VW (eigenlijk auwi) is de term TDi gaan gebruiken op het moment dat ze voor de directe injectie zijn gegaan.
Bij personenwagens van Citroen zijn alleen de HDi’s voorzien van directe inspuiting, maar die hebben een common rail systeem. Het rauwe karakter van een gewone directe injectie maakt ze alleen geschikt voor vrachtwagens en trekkers, al denken ze daar bij VW ander over
Aan het type kan je niet altijd zien wat erin zit, bijv:
in de Xantia draagt zowel de HDi met 90 pk als de HDi met 110pk de aanduiding HDi, waarbij de 90pk geen intercooler heeft.
CX 25TRD Turbo (geen intercooler)
CX 25TRD Turbo 2 (wel intercooler)
het valt mij wel op dat belgische dealers/handelaren hun klanten de meest idiote dingen op de mouw proberen te spelden, dus Belgen, hoedt u voor valse verkopers
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
zxtdike schreef:aaaaaaaaaaah owkeeeeej, ik ben tevreden. ik heb 90pk. voor mij blijft een het een TDi.
wel erg bedankt voor de uitleg hoor !!!!!
Ik moet je dan erg teleurstellen…...een TDI bestaat NIET bij Citroën
Dat is hier al door meerdere Citrofielen tegen je gezegd.
Een ZX of Xantia heb je met een D (1905 cc) ZONDER turbo, met een turbo noemen ze dat dus een TD…en die hebben dan een intercooler.
(een Xantia heb je trouwens ook nog als SD, met een turbo maar zonder intercooler…...75 pk)
Bij de ZX zou die intercooler bovenop moeten zitten als je de motorkap opendoet.
(net als bij een BX Tzd-Turbo dus)
Mocht ie er niet zitten, dan vrees ik dat ze je helemaal belazerd hebben, dan zou je geen Turbodiesel hebben, maar een gewone D.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Bram schreef:Ik moet je dan erg teleurstellen…...een TDI bestaat NIET bij Citroën
Dat is hier al door meerdere Citrofielen tegen je gezegd.
Citroën heeft wel degelijk TDI’s gemaakt/benaming gebruikt.
De Jumper 2.5 TDI is tot de 2.8 HDI leverbaar geweest….
CitroenAZU schreef:Bram schreef:Ik moet je dan erg teleurstellen…...een TDI bestaat NIET bij Citroën
Dat is hier al door meerdere Citrofielen tegen je gezegd.Citroën heeft wel degelijk TDI’s gemaakt/benaming gebruikt.
De Jumper 2.5 TDI is tot de 2.8 HDI leverbaar geweest….
Wij hadden het over personenauto’s.
Van de busjes/bestelauto’s weet ik de benamingen niet allemaal.
Haha, grappige discussie.
Als je het generiek beschouwt is een ZX een TDI ofwel turbo diesel intercooler).
Kijk je naar de fabrikantbenamingen dan is het weer geen tdi, want die volgorde is geclaimd door de VAG Groep. Bij Peugeot leveren ze de 205 18 TD en heeft ie geen intercooler maar op de 405 1.8 TD zit wel weer een intercooler. Bij Citroen is het ook een zootje. De BX 19 TD heeft niet eens een turbo!! Het was dan weer een TZD TURBO (met intercooler). Je moet dus wel merk en typespecialist zijn wil je het allemaal uit elkaar kunnen houden.
Typebemaning is wildgroei, want bij HDI staat de DI combinatie geloof ik voor Direct Injection). Dus dan heb je iets als Haute pressure Direct Injection. Maar corrigeer me als ik fout zit, want er zullen ongetwijfelld wle weer verschillende manieren gebruikt zijn om tot dit acronym te komen.
Elke turbodiesel die op het leveren van prestaties gebouwd is zou een intercooler moeten hebben.
Megoed, we hebben het dus idd over een ZX 19 TD en uiteraard heeft die een intercooler, maar je mag het geen TDI noemen (van VAG what’s in a name) om dat die benaming is gereserveerd voor dieselmotoren met directe inspuiting en een turbo en soms een intercooler (TDI motoren hebben bij VAG echt lang niet altijd een intercooler). De direct ingespoten motoren die VAG leverde zonder Turbo heetten SDI. Heel vermoeiend dus! Maar we begrijpen best goed wat je bedoelt hoor!!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Er zijn tijden geweest dat het gewoon volluit op de auto stond met grote stickers. Je ziet nog wel eens van die 4x4 met “turbo diesel intercooler”. Best stoer
Net zoals airbag, airco, abs, esp….....
Ben blij dat die trend een beetje over is
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Er zijn tijden geweest dat het gewoon volluit op de auto stond met grote stickers. Je ziet nog wel eens van die 4x4 met “turbo diesel intercooler”. Best stoer
Net zoals airbag, airco, abs, esp….....
Ben blij dat die trend een beetje over is
Ik niet
Men mag best weten dat mijn Saxo een Airco heeft…..of (in geval van een TD) een turbodiesel is.
Is gewoon een modeverschijnsel….komt wel weer een keer terug denk ik
Zo heb ik tegen Renz al gezegd dat men best mag weten dat zijn HDI er wel eentje is met 110 pk, ook al kun je dat uit de letters achterop (HDI) niet opmaken.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Maar ja, beetje lullig als je een plaatje met “airbag” achterop de auto hebt terwijl tegenwoordig zelfs een pinda al een stuk of 30 heeft….
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Bram schreef:zandvoorta schreef:Er zijn tijden geweest dat het gewoon volluit op de auto stond met grote stickers. Je ziet nog wel eens van die 4x4 met “turbo diesel intercooler”. Best stoer
Net zoals airbag, airco, abs, esp….....
Ben blij dat die trend een beetje over isIk niet
Men mag best weten dat mijn Saxo een Airco heeft…..of (in geval van een TD) een turbodiesel is.
Is gewoon een modeverschijnsel….komt wel weer een keer terug denk ikZo heb ik tegen Renz al gezegd dat men best mag weten dat zijn HDI er wel eentje is met 110 pk, ook al kun je dat uit de letters achterop (HDI) niet opmaken.
Bescheidenheid siert te mens, denk ik altijd maar. En dan heb je ook nog een categorie mensen (vooral de minimalisten) die uitgebreid op de achterkant zetten wat er niet op zit..
non-airbag, non-katalyator, non-abs, non-turbo.. ach gossie denk ik dan altijd.
Renz heeft zijn auto al net dat beetje extra uitstraling gegeven met een setje lichtmetalo’s. Voor de rest zou ik er niks meer aan doen. Het is toch juist leuk als je iemand anders laat instappen, die zich dan kan verbazen of het chique interieur en de soepele geruisloze motor die stiekum toch heel hard sleurt.
Hoi!
‘t is dus net dezelfde als ik heb ; ‘n TD in Aura-trim (zie foto van de achterzetels en de wieldopjes) van ‘93.
Op zich niet écht iets bijzonders, maar wel ‘n fijne wagen om mee te rijden (zelfs na 4ton ; 430.000km ondertussen gepasseerd).
Hierop kan je de mijne zien => (rode ZX)
(http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2612&postdays=0&postorder=asc&highlight=armsteun&start=15)
TDI, tja…‘t is wa je d’r zelf van wil maken…voor mij is en blijft deze afkorting enkel weggelegd voor ‘n VAG-product…
De Turbo-D motoren waren er in 2 soorten vermogens (volgens Hayns) => eentje met 90pk en 196Nm en een andere van 92pk en 202Nm (zoals de mijne). Dit verschil kan je aan de motorcode zien.
Als je wagen nog origineel was (...) zou je zien dat op het linker spatbord “Aura” geplakt stond onder de richtingaanwijzer, en op het rechter spatbord “Turbo-D”.
Dus is het géén TDI, maar… een Turbo-D.
Zo simpel kan het leven zijn, niet?
Greetz,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen