Gebroken ophangpunt stabilisatorstang.
brian tel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 30 september 2010 09:08 PM

Beste forummers.

Gisteren was ik bezig met het verwisselen van mijn voorbanden en tot de grote schik kwam ik erachter dat de beugel van mijn stabilisatorstang half is afgebroken, dit gaat om het wiel aan de bestuurderskant.

Omdat ik het niet echt helemaal duidelijk kan uitleggen wat ik bedoel heb ik er een paar fotootjes bij, zoals jullie kunnen zien is het half afgebroken hoe dit is gekomen zou ik niet weten wel merk ik dat bj het naar links sturen een kloenk hoorbaar is hierbij voel ik trouwens niks in me stuur in het rijgedrag en de kloenk is allen te horen bij het naar links sturen.

De citroen garage wil niet echt meehelpen met dit probleem, het onderdeelnummer wisten ze niet en ze hadden ook geen zin om dit op te zoeken en te bestellen. De garage wist wel te melden dat het onderdeel waarschijnlijk niet meer los te bestellen is, maar dat gelijk de halve ophanging vervangen moet worden. Kosten minimaal 300 euro.

Het betreft een citroen saxo 1.1 uit 98 met 82000km op de teller

Hieronder de 2 foto’s


Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 30 september 2010 10:00 PM
  [ # 1 ]

Ga even langs de officiele dealer en naar de magazijn balie/man.

5 euro 53, als ik het juiste type heb gegokt, daar heb ik je chassisnummer voor nodig. onderdeeltje 2:

Profiel  
 
brian tel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 30 september 2010 10:13 PM
  [ # 2 ]

Kijk daar heb ik nog eens wat aan, morgen maar even langs de dealer langs en hun het onderdeelnummer laten bestellen.
Is het verstandig om gelijk het rubber welke eronder zit ook mee te vervangen?

Moet ik tijdens het vervangen nog ergens rekening mee houden? Voor zover ik het begrijp moeten beide voorbanden op een blok staan en dan is de stabilisator stang kompleet ontspannen klopt dat?

Profiel  
 
Gepost: 30 september 2010 10:18 PM
  [ # 3 ]

Er is wel een stuk afgebroken, maar ik zie het niet los zitten. Niet dat dat een reden is om het niet te vervangen, maar evenmin een reden voor de door jou beschreven ‘kloenk’.

Profiel  
 
brian tel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 30 september 2010 10:23 PM
  [ # 4 ]

Klopt de kloenk is voornamelijk bij het naar links sturen, dit heeft de auto al sinds ik hem heb aangeschaft1.5 jaar geleden.
Toen der tijd konden ze niet iets vinden waaraan het kon liggen, hoe kan ik zelf bekijken of er een fusekogel is versleten.

Nogmaals het is allen bij naar links sturen als ik de staat uit rijd met een lage snelheid ongeveer 20km voor de rest hoor ik het eigenlijk nooit.

Profiel  
 
brian tel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 oktober 2010 12:42 AM
  [ # 5 ]

Vandaag naar de dealer geweest bij ons in Almere.

Voor 5.53 het onderdeel besteld inclusief de 2 bouten welke er bij horen.
Nu is de vraag hoe kan ik het beste dit onderdeel vastschroeven ivm de spanning welke er op de stabilisatorstang staat.

Profiel  
 
SaxSoul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-10-2010

Gepost: 08 oktober 2010 09:00 PM
  [ # 6 ]

Dat dingetje heb ik ik ook nodig, die van mij heeft een scheur. Weet je toevallig het onderdeelnummer nog? Zou mij weer wat zoeken schelen…  cheese

saxo 1.1i

Profiel  
 
christian heuvel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 12-09-2010

Gepost: 10 oktober 2010 07:23 PM
  [ # 7 ]

he he!

het monteren moet je doen met of beide wielen vrij van de grond of beide wielen op de grond!!
zo draaien zelf wel op positie..en er zit in principe geen spanning in..behalve als je instuurt in een bocht..

dus gewoon voor de handigheid..beide wielen in de lucht..stuur recht zetten en gewoon monteren..
altijd ff alles invetten..zou heb je wat behoud van je onderdelen en blijft het langer heel!

omtrend het gebonk in het stuur bij links insturen..

kijk eens onder je veerpoot lager..als je schokdemper eens vervangen is..(door een imi schokdemper)
dan heb je een schuine kant aan je zuigerstang van je schokdemper zitten..je veerpootlager is vlak en cilindrisch van de onderzijde en wil dan steeds wegslaan op je zuigerstang van je schokdemper!

ik heb mijn auto ook van iemand gekocht die het probleem er niet uit kreeg..en heb ik er eens naar gekeken en bleek dit het probleem te zijn..je kunt voor de imi dempers verloop busjes krijgen die van conisch naar cilindrisch gaan..en kosten bij de auto handel zoals brezan oid 4,50 bruto ex..

ik heb v de week mijn veerpootlagers vervangen ondat de vorige eigenaar ook 2 jaar ermee had doorgereden en had de lagers beschadigd..dus nieuwe lagers met de behorende busjes en klaar is kees!


succes!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook