xantia 1995 zwaar motorgeluid
mario43
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 26 september 2010 10:55 PM

Ik kom er niet meer uit.

Ik heb een zwaar motorgeluid (net of die op 3 pitten rijd) daarnaast heb ik weinig power moet veel toeren maken “zit al tegen de 4000 toeren in zijn 2” als ik doorschakel zakt het wel weer.

Stationair draait die netjes 8000 toeren altijd gedaan.

De ellende is begonnen na vervangen van de veerbollen bij een dealer 1 week gereden, daarna 3 weken stil gestaan i.v.m. vakantie.
Na de vakantie begon het zware bromgeluid en het zeg maar overslaan en toerentalgedoe.

Luchtfilter vervangen
Interieurfilter ook
Bougies vervangen

3 oude bougies zagen er nog nog netjes bruin uit alleen 1 bougie zat onder de olie een al jarenlang bekend probleem na een gebroken distributie (bij precies 120.000).
Na de distributie heb ik altijd wat olielekage gehad en moet ik de koelvloeistof vaker bijvullen 1/2 liter op 500 km (dealer(s) staan voor een raadsel, maar het mocht de pret niet drukken zelf nog een keer Spanje gehaald.

Kilometerstand is nu 135000 en sta nu voor een dilemma verkoop of ??????

Tips wie geef ze.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 26 september 2010 11:03 PM
  [ # 1 ]

Ik kan je niet van advies voorzien, maar ik denk dat het wel handig is ale je het motortype er even bijzet…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
mario43
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 26 september 2010 11:11 PM
  [ # 2 ]
25trd schreef:

Ik kan je niet van advies voorzien, maar ik denk dat het wel handig is ale je het motortype er even bijzet…

 

Bedankt was het idd vergeten.

1.6i E2

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 27 september 2010 11:47 AM
  [ # 3 ]

8000 duizend toeren statinair? 800 denk ik? Wink  Als er een cilinder niet meedoet is er iets met de ontsteking of brandstof toevoer noet goed. Wellicht even de boord computer uitlezen op foutcodes? Het kan ook zijn dat de kleppen niet meer goed zijn of dat de koppakking niet geheel fris meer is?

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 september 2010 03:14 PM
  [ # 4 ]

Als er bougies zijn vervangen denk ik dat je het ook hierin zoeken moet; waarschijnlijk is er eentje kapot, en ja dat kan ook als ze nieuw zijn…
I.V.M. je katalysator is het raadzaam om hier niet te lang mee door te blijven rijden, want je zult de eerste niet zijn die met brand te maken krijgt..
Laat er even naar kijken, of doe dat zelf even.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 30 september 2010 08:12 PM
  [ # 5 ]

Bougiekabels zijn ook verdacht…............

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 03 oktober 2010 04:46 AM
  [ # 6 ]

bougies en kabels zijn verdacht!
verder zouden je MAP en lambda sonde, maar ook je gasklep positie sensor rot kunnen zijn, TIP: uitlezen!

Verder kunnen je verstuiovers vervuild zijn

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 03 oktober 2010 12:23 PM
  [ # 7 ]

Ik heb iets vergelijkbaars gehad wel gewoon stationiare maar geen trekkracht en het leek of de motor op 3 cilinders liep.
Klopte ook wel want de koppakking was stuk tussen cilinder 2 en 3. Ik had ook alles van de ontsteking en injectie al nagekeken of vervangen, eerst compressiemeten had dit kunnen voorkomen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7308
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 oktober 2010 01:48 PM
  [ # 8 ]

Heb dit ook mee gemaakt bij m’n Ds23inj toen was de bekabeling naar één van de injecteurs onderbroken. Alleen met hoog toerental kon ik ‘m aan de praat houden.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
mario43
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 05 oktober 2010 09:09 PM
  [ # 9 ]
mario43 schreef:

Ik kom er niet meer uit.

Ik heb een zwaar motorgeluid (net of die op 3 pitten rijd) daarnaast heb ik weinig power moet veel toeren maken “zit al tegen de 4000 toeren in zijn 2” als ik doorschakel zakt het wel weer.

Stationair draait die netjes 8000 toeren altijd gedaan.

De ellende is begonnen na vervangen van de veerbollen bij een dealer 1 week gereden, daarna 3 weken stil gestaan i.v.m. vakantie.
Na de vakantie begon het zware bromgeluid en het zeg maar overslaan en toerentalgedoe.

Luchtfilter vervangen
Interieurfilter ook
Bougies vervangen

3 oude bougies zagen er nog nog netjes bruin uit alleen 1 bougie zat onder de olie een al jarenlang bekend probleem na een gebroken distributie (bij precies 120.000).
Na de distributie heb ik altijd wat olielekage gehad en moet ik de koelvloeistof vaker bijvullen 1/2 liter op 500 km (dealer(s) staan voor een raadsel, maar het mocht de pret niet drukken zelf nog een keer Spanje gehaald.

Kilometerstand is nu 135000 en sta nu voor een dilemma verkoop of ??????

Tips wie geef ze.

 

Iemand in Rotterdam zin om mijn xantia na te kijken????

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook