V snaar van de drukpomp
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 01 oktober 2010 02:19 PM

Beste liefhebbers,

Na zonder problemen in de zomer gereden te hebben (niet op dit gebied in ieder geval),heeft mijn bx de laatste maand last gehad van een piepende snaar bij het omhoogkomen en af en toe voor het omhoog blijven. Hierna heb ik hem geprobeerd te stellen maar krijg bijna per direct het probleem weer terug. Toen heb ik een nieuwe v snaar gekocht in de hoop dat nieuw rubber beter plakt aan de wieletjes maar helaas. Na anderhalve dag piepte hij al weer als voorheen en gisteravond (dag 3 of 4 ofzo) zag ik stop staan en het rode rondje (!) en bleef aan, de snaar is geknapt… Nu weet ik dat er een klein beetje speling zit op sommige wieletjes, maarja. Weet iemand waardoor dit kan komen???

BX 16TRI

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 01 oktober 2010 03:00 PM
  [ # 1 ]

Kan zijn dat je pomp heel zwaar loopt of misschien een vastgelopen spanrol als je die hebt.
De snaar moet sowieso erg strak aangetrokken worden, zeker bij wat vochtiger weer gaat ie anders snel slippen.
En een slippende snaar wordt heel heet, kan smelten en dan houdt het weer even op.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 01 oktober 2010 04:58 PM
  [ # 2 ]

Net ff gekeken en ouwe snaartje teruggezet. Poelie van pomp heetf extreem veel moeite en blijft daar hangen en draait soms stukkie mee. Zag ook dat de leiding van de pomp beetje lekte… Moet ik nu voor een nieuwe HDpomp ?

BX 16TRI

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 01 oktober 2010 07:03 PM
  [ # 3 ]

Zou kunnen, ze zijn gelukkig goed te krijgen voor jouw motortype, dus een advertentie moet voldoende zijn.
Je moet met de hand de poelie goed kunnen draaien, wel wat weerstand natuurlijk maar hij moet niet bijna vast zitten zeg maar.
En hoe lang is het geleden dat je LHM ververst is? Zwaar vervuilde LHM kan er ook voor zorgen dat de pomp meer moeite heeft met pompen. Neem eens een monstertje uit je LHM tankje, de LHM moet bijna licht geven zo fel groen moet ie zijn.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 01 oktober 2010 08:17 PM
  [ # 4 ]

De lekkage van de leiding kan een fijne nevel geven die de poelie en snaar soms bijna onzichtbaar smeert!
Let ook op dat deze snaar behoorlijk strak moet staan, want de raakvlakken op de poelie zijn niet groot waardoor snel doorslippen optreedt.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 oktober 2010 01:58 PM
  [ # 5 ]

Oh ja, dat kan ook, gelukkig zit de pomp hier voor de motor, de 16V van een maatje van me fikte af dankzij zo’n nevell

http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/ramon16v/

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 02 oktober 2010 01:59 PM
  [ # 6 ]

Aangezien hij langzaam lekt, gooi ik af en toe (laatste tijd best vak een scheut LHM erbij. In bochten enzo gaf hij al eerder stop aan met het (!) tekentje, was opeens :S ? Het kan dus haast niet anders dat de LHM zo langzamerhand ververst is. Ook heb ik al eerder problemen met de leidingen gehad waarna ik er 2 liter nieuwe LHM heb in moeten gooien. Ik vrees dat ik echt voor een nieuwe pomp moet Sad

@ Mechuccio

Hoe kan dat gebeuren Neutral?

BX 16TRI

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 oktober 2010 02:15 PM
  [ # 7 ]

Bij de 16V en de diesel hangt de pomp zo’n beetje boven het uitlaatspruitstuk en wordt ie door een nokkenas aangedreven in plaats van dat ie op de multieriem zit. Als je een klein gaatje in de drukleiding van de pomp hebt en de LHM komt daar met 170BAR uit spuiten dan krijg je een fijne nevel die best branden wil. Maar kijk even goed wat er lekt bij jou, de pomp zelf lekt bijna nooit, het zou dan de aanzuigslang zijn of de drukleiding of het rubbertje van de drukleiding. En natuurlijk moet je de pomp met de hand goed kunnen draaien en de poelie moet niet zwabberen wanneer hij aangedreven wordt. Heb je je LHM al gecontroleerd? En die pomp levert als ie echt aan de gang gaat best wat weerstand dus die v-snaar moet echt wel strak gespannen worden.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 02 oktober 2010 05:53 PM
  [ # 8 ]

Heb net ff gekeken, as van de poelie met wd40 ingesmeert… De LHM heeft de kleur bruin en is dikker dan LHM in mijn flesje Razz… Maar de poelie gaat echt zwaar bij pompen, zonder pompen draait ie gewoon mee

BX 16TRI

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 02 oktober 2010 06:13 PM
  [ # 9 ]
marijntjeeeeee schreef:

De LHM heeft de kleur bruin en is dikker dan LHM in mijn flesje Razz

Dat weet je wat je te doen staat! Wink

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 oktober 2010 11:21 PM
  [ # 10 ]

Ja dat lijkt mij ook een duidelijk verhaal Laughing
Geen wonder dat die pomp het niet naar zijn zin heeft!

Kijk hier maar even op de site van Roel Tiemersma voor een mooie handleiding betreffende het verversen van je LHM.

Ow trouwens over je opmerking dat het haast niet anders kan dan dat je LHM is ververst, dat is een misvatting (maar wel een populaire Wink) een groot gedeelte van de LHM wordt echt alleen met uitgebreid spoelen (zoals beschreven op de site van Roel) ververst omdat deze niet rondpompt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 04 oktober 2010 11:48 PM
  [ # 11 ]

Succes met de klus, en kijk uit voor de scherpe rand van het voorraadtankje. Ik heb me daar de eerste keer aardig aan gesneden. Ik begpreep ooit eens dat dat van die must-have oorlogswonden van het onderhouden van je BX zijn. Maar die zal je nog wel meer krijgen als je een beetje zelf gaat klussen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook