Dag allemaal!
Recent ben ik begonnen met de grote opknapbeurt voor mijn geliefde 16 TGi Break.
Via dit topic hoop ik zo nu en dan vragen te kunnen stellen en het proces te delen met andere liefhebbers.
Na 3 jaar rijplezier ging de auto minder betrouwbaar aanvoelen, oa. teveel bijgeluiden etc.
Aangezien ik dagelijks een auto nodig heb, heb ik November 2009 een ZX break gekocht en de BX voor onderhoud geschorst. Een maand geleden ben ik het project te lijf gegaan en nu komen natuurlijk de vragen opborrelen. De huidige status:
De versnellingsbak is er uit. Dit heb ik gedaan omdat de auto een geluid raar voortbrengt vanuit de aandrijving, een pulserend en stroef geluid bij optrekken en afremmen op de motor. Ik las eerder op dit forum een topic waarin iets dergelijks werd aangeduid als een versleten prise-as lager.
Nu de bak eruit is blijkt de hele drukgroep aan vervanging toe te zijn, plaat is bijna op en druklager is erg versleten. Dit gaat dus gebeuren. Daarbij kwam ik erachter dat het tussenlager (waar de R-aandrijfas door de motorsteun loopt) behoorlijk los zat. Zelf denk ik dat 1 van deze 2 lagers best het bijgeluid kan veroorzaken. Vervangen lijkt mij logisch, weet iemand wellicht waar ik dit tussenlager het best vandaan kan halen?
Dan het prise-as lager, klopt het dat dit geklemd zit achter het vliegwiel van de motor (metalen bus, ziet onbeschadigd uit). Of zit dit lager in de bak, net achter het punt waar de as de bak ingaat? (neem aan dat daar ook een lager in zit.)
Buiten deze vragen van deze sleutel-leek, wil ik graag tips over welk onderhoud ik verder het best gelijk kan uitvoeren nu de bak er uit is. De bak open maken lijkt mij niet nodig, aangezien de auto perfect schakelt. Zelf had ik de volgende zaken bedacht:
-differentieel-keerringen vervangen (ook lagers?)
-zoals gezegd, complete drukgroep vervangen
-buitenkant reinigen
Daarnaast lijkt het me handig om, nu de ruimte er is, het hydraulisch systeem na te lopen op rotte slangen etc.
Weet iemand ook nog hoe ik de veerpoten op slijtage kan testen.
En een goed adres voor de benodigde onderdelen? Veel is te verkrijgen via mijnautoonderdelen.nl, had ik al gezien.
Alle reacties zijn welkom, elke tip zal ik ter harte nemen.
Alvast hartelijk bedankt.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
direct de krukaskeerring meenemen als de bak er af ligt en uiteraard ook de prise as keerring. bakolie vervangen (doe je neem ik aan al) en gewoon de complete koppelingsset vervangen (drukgroep/druklager/plaat). verder moet je even kijken naar het busje waar de bediening van de koppeling op draait (boven op je bak), dat zou ik ook vervangen zodat alles weer soepeltjes loopt eventueel ook de plastic delen waarmee de gaffel op zijn plek gehouden wordt en zien wat er rondom daar nog aan draaiende delen zit van de koppelingsbediening. nu kan je erbij als het erop zit is het lastig om te vervangen. diff keerringen ook beide vervangen, tenzij ze toevallig recent al vervangen zijn bijvoorbeeld omdat de assen eruit geweest zijn, is dat niet het geval dan zonder twijfel vervangen
oh en voor ik het vergeet: kijk even naar de staat van je koppelingskabel. als die netjes is kan je hem wellicht smeren, rafelig: vervangen. en na deze handelingen moet je weer een lekker soepel koppelingetje hebben
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Bedankt voor de tips. Ik ben op dit moment bezig met schoonmaken onder de kap, totdat ik onderdelen binnen heb. Heb een boel besteld, waaronder koppeling, keerringen en distributie. Zal deze week wel binnen komen.
Weet iemand misschien nog iets over het tussenlager van de R-aandrijaf? Of is dat een onderdeel van de as zelf? Of van de homokineet?
Dan nog het testen der veerpoten, misschien iemand die daar ervaring mee heeft?
Vandaag maar even op de sloop in Exel een boel slangen uit een bx gehaald die bij mij rot waren, die zijn dus vast binnen
Hier trouwens wat beeldmateriaal van de bx, waar ze onderhanden wordt genomen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
als je dat lagertje bedoelt dat halverwege de as zit, dat is gewoon los te vervangen. goed warm stoken en eraf slaan en nieuwe voorzichtig erop doen. pokke klus, maar gewoon los te vervangen
lekkere sleutellokatie, da’s ideaal daar lekker droog en een putje zo te zien…
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3119.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Leuke GS staat daar. is die ook van jou?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Over de veerpoten: Mij is verteld dat je dan de 2 retourslangetjes achter de veerpoten los moet trekken, en een paar keer goed op de neus drukken, en gymnastieken met de auto. Er mag geen LHM of hoogstens wat druppeltjes doorheen lopen. Dan hebben ze geen last van interne lekkages, dus zijn ze niet versleten? Of bedoel je dat niet?
Als ze stroef gaan, spuit bovenin door het gaatje bij de veerbol eens wat Teflonspray naar binnen, en gymnastiek eens wat. Mijn BX veerde er een stuk soepeler door, en zakte toen ook weer in aan de voorkant na het uitzetten van de motor!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Inderdaad een ideale sleutelplek, maar de GS is niet van mij maar van Jorik Barteling. Van hem is ook de schuur met de put, weet niet wat ik zonder hem moest..
Ik denk dat ik het as-lagertje dan maar ga proberen te vervangen, alleen even nieuw zien te vinden.
Nog een prangende vraag (zie eerste post): ik heb nu een 114-tands distributiereiem besteld (en krijg ik morgen binnen). Kan iemand me vertellen of dit de goede is voor een TGI uit ‘93? Ze zijn er ook met 113 tandjes begreep ik.
Bedankt voor de tip over de veerpoten, ik ga dit eens proberen, maar weet uit het verleden dat er doorgaans behoorlijk wat LHM uit de lekretour komt, dus de veerpoten zullen hun beste tijd ook wel hebben gehad. Stroef veren heb ik nog geen last mee gehad. Auto bleef aan de voorkant altijd wel hoog staan, dus smeren is misschien wel slim.
Oja, gisteren bij het schoonmaken van de bak: ik trok iets te hard aan de koppelings-hefboom en ...krak, ja hoor, hier werd al voor gewaarschuwd; plastic kommetje (draaipunt) kapot. Ik ga proberen deze via de club te bestellen, samen met een LHM-retourbundel en het as-lager.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
ik verwacht eigenlijk dat die riem goed is, citroen specificeert het op orga-nummer (het nummer dat in je linker voorportier staat tussen de scharnieren).
volgens citroen:
tot org 5545 113 tands
sinds org 5546 114 tands
verder zou ik altijd even de riemen op elkaar leggen, better safe then sorry
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
De sloop in Exel, je woont dus in de buurt.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3119.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
vincentnijhof schreef:Inderdaad een ideale sleutelplek, maar de GS is niet van mij maar van Jorik Barteling. .
Ohh ja, nu herken ik hem ook wel.
Hij kan ook even sleutelen, zijn distributie is geknapt…..
McDean schreef:De sloop in Exel, je woont dus in de buurt.
Deventer, en de werkplaats is in Schalkhaar.
citro-power schreef:vincentnijhof schreef:Inderdaad een ideale sleutelplek, maar de GS is niet van mij maar van Jorik Barteling. .
Ohh ja, nu herken ik hem ook wel.
Hij kan ook even sleutelen, zijn distributie is geknapt…..
YEP, hij baalt. De ernst van de zaak is nog niet helemaal zeker geloof ik.
Vandaag samen met sleutelmaatje Freek de distributie riem vervangen.
Het was een flinke klus, maar die zit er weer op.
Wat we vreemd vonden was dat de spanrol niet voorzien was van een systeem om hem te spannen (zoals in de vraagbaak, maar die is tot 1992)
Dat hebben we nu handmatig gedaan met een zelfgemaakt stuk gereedschap, maar de rol zit ALLEEN vast met de bout in het excentrische gat. Klopt dit??
Het lijkt me wel, want ik heb er 60.000 op zitten met de oude riem+rol en hij kwam er toch echt zo uit, zonder span..ding. Het lijkt me gewoon zo’n karige montage, met 1 bout. Als deze los raakt zou de spanning van de riem verdwijnen en kan die eraf lopen. Kan iemand dit ontzenuwen voordat we gaan starten? (duurt nog wel even).
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat klopt. Ook de 16v heeft 2 van deze rollen, en zitten elk met 1 bout vast.
Ik heb een inbussleutel vierkant geslepen, en kon zo de rollen spannen.
Ha, da’s grappig. Zo heb ik het ook gedaan. Imbus afgesplepen en dan ‘kantel’ je de rol eigenlijk tegen de riem aan. Het duurde allemaal wat lang door de beroerde plek van het hele zootje tussen de wielkast en blok geklemd..
bijgaand nog een foto uit 2007, bx-break is wat mij betreft de ideale reisauto.
Tja groen is ze mooi, maar…
ik loop al minstens een jaar met het idee de bx volkomen MAT-ZWART te spuiten. Momenteel weet ik het niet meer zo goed, ik hoor zo veel nare verhalen en zie zoveel lelijk gespoten auto’s.
Veel mensen vinden het ook spuuglelijk, maar ik vind het de mooiste kleur voor een auto.
Heeft iemand ervaring met mat-zwart? De man van de verfwinkel zei dat het wel kan, maar je moet niet bang zijn voor beschadiging. Is er een manier om dit mooi en goed te doen? Gewoon een strakke, sterke laklaag?
Het duurt toch allemaal nog wel even. Eerst de binnenkant, zeg maar