Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Deze vraag heb ik ook op het Xantiaclubforum gesteld.
Ik verdenk mijn versnellingsbak al een tijdje van lawaai maken, dus ik wil hem vervangen. Nou weet ik een bak te liggen van een gerenommeerd medeforummer die uit een Xantia komt, maar de bewuste bak ziet er toch wel heel anders uit dan mijn huidige bak. Van wat ik zo snel kon zien zagen vooral de schakelhevels er beduidend anders uit, en die zaten ook niet-demontabel op de bak bevestigd. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat een vorige eigenaar ooit eens een niet-originele bak heeft gemonteerd op mijn break, maar het is me iets teveel werk om daarop te gokken en klakkeloos de andere - misschien wel verkeerde - bak te monteren. Ik denk overigens niet dat ik in de maling genomen word met die bak maar er liggen meer bakken en een mens kan zich natuurlijk vergissen, dat is immers menselijk.
Is er iemand die me wat kan vertellen over versnellingsbakken en schakelhevels in het bijzonder? Het liefst zou ik nog een foto van de schakelhevels bij een ingebouwde versnellingsbak te zien krijgen. Mijn Xantia is een 1.9TD break uit 1998. Type2, zonder passagiers- en stoelairbag voor wat het uitmaakt
Eveneens ben ik tevens ook.
Een Xantia-TD heeft een BE3 bak, de overbreng verhouding is op een gegeven moment wel gewijzigd, zie mijn topic voor details. Ik heb geen verschillen gezien in de schakelvorken, zowel bij de nieuwe bak, de oude en de bak zoals deze in mijn witte 1.9D lag. Er zitten 2 schakelvorken op, één lijkt op een haak met een kogel eraan, word afgedicht door een keerring, de andere zit met een pen op de bak vast.
Ik denk dat de bak die je gezien heb, een andere soort bak is, wellicht een ME bak, of MA bak, de schakelvorken daarop zijn niet demontabel van buiten. Ik gok op een ME bak, deze is als het goed is, te koppelen aan een XU motor, past in iedergeval op een TCT en 2.1TD.
Helaas is de oude bak die ik heb liggen, welke nog goed is, al vergegeven.
Als je een goede en de juiste bak zoekt, effe informeren bij De Vos, kost een paar centen, maar dan heb je wel zekerheid en garantie.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dank voor je reactie, sorry dat die van mij laat is. Ik heb er wel veel aan gehad, want zoals jij de schakelhevels beschrijft zijn ze ook bij mij. Ik ga er dus jammer genoeg vanuit dat de bak die me is aangeboden niet de juiste is. En ik heb laatst ook geconstateerd dat er echt veel speling zit op de primaire as van mij huidige bak, die zal dus echt vervangen moeten worden.
Maar ik heb nog een BX-bak liggen, van een turbodiesel. Ik zou de koppelingshevel en het differentieel over kunnen zetten aangezien dat van een Xantia versterkt is, maar dan heb ik nog steeds te maken met het verschil in verhoudingen. Bij een laffe berekening die ik even heb gemaakt, waarbij ik ervan uit ben gegaan dat de reductie van de vijfde versnellingen gelijk is en ik nu bij 125 op mijn teller 3000 rpm draai, kom ik uit bij de BX-bak met Xantiawielen op 2670 rpm bij diezelfde 125 op de teller. Zou de motor dit trekken, of weet iemand me te vertellen dat de vijfde versnelling van beide bakken ook aanzienlijk verschilt?
Eveneens ben ik tevens ook.
De 2670rpm bij 125 trekt de motor wel, gaat alleen wel ten koste van je acceleratie.
Koppelingshuis is volgens mij ook anders, Xantia-TD heeft een trekkoppeling.
Als ik jouw was zou ik niet gaan zitten rommelen om een paar centen en een goede gebruikte bak kopen bij De Vos. Ik heb 300 euro betaald voor een bak uit 99, welke 100K gelopen heeft, vervangen van de bak is een pestklus, dat doe je niet graag nog een keer over.
Zit er wel genoeg olie in je bak?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De Xant heeft inderdaad een trekkoppeling, maar dat zou te ondervangen moeten zijn door de koppelingshevel en eventueel priseas-bus over te zetten.
Het lijkt me natuurlijk veel makkelijker om een Xantiabak te monteren, maar die zijn niet echt dik gezaaid en ik vind 300 euro voor een andere bak toch wel de moeite waard om een alternatief uit te zoeken. Gaat het toch weer over BX-bakken, zo’n BX blijft echt een blok aan je been
Of er nu genoeg olie in de bak zit maakt volgens mij niet zoveel meer uit, de speling op de primaire as is te wijten aan slechte lagers die niet meer beter worden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Maar ik zal wel een gezocht-advertentie plaatsen, je weet maar nooit.
Eveneens ben ik tevens ook.
Die 300 euro is ook maar een indicatie voor wat er te koop is, een bak met meer kilometer of ouder, zal minder kosten. Een revisie kit voor een BE bak, kost c.a. 350 euro, en zeg nou zelf een bak met 4 ton op de teller, zonder garantie, of niet weten wat voor bak het is, dat zit toch ook niet lekker.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Is ook zo. Ik zag dat er iemand op het Xantiaclubforum een 1.9TD gaat slopen, ik heb er een pb aan gewaagd.
Eveneens ben ik tevens ook.
Daarmee heb je in iedergeval de juiste bak voor een 1.9TD, is wel de oude, nog voor de wijziging van de eindoverbrenging, dat type bak heb je nu ook en is (iets) sneller in de acceleratie. Kijk wel uit voor een astronomisch hoge km-stand, ik lees dat het interrieur compleet uitgeleefd is.
Heb je al geinformeerd wat een Valeo koppelingsetje kost, niet schrikken he
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De kilometerstand ga ik even navragen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ‘ie hoog is maar de primaire as geen speling heeft, ik hem toch wel lust aangezien mijn huidige bak ontzettend ranzig klinkt.
Wanneer was die eindoverbrenging eigenlijk gewijzigd? Na die datum was de overbrenging langer geworden, toch?
Koppelingset heb ik nog niet naar gevraagd, zal inderdaad wel schrikken worden. Misschien dan maar geen Valeo
Eveneens ben ik tevens ook.
Volgens mij ergens in 99 / Organr. 8420
Mocht je de krukaskeerring willen vervangen (als de boel toch open ligt), ik heb deze nog liggen, incl. een set nieuwe vliegwielboutjes. De keerring mag tegen kostprijs van 2 tientjes weg, de 8 speciale boutjes krijg je gratis
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Kleine update. Ik heb zojuist een gebruikte bak en een nieuwe koppeling gehaald. De koppeling is een Delphi, hopen dat het een beetje koppelt. Nu nog de tijd en zin voor de klus vinden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik wist niet dat Delphi ook koppelingen maakt, wat kost zo een Delphi koppeling?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Deze koppeling kostte 100 euro, bij een hele vriendelijke kerel die restpartijen verkoopt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik ben benieuwd wat er in de koppelingsdelen zelf geslagen staat. Zou me niks verbazen als daar gewoon lukas of sachs staat.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat zou mij ook niets verbazen, om eerlijk te zijn heb ik nog niet eens gekeken. Ik ben ik ieder geval erg blij met mijn koppelingetje voor geen geld
Eveneens ben ik tevens ook.