2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
stangenstelsel afstellen van 5 bak
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 29 september 2010 12:05 PM
  [ # 16 ]

Even terug naar het eerste bericht: als je na het vervangen van de koppeling ineens niet meer de achteruit kan inschakelen, is er waarschijnlijk iets misgegaan bij het vervangen van de koppeling niet? Heeft dus niets te maken met olie-additieven.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 september 2010 12:07 PM
  [ # 17 ]

Helemaal mee eens. Vermoedelijk komt de koppeling toch niet goed vrij, waardoor schakelen lastig is. Als de bak wel goed te schakelen is als de motor niet loopt weet je hoe laat het is en moet je de oorzaak in de koppeling zoeken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 29 september 2010 05:47 PM
  [ # 18 ]

Mooi geformuleerd Leontien ik zal niet alle argumenten die je aandraagt bevestigen of ontkrachten daar gaat deze topic niet over,maar ik blijf het zeggen een goede olie heeft geen hulpmiddelen nodig.

Nu even terug naar het probleem,ik zie het vaak met wat oudere franse auto’s dat de achteruit slecht ingelegd kan worden.Op een een of andere manier liggen de tandwielen op het moment dat de achteruit wordt geschakeld niet in de juiste positie.

Ik denk dus dat het probleem waarschijnlijk meer in de bak kan worden gezocht dan dat de koppeling verkeerd staat afgesteld

Profiel  
 
Gepost: 29 september 2010 06:02 PM
  [ # 19 ]

Om eventjes alle wilde theorieën de wereld uit te helpen: Joost is afgelopen zaterdag bij ons langs geweest omdat hij zeker wilde zijn en het blijkt dat deze CX niet lastiger in de achteruit te zetten is dan welke CX ook. De achteruit is niet gesynchtroniseerd en zal dus altijd lastiger in te schakelen zijn dan de rest.
Hij heeft niets verkeerd gedaan of gemonteerd en zijn bak is prima.

De truuk is, zoals bij alle CX’en: eerst even in de 5 zetten en dan pas in achteruit en dan kraakt er niets.


Wat TSL betreft, dit had niets met z’n bak te maken, hij gaat dat er niet ingooien zodat de achteruit dan niet meer kraakt!

...just so y’all know.  Wink


@ Daan: geheel gelijk in, goede olie heeft geen hulpmiddelen nodig als zodanig, maar ik vind het wel een fijn idee dat de smering en de dopes al op m’n zuigerwanden zit als ik de sleutel omdraai, ipv pas als de motor enige tijd gedraaid heeft.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 29 september 2010 06:24 PM
  [ # 20 ]

Of in zijn een zetten,of alleen even de koppeling als de pook in zijn vrij staat op laten komen werkt allemaal.

Joost had trouwens laten ontvallen dat hij het ook in zijn bak ging gooien,daardoor werd ik een beetje op een dwaalspoor gezet,en inderdaad het gekraak van de bak gaat hierdor echt niet weg.

Laatste wat ik wil zegen over TSL,ik gebruik al jaren Kendall,het is een olieprdukt uit het iets duurde segment,maar deze olie heeft nagenoeg hetzelfde of mischien wel betere eigenschappen als TSL.

Ook deze olie blijft lekker overal aan"plakken"ik heb dus echt geen toevoeging nodig,dus ieder voor zich,maar dus geen TSL voor mij.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 29 september 2010 06:28 PM
  [ # 21 ]

Hmmm,

eerste in zijn 5 zetten huh zal lastig worden met een 4 bak, maargoed gelukkig kraakt ie van mij (nog) niet en werkt het ding probleemloos.

Nu gaat binnenkort wel mijn blok eruit ivm olielekkage is het dan ook verstandig iets preventief aan de bak te doen waar je dan makkelijk bij kunt vraag ik me net af..  of gewoon verse olie en weer rijden ??


Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 september 2010 07:52 PM
  [ # 22 ]

Wat wil je aan de bak doen dan?
Heb je (synchromesh-)bijgeluiden?
Anders volstaat het met het monteren van nieuwe diff-keerringen en nieuwe olie na hermontage.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 30 september 2010 09:46 AM
  [ # 23 ]

Als je geen problemen hebt met de bak, en hij lekt geen olie langs de prise-as (zoals mijn bak deed), zou ik hem lekker dicht laten.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook