1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Wat is wijsheid
Doorn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 03 oktober 2010 11:55 AM

We zitten hier een beetje in dubio en waren benieuwd naar jullie ervaren mening.

Mijn man was altijd een Ford rijder, maar ik heb hem uiteindelijk in een ZX gekregen.
Wat info over die auto:
ZX 1.6i
bj ‘97
km 172.000
In de 2 jaar dat we hem hebben, is het linksvoor wiellager vervangen, einddemper+ pijp voordemper vernieuwd. Ook de remschijven zijn vervangen. En nieuwe banden voor.

Maarja… Om hem door de APK te krijgen moet er zoveel gebeuren, dat we eigenlijk denken dat het einde oefening gaat worden voor deze auto.. Maarja manlief is er wel aan gehecht geraakt ondertussen. En een andere auto kost ook altijd geld, dus tja wat is wijsheid.. Op (laten) knappen of afscheid nemen?
Wat moet er gebeuren:
- Handremkabel moet vervangen worden
- Het flexibele deel van de uitlaat voor de katalisator is lek
- Er is een te groot remverschil tussen voor en achter, en een te lage remdruk achter
- Wiellager rechtsvoor
- Lekkage bij de brandstofpomp (bij de tank, onder de achterbank)

Vooral die 1e 2 punten schijnen erg lastig te zijn (voor een garage)?

Als jullie ook zeggen dat dit de moeite niet is, denk ik dat de keuze iets minder moeilijk is.. Smile

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 03 oktober 2010 12:20 PM
  [ # 1 ]

Handremkabel en flexibel deel is niet moeilijk, allebei goed te vervangen voor de garage…

Remverschil tussen voor en achter is geen afkeurpunt, alleen remverschil tussen de wielen L en R op een as.
Een te lage remdruk achter heb ik als keurmeester nog nooit van gehoord….

Wiellager is te doen, lekkage brandstofpomp zal waarschijnlijk een poureus slangetje zijn.

Het is niet een vreemde APK lijst, als het financieel wat uitkomt zou ik hem laten repareren, immers voor een paar honderd euro heb je geen nieuwe auto!

Emiel

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 03 oktober 2010 12:53 PM
  [ # 2 ]

Ik ga even advocaat van de duivel spelen….. Je bent toch niet naar de Fastfitter geweest?

Zo ja, ga daar gauw weg (is mijn persoonlijke mening na ze een aantal malen het voordeel van de twijfel te hebben gegund, dus svp mij hier niet op aanvallen, iedereen mag daar anders over denken!) en zoek een garage die universeel is of die een voorliefde hebben voor Franse auto’s. De laatste variant is misschien net een paar procenten duurder, maar die gaan wel die meter verder voor je om het voor elkaar te krijgen en jouw ‘autootje’ rijdende te houden.

Ik ben het ermee eens dat het absoluut geen dramatische lijst is en zeker geen lijst om een auto op af te schrijven of je moet als alternatief gaan willen fietsen Smile

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 03 oktober 2010 01:51 PM
  [ # 3 ]

Duw hem naar de sloop, krijg er nog 100 euro voor, koop voor 600 - 700 een ander met verse APK, na een jaar wordt de lijst voor APK weer lang, dus duw je hem weer naar de sloop en krijg je er 100 voor en koop je weer een ander voor 600 - 700…

Jaarlijkse kosten 500 - 600 euro… en hopen dat er tussen de APK’s niks kapot gaat want anders moet je vervroegd naar de sloop duwen…

Oftewel een andere auto is ook geen oplossing, koop je vaak andermans ellende en een verse APK is al niet betrouwbaar omdat ze zo-zo opgelapt worden om maar door de APK te komen…. en zo de consument proberen te verleiden….

Oplappen en doortrappen, zolang de motor of de bak niks mankeert!

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 oktober 2010 06:45 PM
  [ # 4 ]

Het genoemde lijstje is niet schrikbarend voor een auto van 13 jaar oud.
Opknappen die handel!
En inderdaad: blijf weg van de Fastfitter.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 03 oktober 2010 11:25 PM
  [ # 5 ]

Best wel dubieus als een garage aangeeft (althans dat begrijp ik uit je verhaal), dat de handremkabels en de flexpijp lastig zijn…

Die flexpijp is niet lastig, het is alleen ff een risico omdat boutjes kunnen afbreken en daar zijn ze nogal huiverig voor.

Profiel  

Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6313

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 03 oktober 2010 11:48 PM
  [ # 6 ]

Doorn, kun je ons vertellen waar je je auto hebt laten keuren?

Tot die tijd speculeren we hier niet verder.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 oktober 2010 12:43 PM
  [ # 7 ]
gompy58 schreef:

Die flexpijp is niet lastig, het is alleen ff een risico omdat boutjes kunnen afbreken en daar zijn ze nogal huiverig voor.

Daarom zijn het ook “breek boutjes”, is dus normaal dat ze breken en vervangen moeten worden.

Profiel  

Doorn
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 oktober 2010 01:26 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor alle reacties!!! Super!
Alhoewel het besluit hem weg te doen door jullie dus wel weer op losse schroeven is gezet..

Over het keuren: We hebben de auto weggebracht naar de handelaar waar we hem 2 jaar geleden gekocht hebben. Dit omdat er bij de brandstoftank/pomp met kit de boel dichtgeprut was (en dat was dus gaan lekken dus auto stinkt nu van binnen erg naar benzine), en hij ons de auto dus ‘gevaarlijk’ verkocht had. Hij wist wel een garage waar voor weinig hij hem door de APK kon krijgen… Maar ik weet dus niet welke garage dat geweest is. Een week later kregen we een telefoontje dat de auto zo niet door de APK kon, en dat het 700 a 800 euro zou gaan kosten hem APK klaar te krijgen. Dit vonden we veel geld voor een auto uit 97, die met nieuwe APK voor 500 euro op MP staan.. Maar idd wat koop je dan. Misschien wou de handelaar liever een andere auto verkopen aan ons?

We willen nu morgen naar Fieten in Beilen (schijnt vooral Citroen te doen toch?) om te kijken wat ze daar zeggen, o.a. van de remmerij.. Of weten jullie een beter adres in Drenthe?

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 04 oktober 2010 01:44 PM
  [ # 9 ]

Fieten is een prima adres voor je citroen. Heeft ook veel gebruikte onderdelen. Kan dus ook voordelig gemaakt worden.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 04 oktober 2010 04:55 PM
  [ # 10 ]

Als ik de onderdeelprijzen optel bij de dealertijden die voor de reparaties staan maal het uurloon kom ik met bovengenoemd lijstje nog niet aan 7-800 euri…
Fieten is een uitstekend adres, daar is je ZX in goede handen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 04 oktober 2010 07:01 PM
  [ # 11 ]

Bedrijfsnamen noemen met bijgevoegd advies om er weg te blijven tolereren wij niet, dat is smaad en kunnen wij als forum erg veel gedonder mee krijgen.

Daarom: namen aangepast in de posts, commentaar graag via PB naar een van de Mods.

Profiel  

Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 05 oktober 2010 04:13 AM
  [ # 12 ]

- Handremkabel moet vervangen worden

Dat is bijna standaard….. Sad

- Het flexibele deel van de uitlaat voor de katalisator is lek

kan dat niet met een ruil deel vervangen worden ?

- Er is een te groot remverschil tussen voor en achter, en een te lage remdruk achter

redelijk simpel, remolie spoelen en ontluchten

- Wiellager rechtsvoor

links voor is al gedaan, dus rechts voor komt er aan Sad omgekeerd is vaak ook zo! niet echt een drama

- Lekkage bij de brandstofpomp (bij de tank, onder de achterbank)

Slang wisselen, ook niet echt een drama….

Tip:
ga met dit lijstje eens shoppen!
en lees de tips ...
ik weet niet uit welke regio je komt, maar als je auto betrouwbaar is gebleken dan is hij het zeker waard!

verder: de handrem kabels komen veelvuldig voor, echter KAN het zijn dat ze te repareren zijn ( de mantel is dan vaak weg, en met een goede mantel ( bijvoorbeeld krimpkous) moet de auto zo door de APK rollen! ( merdere malen gedaan! , de mantel slijt in de ogen die gemonteerd zitten en waar de kabel door loopt! )

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 07 oktober 2010 09:58 PM
  [ # 13 ]

We willen nu morgen naar Fieten in Beilen (schijnt vooral Citroen te doen toch?) om te kijken wat ze daar zeggen, o.a. van de remmerij.. Of weten jullie een beter adres in Drenthe?

En?
Hoe is het afgelopen?

Jeroen

Profiel  

Doorn
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 oktober 2010 10:06 PM
  [ # 14 ]

Feiten wou er niet aan… Deed sowieso alleen nog maar nieuwe auto`s qua reparatie.
Had nog wel een ZX Break te koop, iets ouder en iets meer km, maar verder goede auto met nieuwe APK.
Deze konden we, met achterlating van onze ZX (die hij naar Prins sloperij in Erica deed) voor 750 euro kopen.

Tijdens de proefrit hoorde we nog wel een raar gerammel, van de plaat boven de uitlaat (zei hij) en dat ging hij nog oplossen en hij zou bellen als dat klaar was… Maar nog niet gebeld dus hoop maar dat dat komt omdat het zo druk is en niet omdat het wat ergers is…
Kon trouwens maar moeilijk hoogte van hem krijgen..

Profiel  

Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 08 oktober 2010 03:56 AM
  [ # 15 ]

Zonde om de auto zo aan zijn einde te laten komen,
allemaal dingetjes die relatief simpel te verhelpen zijn!
zeker de handremkabels, de regels voor de APK zijn recentelijk aardig versoepeld!

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook