1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motor valt uit TIJDENS rijden - NOG STEEDS %^$&^@%$!@&#
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 29 september 2010 07:11 PM

Vandaag liep ie weer niet nono

Ik kwam nog geen vijf meter ver. Sloeg ie gewoon af. Toerental zakt gewoon weg.

ANWB er dus maar bij gehaald. Die kerel dacht dat het in de carburateur zat. Sproeier verstopt, gewoon vuil (ondanks benzinefilterjte) of een oud membraam (geen idee welke).  Hij heeft het toerental wat omhoog geschroefd (dat plaatje op de gaskabel beetje strakker gezet) en hij vertelde mij dat ik zo in ieder geval naar huis kon.

Klopt, hoog in de toeren ben ik dus vervolgens naar huis gereden. Kan nooit goed zijn om zo te rijden, maar ik heb die 20+ kilometer wel gehaald.

Wat is nu wijsheid. Hele carburateur eraf halen en laten nakijken reviseren? En bij wie dan? Of zelf het ding op de een of andere manier schoonmaken? Kan een amateurtje dat met behulp van de Haynes en Vraagbaak? Heb op het web al wel revisiesetjes gezien. Ben er niet echt gerust op.

O ja, betreft een standaard 1.4 type I met Solex 30-30 z2 CIT 329 (aldus vraagbaak, plaatje is nauwelijks te lezen op carburateur zelf).

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 29 september 2010 08:52 PM
  [ # 1 ]

ANWB er eens bij laten halen kan natuurlijk altijd.
Ineens totale uitval klinkt mij als een (gescheurde ofzo) bobine die het ene moment nog wel en dan even helemaal nix doet.
Maar, dat is ook maar een wilde gok. Als ie uitvalt kan je het (met zn 2en) wel gemakkelijk testen, bougiekabel eraf, ff nieuw bougietje insteken, tegen het blok aanhouden, starten en kijken of er een vonk is.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 september 2010 08:59 PM
  [ # 2 ]

Met de choke erbij wel willen lopen lijkt me eerder een luchtlek.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 29 september 2010 09:34 PM
  [ # 3 ]

Lijkt me iets met de solenoide.

Op deze foto kun je hem zien.
Het is dat tonnetje rechts op de carb. met de blauwe stekkertje eraan.

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 29 september 2010 10:42 PM
  [ # 4 ]

Hmm ... bobine die gescheurd is? Heeft het tot nog toe prima gedaan. Volgens mij heeft mijn garagist ook van bobine tot rotor tot bougies en de kabels nagekeken (gemeten?) Liep gisteren ook gewoon goed. Kan dat zomaar opeens naar z’n grootje gaan?

Luchttechniek? Wat dan precies? Of ongeveer Smile

En wat doet de solenoide eigenlijk? Is toch iets met stationair lopen? Gisteren nog wel even die stekker nagekeken en contact schoongemaakt. Nadat ik alles had nagekeken liep ie toen goed. Misschien ergens breukje in het kabeltje daarvan? Maar da’s natuurlij lastig controleren (zeker nu ie niet voor deur staat).

Nog meer tips jongens?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 september 2010 10:45 PM
  [ # 5 ]

Kijk, je geeft zelf al aan dat je aan dat stekkertje hebt “gerommeld”. Dat is dan verdachte nummer 1.

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 30 september 2010 12:09 AM
  [ # 6 ]

Nou moe. Ik heb er niet aan gerommeld hoor. Contactjes schoonmaken kun je tch niet rommelen noemen? Buitendat liep ie gewoon goed nadat ik de contactjes gisteren heb opgekuist. Vanochtend ook trouwens. Vanmiddag ging ze opeens moeilijk doen Sad

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 september 2010 01:33 AM
  [ # 7 ]

De solenoid is toch de stationair sproeier? Oftewel, heeft alleen invloed als hij stationair loopt en dat doet ‘ie goed?

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 30 september 2010 01:50 AM
  [ # 8 ]

Je verhaal komt wel een beetje bekend voor. Het eerst goed werken en dan moeilijk doen, het afslaan, het hoog in de toeren moeten. Bij de Acadiane van mijn vader bleek het aan de afstelling van de carburateur te liggen. Maar jij zegt specifiek dat hij niet bokt, en dat had ik wel weer behoorlijk…

Nou ja, ik zeg maar wat in me op komt…  Neutral

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 september 2010 10:44 AM
  [ # 9 ]

Aangezien de motor op choke wel liep ga ik uit van valse lucht tussen motor en carburateur, vuil in de carburateur of te weinig brandstof in de carburateur.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 30 september 2010 03:51 PM
  [ # 10 ]
Ari74 schreef:

Nou moe. Ik heb er niet aan gerommeld hoor. Contactjes schoonmaken kun je tch niet rommelen noemen?

Let op de aanhalingstekens in mijn bericht Wink

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 30 september 2010 05:50 PM
  [ # 11 ]

sorry nie goe gelezen . . . ga straks eens kap open trekken en als ‘t nie wa gaat worden anwb bellen

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 september 2010 06:14 PM
  [ # 12 ]
Vermond schreef:

De solenoid is toch de stationair sproeier? Oftewel, heeft alleen invloed als hij stationair loopt en dat doet ‘ie goed?

Da’s kennelijk niet het enige dat ‘ie doet. Ik ken een zekere type 1 1400 break die bij elke hobbel uitviel, doordat dit stekkertje er dan af schoot. Die stekker is afgaand op het verhaal eerste verdachte.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 september 2010 06:25 PM
  [ # 13 ]
Ari74 schreef:

sorry nie goe gelezen . . . ga straks eens kap open trekken en als ‘t nie wa gaat worden anwb bellen

Zeg, zou jij misschien in normaal Nederlands willen schrijven? Dit is tamelijk onleesbaar aan het worden en niet de bedoeling!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 30 september 2010 06:28 PM
  [ # 14 ]

Goed stekkertje op solenoide ding dus. Schoonmaken?

Kun je die draad doormeten? Geen idee waar dat ding eindigt. Eigenlijk nooit op gelet. Sorry.

En Als het nu toch eens valse lucht is of iets dergelijks. Waar zuigt ie dan valse lucht aan? Slang vanaf luchtfilter? Of dat vacuumslangetje achter de carb?

Zou het helpen als ik filter in brandstoftoevoer (tussen pomp en carb) verijder/vervang?

Moet natuurlik wel een Mc GYver oplossing worden want ding staat gewoon ergens aan straat en ik kan niet uitgebreid gaan staan sleutelen Smile

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 30 september 2010 06:31 PM
  [ # 15 ]

o ja vuiltje in carb ... gewoon met carb reiniger inspuiten ? Heb natuurlijk niets anders bij de hand.

Of is er nog iemand in Hengelo (Ov) die z’n avondeten al op heeft en mij wil helpen Smile

Grt.

Ari

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook