Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ben toch bang dat als er iets stuk/vervuild is aan een hydractiefblok, je dat niet oplost met dit kastje.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als Lexia aangeeft dat de achterste hydractiefklep in storing staat is hoogstwaarschijnlijk de diode in het spoeltje van dat ding wijlen.
Daardoor gaat ook het bijbehorende solid state relais in de veercomputer kapot.
Als je die eruit soldeert en een nieuwe erin zet gaat de nieuwe ook direct kapot, tenzij je er ook een diode overheen soldeert. IN PLAATS DAARVAN kan dat Britse kastje dienen, dat vervangt die diodes, niet de solid state relais.
Je betaalt daarvoor dus 2 tientjes meer dan voor twee solid state relais en twee diodes, inclusief verzendkosten.
Een spoeltje in een hydractiefklep met een kapotte diode doet het hoogstwaarschijnlijk gewoon.
Ik heb er nog wel een met geen kapotte diode.
Maar… als je die erin zet en je doet niets aan je veercomputer zit je nog met dezelfde storing.
Ik heb een werkende Type II veercomputer met diodes. Die kan je bij mij inruilen voor die van jou.
Bedenk maar een reeel bedrag.
Kies maar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Als Lexia aangeeft dat de achterste hydractiefklep in storing staat is hoogstwaarschijnlijk de diode in het spoeltje van dat ding wijlen.
Daardoor gaat ook het bijbehorende solid state relais in de veercomputer kapot.
Als je die eruit soldeert en een nieuwe erin zet gaat de nieuwe ook direct kapot, tenzij je er ook een diode overheen soldeert. IN PLAATS DAARVAN kan dat Britse kastje dienen, dat vervangt die diodes, niet de solid state relais.Je betaalt daarvoor dus 2 tientjes meer dan voor twee solid state relais en twee diodes, inclusief verzendkosten.
Een spoeltje in een hydractiefklep met een kapotte diode doet het hoogstwaarschijnlijk gewoon.
Ik heb er nog wel een met geen kapotte diode.Maar… als je die erin zet en je doet niets aan je veercomputer zit je nog met dezelfde storing.
Ik heb een werkende Type II veercomputer met diodes. Die kan je bij mij inruilen voor die van jou.
Bedenk maar een reeel bedrag.Kies maar.
dit dus….
het een zit vast aan het ander en ook nog in die volgorde…
Dank je JanSR, erg attent!
Ik heb vanmorgen dat Engelse kastje ingebouwd en voel lichte verbetering. Ik kan niet zeggen dat ik overloop van enthousiasme althans. Ik heb wat fototjes bijgevoegd. Het was erg simpel om het te installeren je gebruikt hier posi-taps voor, hooguit 5 minuten werk. Afhankelijk van het Orga nummer moet je de drie draden op de verschillende kabels bevestigen.
Maar ja, als het dan niet echt de verbetering opleverd die je verwacht had…
Ik denk dat je gelijk hebt JanSR en dat wellicht nu de voorkant wel goed veert, Het hydractieve zal wel weer aanstaan nu, maar de achterkant wegens dat defecte spoeltje toch niet mee doet? Dat zou dan ook verklaren dat ik wel iets merk maar dat het nog niet optimaal is. Als ik bijvoorbeeld over een ribbel in het asfalt rij (van een boomwortel bijvoorbeeld) dan voel ik hem toch echt wel terwijl dat volgens mij juist nauwelijks merkbaar zou moeten zijn.
Het kastje bied dus wel een soort van bescherming van je veercomputer begrijp ik? In zoverre was het dus geen waardeloze investering hoop ik.
In mei gaat ze naar de garage en dan laat ik er naar kijken, mocht ik dan iets nodig hebben, bijvoorbeeld die computer, dan neem ik graag contact met je op JanSR! Ook de andere bedankt voor jullie inbreng in het hele verhaal. Ben benieuwd hoe het intussen met Ivo1969, de starter van dit Forum gaat?
Leuk stuk over de vering trouwens in de nieuwste Ambiance Extreme (nr.45)
Gegroet,
Dirk-Pieter
GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Brandt je hydractieflampje weer bij het op contact zetten? Ik vermoed van niet, en dat houdt in dat je nog steeds een storing hebt. De VC zal je in ieder geval eerst moeten (laten) resetten. Ik denk dat de lichte verbetering die je noemt tussen de oren zit. Het verwerken van korte dwarsrichels is nooit het sterkste punt geweest van HP-vering, dus dat je die boomwortel nog voelt kan wel kloppen, trouwens.
En verder blijf ik erbij dat het kastje een defecte hydractiefklep niet kan repareren.
Dus:
1. defecte klep vervangen/repareren
2. VC resetten
3. zweven
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is natuurlijk heerlijk om het gevoel te hebben dat een investering geholpen heeft.
Toch moet ik je uit een droom helpen.
Die veercomputer zet de hydractiefkleppen razendsnel open of dicht op basis van signalen van een reeks sensors. Als je bijvoorbeeld een verkeersdrempel neemt dan zorgt de veercomputer er voor dat de kleppen in volgorde en in overeenstemming met de snelheid worden aangestuurd, zodat die hobbel enigszins ongestoord onder je auto doorgaat.
Dat hele systeem WERKT NIET als de computer doorheeft dat er iets niet pluis is, bijvoorbeeld dat één van de twee spoeltjes van de kleppen niet werken, zoals bij jou het geval lijkt te zijn. Uit veiligheidsoverwegingen. Want in extreme omstandigheden moet het systeem “hard” zijn, niet comfortabel. Het puntje dat niet begrepen wordt door het comfortbollenlegioen.
Type II hydractief schakelt in geval van storing naar een soort noodloop, zeg maar een milde vorm van de sportstand. Dat kan je vaststellen als je hydractieflampje niet kortstondig oplicht na contact.
Pas na het opheffen van de storing kan je het systeem resetten. Dat heb jij niet gedaan, want de storing is nog niet opgeheven. Je hebt een toverdoosje met marketingbeloftes aangebracht, het hydractieflampje brandt nog steeds niet, dus de veercomputer staat in noodloop. De rest is wishfull thinking. De veeercomputer kan niet voor wel en achter niet werken. Echt niet.
Hydractief II is echt gecompliceerd. Pas als je de werking doorgrondt weet je hoe je storingen kan opheffen.
Voor de rest adviseer ik mijn vorige draadje nog eens door te lezen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JanSr schreef:Het is natuurlijk heerlijk om het gevoel te hebben dat een investering geholpen heeft.
Toch moet ik je uit een droom helpen.
Die veercomputer zet de hydractiefkleppen razendsnel open of dicht op basis van signalen van een reeks sensors. Als je bijvoorbeeld een verkeersdrempel neemt dan zorgt de veercomputer er voor dat de kleppen in volgorde en in overeenstemming met de snelheid worden aangestuurd, zodat die hobbel enigszins ongestoord onder je auto doorgaat.
De kleppen worden door de VC als 1 gezien, er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen voor en achter.
Dat hele systeem WERKT NIET als de computer doorheeft dat er iets niet pluis is, bijvoorbeeld dat één van de twee spoeltjes van de kleppen niet werken, zoals bij jou het geval lijkt te zijn. Uit veiligheidsoverwegingen. Want in extreme omstandigheden moet het systeem “hard” zijn, niet comfortabel. Het puntje dat niet begrepen wordt door het comfortbollenlegioen.
Type II hydractief schakelt in geval van storing naar een soort noodloop, zeg maar een milde vorm van de sportstand. Dat kan je vaststellen als je hydractieflampje niet kortstondig oplicht na contact.
Dit ligt iets genuanceerder: bij een aantal storingen blijft de VC normaal functioneren, ondanks dat het lampje uit is. Bij een aantal andere storingen gaat de VC inderdaad in ‘noodloop’. Deze noodloop is echter geen milde vorm van de sportstand, maar een extremere. Namelijk daar waar de VC in de sportstand nog steeds blijft switchen tussen harde en zachte modus, blijft in de noodloop continu de harde modus geactiveerd.
Pas na het opheffen van de storing kan je het systeem resetten. Dat heb jij niet gedaan, want de storing is nog niet opgeheven. Je hebt een toverdoosje met marketingbeloftes aangebracht, het hydractieflampje brandt nog steeds niet, dus de veercomputer staat in noodloop. De rest is wishfull thinking. De veeercomputer kan niet voor wel en achter niet werken. Echt niet.
Hydractief II is echt gecompliceerd. Pas als je de werking doorgrondt weet je hoe je storingen kan opheffen.
Voor de rest adviseer ik mijn vorige draadje nog eens door te lezen.
Verder ben ik volledig met JanSr eens.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
geloof me, als je de auto niet voelt werken, is het nog steeds niet optimaal. Bij een type 2 voel je merkbaar verschil in hardheid, als je een snelle bocht neemt, rukken aan het stuur geeft, hard remt of je gaspedaal snel diep intrapt, en zo nog een paar momenten.
Mijn xm 2.1td veerde heerlijk zacht, was helemaal in orde dacht, maar het lampje brandde niet. Nadat ik er achter was gekomen dat de diodes doorgebrand waren en dat gerepareerd had, was het nog steeds lekker rijden, maar er gebeurde niets ‘extra’s’. Pas toen ik daarna de computer had gereset, begon de auto te leven in de bochten, bij sneller optrekken, noem maar op.
Echt, je zult het verschil merken. Tot die tijd is het nog niet goed.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hoi Brian,
Inderdaad, in sportstand lijkt ze wel prettiger te veren dan in de normale. Bovendien, het lampje brand inderdaad niet als ik start. Helaas is de auto te jong voor het kastje van Malle Pietje en moet ik dus wachten op het moment dat ik weer in Aalsmeer ben (gelukkig kom ik daar vandaan), of een keer smeken bij de citroen dealer hier in Purmerend, hoewel die zich niet echt raad wisten met een xm de laatste keer, totdat er een wat “oudere” monteur bij kwam, haha..
Zijn jullie trouwens ook allemaal monteurs of zo? Jullie weten er wel akelig veel van af heb ik het idee..
GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)
Nee hoor, hoewel er wel monteurs rondlopen, zijn de meesten hier gewoon liefhebbers. En als je een citroen hebt, ook een xm, moet je of een hele dikke portemonnee hebben, of zelf op zoek gaan naar alle technische info.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ben je lid van de XM-club?
Dan kan je 17 april vast wel aan de lexia.
Hallo MaartenH,
Ik ben inderdaad lid en de auto is daar ook in onderhoud. Ik weet alleen nog niet of ik kan.
Het zal in elk geval geen BBQ worden, dat ga ik niet redden.
Groet,
DP
GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)
Om dit topic netjes af te sluiten een verslag van wat ik de afgelopen maanden allemaal heb moeten doen om weer te zweven
Zoals al eerder aangehaald in dit topic veerde mijn XM als een plank. Na allerlei zelfbedachte en via internet aangeschafte kastjes etc. bleek toch dat de klep op de achteras stuk was.
Tja..
Bovendien bleek er meer aan de hand…...
De LHM pomp lekte en moest vervangen worden.. Lekker slim van Citroen om die vlak boven (er zit een halve centimeter ruimte tussen)de dynamo te plaatsen, waardoor deze vol LHM olie zat. Gelukkig konden ze dit met o.a. remmenreiniger en andere agressieve vloeistofjes nog reinigen. Ik was dus net op tijd, maar wel ca. 700 euro verder voor een nieuwe LHM pomp en wat andere kleine dingetjes.. ondertussen reed ik nog steeds op een plank…
Toen de klep… (2 weken later)
De prijs viel mij enigzins mee (ruim 200 euro voor een nieuwe), maar de arbeid die er verricht moet worden.., “my god”
De oude klep bleek helemaal vastgerot en het duurde dus even om hem los te krijgen, maar het is gelukt.
Een ongeluk komt nooit alleen bleek, want het lampje van de ABS ging weer branden… Dit keer was het het linker voorwiel (vorig jaar nog rechts vernieuwd). Ook dit ding zat muur vast en tot overmaat van ramp brak er een bout…
Goed, ook dit is vervangen en inmiddels is het iedere dag een feestje om naar de zaak te rijden, ik was gewoon helemaal vergeten hoe het ook al weer was..
Inmiddels ook een paar “exclusieve” logo plaatje op de kop weten te tikken (pas op die dingen laten na een aantal jaar (bij mij 13 jaar) spontaan los en zijn niet meer nieuw te bestellen!)
En vandaag (eindelijk) heb ik op de Duitse Ebay en set stoelverwarmingschakelaars kunnen kopen (In Duitsland was het standaard heb ik me laten vertellen). Het idiote is namelijk dat in de leren stoelen van een V6 exclusieve (de mijn althans wel) dit al helemaal voorbereid is…. Alleen de schakelaars bleken de dure optie te zijn, hahaha
Kortom, ruim 1000 euro verder, maar dan heb je ook de absolute top wat mij betreft. Wij rijden ook Mercedes en dat is ook niet verkeerd (een echte rijders auto en ook in het top segment), maar als ik in de XM stap voelt het gewoon een beetje als thuiskomen… Heerlijk, zo ontspannen, die vering is ongevenaard!
Bij deze dan ook de complimenten aan Garage Gert de Jong en met name dank aan Willem die me in deze moeilijke tijd af en toe mentaal bijstond (grapje natuurlijk).
GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)