Electrisch raam BX
Mischa van Oss
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

- BX Chic
Gepost: 28 september 2010 01:08 PM

Hallo,
Ik heb sinds kort een probleem met het linkerraammechanisme van mijn Chic. Als ik hem dichtdruk dan stopt ie niet meer als ie tot boven omhooggaat. Hij blijft proberen omhoog te gaan met een enorm geratel als ie dus dichtzit en niet verder kan. Vervolgens valt ie zo’n 5 cm naar beneden terug en probeert ie het opnieuw. Met de intervalknop kan ik hem nog enigszins dichtkrijgen, maar dan moet ik met mijn handen helpen. Is het iets electrisch of mechanisch. Het lijkt een combinatie hiervan. Ik heb de deur opengewerkt, maar je kan er vrij rottig bij. Iemand een idee?

Hartelijk dank,
Mischa van Oss

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11790

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2010 03:01 PM
  [ # 1 ]

Even voor de duidelijkheid: als je de alléén de pijltjes gebruikt gaat het wel goed en als je alleen de bolletjes gebruikt blijft de boel lopen? Want dan zou het one-touch relais dat in het plastic deel van je deurpaneel wel eens gaar kunnen zijn.

Even op de sloop zo’n kabelboompje en kastje scoren en overklussen; het makkelijkste is om dan dat hele plastic stuk bekleding te wisselen (3 schroeven, als de boel toch al open is). Eventueel past het standaard non-relais draadboompje uit een TGx ook (en ja, Chic/TZx one-touch raambediening is andersom ook plug & play).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 29 september 2010 11:42 AM
  [ # 2 ]

gezien het geratel kan er wel eens, afgezien van het relais dat zijn werk mogelijk niet correct doet, ook aan het mechaniek of motor een defect zitten. heb dit gedoe ook wel bij mijn vorige bx gehad en die ging niet ratelen maar bleef wel proberen te raam dicht te krijgen. mede door het terugvallen van het raam verwacht ik dat ofwel de geleider die onderaan het raam zit verrot is of er bij het mechaniek iets defect is of speling heeft. denk het slimste om even met mooi weer het boeltje uit te bouwen en te zien wat er aan de hand is, gokken is vrij zinloos nu.

met nieuwe ruit ivm die geleider (de geleider is ook los te koop overigens) + mechaniek + relaisboompje zit je altijd goed als je dat voor een tientje op de kop kan tikken op de plaatselijke sloop maar allicht zijn er maar 1 of 2 onderdelen defect Wink

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6168

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 september 2010 04:20 PM
  [ # 3 ]

En als je het allemaal wat ingewikkeld vindt mag je hier wel even langskomen, dan help ik je wel.

Profiel  

rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 29 september 2010 04:37 PM
  [ # 4 ]
Hilko16TZI schreef:

En als je het allemaal wat ingewikkeld vindt mag je hier wel even langskomen, dan help ik je wel.

dat is kort samengevat wellicht de gemakkelijkste oplossing Smile

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  

Mischa van Oss
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

- BX Chic
Gepost: 03 oktober 2010 10:11 PM
  [ # 5 ]

Ja heren, dank voor de reacties. Als ik het een beetje samenvat dan kan ik het best een nieuwe installatie op de kop tikken ergens. Met het in -en uitbouwen kom ik wel uit. Grote probleem vind ik hoe je erachter komt waar nog een paar aardige BX’en staan. Ik woon zelf in A’dam, maar als je beetje rondkijkt op sloperijen zijn het bijna allemaal modernere auto’s. Heeft iemand een idee waar ik nog een kans kan maken. Iets van 50 kilometer wil ik er wel voor rijden. Al uitgebouwd en als los onderdeel zou ideaal zijn.

Groet, Mischa

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6168

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 oktober 2010 10:33 PM
  [ # 6 ]

Lid worden van de BX club.

Is dat jouw auto, in je avatar? Dan zou ik me eerst maar eens druk gaan maken over het draagarmlager rechtsachter…

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1288

- C1 serie II
Gepost: 03 oktober 2010 10:54 PM
  [ # 7 ]

Ik herken dit van mijn inmiddels overleden TZI. De tanden op de kam van het mechaniek zijn afgesleten.
Een nieuw mechaniekje scoren.
Inbouwen kost een uurtje en schrammen op je armen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook