Dieselen in de Visa bevalt mij wel. Maar niet in de winter. Ik verneem dat de AX dieseltjes wat schaars worden. Waar moet je op letten bij een AX diesel?
Volgens mij alleen de gewone AX puntjes. Motortje is oersterk en ook nog eens enorm zuinig. Ik heb er vorig jaar eentje van de sloop gered. Nieuwe koppeling er in gezet (daarom zou ie gesloopt worden), verder eigenlijk alleen luxe dingetjes die niet eens noodzakelijk waren. Nieuwe koplampen voor wat meer licht, draagarmpjes vanwege geklapper, lichtmetalen velgjes etc.
Twee bandjes, remvoeringen en remblokjes, ashoesje en dashboardlampjes is gewoon onderhoud.
Verder heeft mijn dochter er inmiddels zonder een enkel probleem 25000 km mee heen en weer naar stage gereden. Start altijd, klinkt eerst als een trekker, maar al heel snel merk je nauwelijks meer dat het een diesel is.
Jij zoekt er dus eentje? Die van ons komt wellicht binnenkort te koop, omdat de stage afgelopen is en de belasting te hoog is om hem stil te laten staan. Daarom overweeg ik nu om hem te ruilen voor een leuk benzine autootje.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De AX 14 Diesel moet je dus niet hebben. Gare koppen, cavitatie van de cilinderbussen, koppakkingen en lekke waterpompen zijn bekende kwalen. De 1500 Diesel is veel beter, sneller en net zo zuinig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou, ik had het dus over een 1400! Inmiddels 305K op de teller, geen centje pijn.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb die dingen vanaf nieuw in de werkplaats gehad, en kan je vertellen dat de 1500 met gejuich werd ontvangen. Een 1400 TUD is een naar motortje. Ga voor de 1500!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn ervaringen zijn dus gewoon anders. Dit exemplaar bewijst zijn kwaliteit nu al 16 jaar.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan heb je een AX met een fabrieksrevisiemotor en mag je blij zijn. Die lopen zo’n 4 ton, dan ploffen de drijfstanglager pas.
De 1400 heeft een probleem met slechte staalkwaliteit. Daardoor slaan de cilindervoeringen (bussen) door en gaan ze als een gek koelvloeistof verbruiken. Verder scheuren de koppen, gaan de koppakkingen lek en trekt het onderblok krom. Alles te wijten aan goedkoop materiaal. Gek werd je er van. Onder garantie motoren vervangen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zal in al die jaren inderdaad al heel wat aan het ding versleuteld zijn. Gereviseerd of niet: in de huidige staat doet ie ‘t gewoon goed. Zuinig en geen olie- of waterverbruik.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik ken inderdaad hetzelfde verhaal;
de 1400 schijnt erg slecht te zijn en een kilometerstand van boven de 3 ton een uitzondering…
Wij hebben zelf een SAXO diesel met daarin (dus) de 1500 en die zijn geweldig !
Dit is de tweede, de eerste is weggegaan omdat er te veel aan moest gebeuren (aandrijfassen en een waslijst aan kleine reparaties) maar die dieselt nu ergens in het oostblok rond.
Er wordt hier zo`n 50.000 tot 60.000 km. per jaar mee gereden en zeker wat het blok betreft zijn het de meest betrouwbare auto`s die ik ken.
Enige minpunt is het voorverwarmingshuis; ik weet niet of deze bij de AX hetzelfde is, maar deze wil nog wel eens lucht lekken langs de thermostaat met startproblemen tot gevolg (als je weet waar je moet zoeken kun je het vrij snel en simpel oplossen door het vervangen van een rubbertje).
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Axjes kunnen behoorlijk roesten, daar zou ik ook nakijken.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Denk dat alles nu wel genoemd is.
Dus qua carrosserie -> standaard AX-puntjes
Qua motor -> 1.5TUD, of met zekerheid de 1.4TUD revisiemotor
‘Spirit of avant-garde’
Dank u voor de reacties. Ik zoek gestaag (en rustig verder).
Zitten in de peugeot 205jes ook die (slechte) 1.4 motoren. Of zitten die in de 106?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
in de 106.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus de 1.4 die nog in de AX diesels zitten zijn allemaal gereviseerd? Wat dachten jullie hiervan? Waar herken je een niet gereviseerde diesel aan?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, het is zeker niet zo dat alle diesels revisiemotoren zijn. Sommige zijn nooit gedaan en hebben het volgehouden. Maar, ook die kunnen van de een op de andere dag water gaan verbruiken en heetlopen. Nogmaals, ga voor de 1500. Biedt veel meer betrouwbaarheid, een beetje meer vermogen en vooral veel meer rust. Bij een gelijk verbruik. 1 op 25 is goed mogelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Heb net vrij veel negatieve dingen gelezen over de 1.4 Diesel.
Via deze weg wil ik dan toch even laten weten dat mijn AX Diesel ook een 1.4 motor heeft.
Mij AX 1.4D is van bj. ‘92 en draait met zijn ruim 350,000 km nog altijd prima en zonder problemen 1 op 23 op de korte afstanden en op de lange afstanden zelfs 1 op 26.
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met het “behandelen” van je motortje.
Gr. Michel