veerbollen check begrijp ik hier uit!!

Totaal aantal Berichten: 2509
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
‘t is een plaatje! Ik heb haar vandaag even in het echt mogen aanschouwen. De problemen met de blanke lak vallen eigenlijk niet echt op (het voordeel van deze kleur) en in combinatie met het zwarte leer is het een hele luxe, strakke auto.

Totaal aantal Berichten: 105
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
La Léo berichtte eerder al over de inbouw van een LPG installatie. Ik deel haar mening op twee punten.
Primo: gas is inderdaad niet alleen om op te koken . Ook is was aanvankelijk die mening toegedaan, maar met een verbruik op gas van 1:8,5 (een fractie lager dan op benzine) bespaar ik wel bijna een euro per 9 kilometer! De Hollander ontwaakt!
Secundo: Geen Hollandse zuinigheid met betrekking tot de installatie. Voor € 90,= heb je al verdampertjes, maar dan heb je Italiaanse plastic prul-dingen. En wordt het dus voortdurend “mama-mia” roepen met je Fisher Price verdamper. De verdamper is tenslotte het hart van de installatie. In navolging van CEE-IKS ben ik gegaan voor een verdamper van Vialle (type F). Daarbij een tank van een litertje of 90: lekker groot want je kofferruimte is toch al naar de kl*te. CEE-IKS rijdt al ruim een ton met deze configuratie rond zonder problemen. Ook ik ben vooralsnog erg enthousiast.
Aangezien ik elders las dat je zocht naar garages in de regio r’dam-haaglanden, kan ik je de firma AGIN in Rotterdam van harte aanbevelen. Niet alleen had ik de totale installatie inclusief BTW onder de € 1000,=, maar ook vind ik dat de aftersales meer dan prima is.
Ik heb er destijds alleen de installatie gekocht en deze zelf ingebouwd. Nog nooit eerder gedaan, maar prima “bijgestaan” met een schemaatje en wat aanwijzingen én een pre-RDW keuring. Niets dan lof voor deze firma. Gas inbouwen is overigens helemaal niet moeilijk!
CEE-IKS en ik hebben trouwens allebei een soort “rekje” in het vooronder gebouwd waar de verdamper, de benzineafsluiter en het stuurrelais overzichtelijk en netjes zijn “opgehangen”. Mocht je maten willen, neem maar ff contact op via de mail.
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Laat de TS nu eerst eens bepalen of LPG-inbouw wel lonend is op dit moment: alles valt of staat met het verwachtte jaarkilometrage.
Bovendien moet je, na inbouw, zaken voor lief nemen:
- je kofferruimte ben je inderdaad zo goed als kwijt,
- kleppen moet je frequenter (laten) stellen en
- het kost je vroeg of laat je kop (je cylinderkop wel te verstaan).
Zoals ik in een ander topic op LPG-inbouw al eens heb opgemerkt, deel ik je uitspraak niet vwb gasinstallaties.
Heb je persoonlijke ervaring met ‘Mama Mia’-producten of is dit weer eens louter gebaseert op ervaring uit tweede hand…?
Mijn eigen ervaring met bijvoorbeeld OMVL (ja, da’s italiaans) is uitstekend, dus ik snap al die commotie niet.
Blijkbaar sta ik daar alleen in.
Die keuze is aan een ieder die tot inbouw overgaat..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Pascal schreef:Laat de TS nu eerst eens bepalen of LPG-inbouw wel lonend is op dit moment: alles valt of staat met het verwachtte jaarkilometrage.
Bovendien moet je, na inbouw, zaken voor lief nemen:- je kofferruimte ben je inderdaad zo goed als kwijt,
- kleppen moet je frequenter (laten) stellen en
- het kost je vroeg of laat je kop (je cylinderkop wel te verstaan).
Als je goed gelezen hebt in MCMLXXIV’s betoog is de rekensom snel genoeg gemaakt: na pakweg 10.000 kilometer heb je de installatie terugverdiend! Je moet wel erg weinig vertrouwen hebben in het “product CX” als je er niet zeker van bent dat het lukt om met je verse aankoop 10.000 kilometer te rijden. Nu snap ik best dat rookwolken en blauwe pluimen aan het begin niet echt bemoedigend zijn, maar zoals La Léo terecht aangeeft, een koppakking is zo gefixt! In dat opzicht is LPG eerder een kwestie van “zo snel mogelijk”!
Inderdaad die ruim bemeten kofferbak ben je kwijt, nu leert de ervaring dat, indien er een berline aangeschaft wordt in de veronderstelling dat je de ultieme verhuiswagen hebt bemachtingd, je toch enigszins bedrogen uitkomt. Ook zonder LPG tank sta je met vrijwel elk produkt dat je bij de lokale Gamma koopt te passen en te meten, met als resultaat dat het alsnog op je mooie bekleding stof ligt te happen. Als de Gamma je favoriete bestemming is: Koop een Break!!!
Dat kleppen stellen is overigens appeltje-eitje, met een half uurtje werk staan alle kleppen weer netjes en zoals het hoort, en de ervaring leert dat in nood een klepdeksel ook 2 maal gebruikt kan worden, zonder dat de olie aan alle kanten eruit stroomt! De Vraagbaak geeft overigens de verkeerde methode als klepstelprocedure weer, dus pas op!!! Probleem is eerder dat wanneer je op LPG rijdt, rijden zo’n feest is dat je motor nooit koud is, en dat is wel zo fijn als je kleppen gaat stellen!
Dat het je de kop kost is echt onzin! Douvrin motoren kunnen prima op LPG en ik heb na 200.000km praktijkervaring nog geen kop naar de eeuwige jachtvelden hoeven brengen, en m’n vorige cx had 400.000 km op de compteur! Overigens is er niets slechter voor een motor dan een koude start. Doe je dat op benzine dan spoelt, in tegenstelling tot een koude start op LPG, het rijke mengsel alle olie van je cilinderwanden, waardoor een motor een minder lang leven heeft dan op LPG. Douvrins lopen trouwens ook stiller op LPG.
Verder heb ik mijn installatie zoals reeds eerder beschreven uit m’n vorige CX gehaald, en die heeft inmiddels bijna 400.000 kilometer achter de kiezen en functioneert probleemloos. Wel met een Vialle verdamper. Natuurlijk is in die 20 jaar de verdamper wel eens vervangen, maar slechts elke 60.000 kilometer laat ik de verdamper weer eens afstellen. Het verloop van zo’n F-type is minimaal.
Bezuinig dus niet op de verdamper is mijn devies! Met italiaanse Fisher-Price verdampers denk ik niet dat MCMLXXIV alleen doelt op het merk OMVL, wel is het zo dat een goede vriend van zowel mij als van MCMLXXIV, z’n OMVL waarschijnlijk binnenkort een enkele reis prullebak gaat bezorgen, omdat dat apparaat al meer aan afstellen heeft gekost dan die “dure” Vialle van mij….Mamma Mia…...
Maar goed dat ding zit in een Volvo, en het schijnt toch echt zo te zijn dat er ook tevreden gebruikers zijn van dit specifieke merk…..
Ik zou zeggen: Gas erin, en gas erop!!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De Vraagbaak geeft overigens de verkeerde methode als klepstelprocedure weer, dus pas op!
Wat bedoel je hiermee?
Ik rij nu overigens 30.000 km met een OMVL systeem, geen problemen gehad.

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
fluidphreak schreef:De Vraagbaak geeft overigens de verkeerde methode als klepstelprocedure weer, dus pas op!
Wat bedoel je hiermee?
De baak hanteert de methode met geopende klep voor de 829 motor, ik stel altijd met de tuimelen methode.
Die tuimelen methode is makkelijker, en na het stellen loopt altijd alles supermooi. Ik heb ook eens volgens die andere methode gesteld, en dan liep het ding als een grasmaaier.
Dus gewoon als volgt stellen:
1e tuimelen 4e stellen
2e tuimelen 3e stellen
3e tuimelen 2e stellen
4e tuimelen 1e stellen
Inlaten op 0.10 uitlaat op 0.25
Als je het slim doet ben je in 1 rondje met de krukas draaien helemaal klaar!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
We beginnen zolangzamerhand een beetje off topic te raken
Wel een interessante vervolgdiscussie, though. Deze info ga ik zeker gebruiken bij mn zoektocht naar een gasinstallatie!