Ik kom er niet meer uit.
Ik heb een zwaar motorgeluid (net of die op 3 pitten rijd) daarnaast heb ik weinig power moet veel toeren maken “zit al tegen de 4000 toeren in zijn 2” als ik doorschakel zakt het wel weer.
Stationair draait die netjes 8000 toeren altijd gedaan.
De ellende is begonnen na vervangen van de veerbollen bij een dealer 1 week gereden, daarna 3 weken stil gestaan i.v.m. vakantie.
Na de vakantie begon het zware bromgeluid en het zeg maar overslaan en toerentalgedoe.
Luchtfilter vervangen
Interieurfilter ook
Bougies vervangen
3 oude bougies zagen er nog nog netjes bruin uit alleen 1 bougie zat onder de olie een al jarenlang bekend probleem na een gebroken distributie (bij precies 120.000).
Na de distributie heb ik altijd wat olielekage gehad en moet ik de koelvloeistof vaker bijvullen 1/2 liter op 500 km (dealer(s) staan voor een raadsel, maar het mocht de pret niet drukken zelf nog een keer Spanje gehaald.
Kilometerstand is nu 135000 en sta nu voor een dilemma verkoop of ??????
Tips wie geef ze.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik kan je niet van advies voorzien, maar ik denk dat het wel handig is ale je het motortype er even bijzet…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
25trd schreef:Ik kan je niet van advies voorzien, maar ik denk dat het wel handig is ale je het motortype er even bijzet…
Bedankt was het idd vergeten.
1.6i E2
8000 duizend toeren statinair? 800 denk ik? Als er een cilinder niet meedoet is er iets met de ontsteking of brandstof toevoer noet goed. Wellicht even de boord computer uitlezen op foutcodes? Het kan ook zijn dat de kleppen niet meer goed zijn of dat de koppakking niet geheel fris meer is?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als er bougies zijn vervangen denk ik dat je het ook hierin zoeken moet; waarschijnlijk is er eentje kapot, en ja dat kan ook als ze nieuw zijn…
I.V.M. je katalysator is het raadzaam om hier niet te lang mee door te blijven rijden, want je zult de eerste niet zijn die met brand te maken krijgt..
Laat er even naar kijken, of doe dat zelf even.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Bougiekabels zijn ook verdacht…............
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
bougies en kabels zijn verdacht!
verder zouden je MAP en lambda sonde, maar ook je gasklep positie sensor rot kunnen zijn, TIP: uitlezen!
Verder kunnen je verstuiovers vervuild zijn
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Ik heb iets vergelijkbaars gehad wel gewoon stationiare maar geen trekkracht en het leek of de motor op 3 cilinders liep.
Klopte ook wel want de koppakking was stuk tussen cilinder 2 en 3. Ik had ook alles van de ontsteking en injectie al nagekeken of vervangen, eerst compressiemeten had dit kunnen voorkomen.
Heb dit ook mee gemaakt bij m’n Ds23inj toen was de bekabeling naar één van de injecteurs onderbroken. Alleen met hoog toerental kon ik ‘m aan de praat houden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
mario43 schreef:Ik kom er niet meer uit.
Ik heb een zwaar motorgeluid (net of die op 3 pitten rijd) daarnaast heb ik weinig power moet veel toeren maken “zit al tegen de 4000 toeren in zijn 2” als ik doorschakel zakt het wel weer.
Stationair draait die netjes 8000 toeren altijd gedaan.
De ellende is begonnen na vervangen van de veerbollen bij een dealer 1 week gereden, daarna 3 weken stil gestaan i.v.m. vakantie.
Na de vakantie begon het zware bromgeluid en het zeg maar overslaan en toerentalgedoe.Luchtfilter vervangen
Interieurfilter ook
Bougies vervangen3 oude bougies zagen er nog nog netjes bruin uit alleen 1 bougie zat onder de olie een al jarenlang bekend probleem na een gebroken distributie (bij precies 120.000).
Na de distributie heb ik altijd wat olielekage gehad en moet ik de koelvloeistof vaker bijvullen 1/2 liter op 500 km (dealer(s) staan voor een raadsel, maar het mocht de pret niet drukken zelf nog een keer Spanje gehaald.Kilometerstand is nu 135000 en sta nu voor een dilemma verkoop of ??????
Tips wie geef ze.
Iemand in Rotterdam zin om mijn xantia na te kijken????