het bed (rechtsachter) zo dicht mogelijk tegen de as gebonden.
Daarom blijft mijn vraag dan ,moet ik die zware ijzeren tentbuizen weer voorin gaan plaatsen om betere verdeling voor/achter te krijgen EN meer kogeldruk? Dacht altijd dat kogeldruk juist indicator was van ev. teveel lading voor(hoge druk) of achter(lage druk).
De indeling van de caravan laat maar 2 opties ofwel voorin of achterin laden.Vroeger nooit een probleem maar nu des te meer(Sharan was natuurlijk zwaarder).
Als er mensen zijn met dezelfde indeling caravan, kunnen die dan eens uitleggen hoe en wat zij, waar leggen?
mvg Peter
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Als ik stoel 6 en 7 niet in gebruik heb dan gaan de tentstokken (3 zakken met stalen buizen in mijn geval) achterin de auto. Als ik die ruimte niet heb dan moeten ze in de caravan. Ik leg ze dan altijd in het gangpad middenin, recht boven de as.
Ik heb dan wel geen luchtvering maar ben erg tevreden over rijgedrag met caravan. Ik hou als kogeldruk zo’n 70 kg. aan. Onder de caravan heb ik bestelwagenbanden liggen op 3,5 bar.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Ben zojuist naar de weegbrug geweest. Caravan zoals nu geladen weegt 1260kg, dus met wat last-minute bijladen kom ik boven m’n 1300kg max van de caravan. Even verrast dat wel!!
zal idd moeten afwegen wat naar wagen kan verplaatst worden,maar vrees dat tentstokken of stoelen of tafel niet in de wagen passen. Als ik achteraan uithaal,zal kogeldruk dan weer stijgen volgens mij.Maar moet toch nog rekening houden met links-rechtsgewichtsverhouding achteraan . Volgende week volgt volledige technische controle van caravan.