Lokatie brandstoffilter BX 16 TGI
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 02 oktober 2010 04:24 PM

Ik wilde (preventief) het brandstoffilter van m’n BX 16 TGI (1993) vervangen, maar zie ‘m nergens? Kan iemand me vertellen waar ik moet zoeken? Heb geen brug oid, heb er net wel even (in de hoogste stand) onder gelegen, maar ik zie niks wat op ‘n brandstoffilter lijkt… Neem toch aan dat-ie d’r één heeft?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 oktober 2010 04:31 PM
  [ # 1 ]

Deze zit bij de pomp, en die zit weer bij het rechterachterwiel.

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 02 oktober 2010 04:32 PM
  [ # 2 ]

Ah! Daar zag ik wel wat zitten met ‘n rubber hoes waar 2 (electra-)draadjes uitstaken. Maar wou er niet gelijk aan beginnen te trekken. Weet je ook hoe ik ‘t het makkelijkst kan verwijderen? En is dat een gewoon universeel filter?

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 04 oktober 2010 07:53 PM
  [ # 3 ]

Er zit een soort sjordbandje omheen met een hitteschildje zodat de pomp en filter niet verbranden door de uitlaat.
Wanneer je deze losklikt kan je het rubber naar beneden trekken en na het verwijderen van de slangen de filter er zo uitduwen.

Het terugbouwen van het hitteschildje is wel een kunst op zich. Tenminste, bij mij duurde het ff Razz

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 04 oktober 2010 08:35 PM
  [ # 4 ]

En er niet onder liggen zonder assteunen Wink Ding kan spontaan naar beneden komen.

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 04 oktober 2010 08:51 PM
  [ # 5 ]

Dankjewel voor jullie uitleg/ tips. A.s. zaterdag wil ik er verder mee aan de slag. En dat filter? Gewoon bij de Brezan?

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 05 oktober 2010 12:43 AM
  [ # 6 ]

Een gemiddelde automaterialenzaak heeft deze inderdaad wel op voorraad, Brezan dus ook wel.

Succes!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 05 oktober 2010 01:13 AM
  [ # 7 ]

Houdt er rekening mee dat er een hoop benzine uit het filter en de slangen komt. Met het vervangen van het filter moet je wel snel zijn anders loopt je tank leeg. Zorg ervoor dat je een goede bak hebt om het een en ander op te vangen en zet het vooral het contact af. Je kan het beste de slangen afsluiten met een knijper (zie foto) en ze dan loshalen. Ik zou ook meteen nieuwe slangenklemmen kopen de oude zijn vaak rot en hangen jaren in weer en wind.

Succes,

Afbeelding Bijlagen
ML-2003.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Peter

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 05 oktober 2010 01:15 AM
  [ # 8 ]

Die was ik inderdaad vergeten.

Ik heb er een bout ingedrukt!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 10 oktober 2010 10:47 AM
  [ # 9 ]

Het klusje is geklaard, bleek achteraf allemaal erg mee te vallen. Het lijkt wel (of is dat ‘t placebo-effect?) of de motor nu soepeler draait en beter doortrekt in de versnellingen. Iemand hier ervaringen mee? Het oude filter zag er niet uit of ‘t nog redelijk recent was, dus ik denk dat-ie al ‘n heel aantal jaren eronder had gezeten…

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 10 oktober 2010 05:43 PM
  [ # 10 ]

Mooi werk!
Het kan goed zijn dat je motor beter draait. Met een nieuw filter heeft je brandstofpomp een betere doorstroming en heb je meer druk (afhankelijk van de vervuiling van het oude filter).Je kan meten hoe vervuild het oude filter is door er eens doorheen te blazen. Als dan ook je luchtfilter vervangt (en de behuizing schoonmaakt) heb je kans dat je motor nog beter gaat draaien.

Peter

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 10 oktober 2010 06:02 PM
  [ # 11 ]

Dat luchtfilter had ik ‘n paar duizend kilometer geleden al vervangen. Dus in ademnood zal-ie niet snel komen Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook