jhvink schreef:Als ik stoel 6 en 7 niet in gebruik heb dan gaan de tentstokken (3 zakken met stalen buizen in mijn geval) achterin de auto. Als ik die ruimte niet heb dan moeten ze in de caravan. Ik leg ze dan altijd in het gangpad middenin, recht boven de as.
Ik heb dan wel geen luchtvering maar ben erg tevreden over rijgedrag met caravan. Ik hou als kogeldruk zo’n 70 kg. aan. Onder de caravan heb ik bestelwagenbanden liggen op 3,5 bar.
Moet toch opmerken dat na testrit vorige week, we toch een lichte overgevoeligheid van de luchtvering vaststelden(tevens ook toegegeven door Citroen areamanager die eerder m’n combinatie testte) tijdens de testritten eerst zonder(andere wagen), daarna met mijn luchtvering. Bij passeren door bestelwagen voelden we toch iets beter de zuigkracht door deze. Zelfde fenomeen deze zomer met vracht- en bestelwagens op de franse wegen.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Peter, Goed dat je naar de weegbrug bent geweest, maar voor je begint te verplaatsen, wat was de nauwkeurigheid van die brug? Mogelijk klinkt je dit vreemd in de oren, maar weegbruggen voor zand, of beter bulkmateriaal van lage waarde, hebben een grotere toegestane afwijking dan bruggen die enkel bestemd zijn voor nauwkeurige meting van bijv. lege voertuigen. Die afwijking kan soms meer dan 100 kg bedragen.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Ik rijd dan nooit met een caravan. Maar met de motorfiets merk ik al 5 kg in de topkoffer. Dan word mijn stuur een heel stuk lichter omdat de topkoffer achter de achter-as ligt.
Het beetje gewicht werkt als een wip.
Het gewicht in de linker of rechter zijkoffer merk ik ook. Is dat teveel van verschil, dan gaat een linker of rechterbocht op een minirotonde met meer onstabiel gedrag.
Wat gewicht op de benzinetank leggen in de vorm van een beladen tank-tas helpt ietsje, omdat je dan het ‘wip gedrag’ weer iets tegengaat.
Dan weegt de hele motor 300kg+mezelf=377kg , maar 5kg achter de as zorgt al voor onstabiliteit.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Gerard,
was wel een weegbrug voor vrachtwagens. Zou niet weten waar anders heen te gaan om dit te laten doen.
Heb dus eerst gewicht laten bepalen auto+ caravan en daarna Caravan apart.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Hallo Peter, Bel die weegbrug eens en vraag wat hun toegestanen tolerantie is. Vrachtwagens worden vaak heel grof gewogen.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Ik heb een reich caravanweger gekocht. Misschien is het ook mogelijk er een te lenen.
Je kunt dan behalve de kogeldruk, ook het totale gewicht van de caravan en bovendien het gewicht links en rechts wegen.
Links en rechts gewicht wordt vaak over het hoofd gezien. Bij onze Knaus 500 FU bevinden de vaste watertank, de keuken met koelkast en het vaste bed zich links. Zonder er erg in te hebben bleek deze kant ruim 100 kg zwaarder dan de andere kant. Op een weegbrug zie je dit niet!!!
Als je de gewichten allemaal in orde hebt, dan pak je de volgende keer de caravan op dezelfde manier in.
Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Soldier is slim geweest, ik heb me dat ook al een paar keer bedacht. Vond alleen zo’n weger aan de dure kant.
Misschien maar eens goed vragen of op marktplaats kijken
cornelus079 schreef:Hallo Peter, Bel die weegbrug eens en vraag wat hun toegestanen tolerantie is. Vrachtwagens worden vaak heel grof gewogen.
Groeten, Gerard.
Heb weegstation gebeld en tolereantie is max.20 kg. Dus zit ik daar toch safe dat er niet teveel afwijking is. Volgende keer kunnen ze zelfswel niet wettelijk) weegbrug instellen dat hij slechts 2 kg
tolerantie heeft. Zal dan mss ook de links-rechtsverhouding eens laten meten. Mss ook weer niet 100% juist, maar toch een goede indicator. Zo kom ik ook niet tot verrassing.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Dan heb je dus een goede weegbrug gevonden. Het verschil tussen het gewicht links en rechts van de caravan zou ik me niet zo druk maken. Belangrijkste is dat de banden spanning goed is om het gewicht te dragen. Bij gewone autobanden kan dat een probleem zijn. Bij c-banden veel minder. Mijn caravan weeg zonder persoonlijke bagage, dus enkel met tent stoelen en tafel, links 630 en rechts 490 kg. Hij hangt onmerkbaar achter de caravan. alleen bij inhalen of ingehaald worden door van die grote jongens zorgen voor ruime afstand.
Heb je nog wat kunnen achterhalen van het caravanbandenm,erk dat je me gemaild hebt? In NL is daar een omruilactie voor geweest. Maar ik weet niet of dat ook gold voor de maat banden die jij hebt.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Ja Gereard, die grote jongens zorgen nu juist voor de problemen. Heb zoals gezegd reeds proefritten hier bij ons gedaan aan 120km en alles loopt perfect, maar in Frankrijk (met naar mijn mening smallere rijstroken) hadden we heel wat problemen. Je kunt natuurlijk zo ver mogelijk van die jongens gaan rijden, maar dan komt er een grote bestelwagen links van je voorbijgevlogen en krijg je een dubbele klap. Meegemaakt en bijzonder “onprettig”. Bij Sharan had ik dit niet en komt mss omdat die wagen veel hoer was en daardoor luchtstroom afleidde over de caravan ipv tegen. Je ziet soms mesnen met zo’n spoiler op het dak rondrijden. Zou dit helpen denk je?
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Die spoilers zie je eigenlijk nauwelijks meer, mede omdat caravans tegenwoordig aan de voorzijde aerodynamischer zijn.
Het beste werkt goed in je spiegels kijken en als een vrachtwagen aan komt denderen zo ver mogelijk aan de rechterkant van de rijstrook gaan rijden.
Misschien ten overvloede, juist op zulke momenten is het belangrijk dat je met twee handen aan het stuur rijdt.
Wij vertrekken altijd in de nacht van zaterdag op zondag naar Zuid Frankrijk, dan rijd je het grootste deel van de reis op zondag en dan rijden er geen vrachtwagens.
Caravan nagezien en NIETS MIS met caravan!!
Volgens monteur is schommelen veroorzaakt door TE ZACHTE VERING van de wagen.
Terug naar af dus.
Heb alle aanbevelingen om caravan stabieler temaken uitgevoerd. Dus nu weer op da wagen richten ??
Na nu een tijdje te hebben rondgereden zonder caravan, kom ik alsnog tot dezelfde bevindingen ivm deze wagen. Hij blijft kantelen van links naar rechts van zodra er maar iets van wind opsteekt of een bestelwagen je passeert. Dus,die caravan verergerde wel het probleem, maar de klachten blijven ook nadien. Ook op slechte weg bonk je van de ene bult naar de andere.
Toen vond ik op deze site volgende thread: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/187385/P0/
Het gaat er over de zijwindgevoeligheid van de C4 en ik kan me zeker vinden in veel van de beweringen van de deelnemers. BVB ..de auto dweilt over de weg…, zou auto niet gekocht hebben als ik zijwindgevoeligheid op voorhand kende…,.. gevoel dat ik auto niet onder controle heb bij hogere snelheid…,
Ben dus verder gaan zoeken op het internet en vindt over de verschillende forums tientallen klachten ivm deze zijwindgevoeligheid (die ook kan veroorzaakt worden als in mijn oorspronkelijk geval door een vrachtwagen).
Voor de geïnteresseerden:
http://www.autoweek.nl/autoreview/24878/Citroen-Grand-C4-Picasso-20-16V-Ligne-Business
Wie een kopie wil van m’n samenvatting kan daarom vragen.Het bespaart je wat zoekwerk.
Eén ding is zeker, dit probleem gaat al zeker 4 jaar terug en nog ontkent Citroën van ook maar iets op de hoogte te zijn.Mijn wagen blijft conform (?).
Graag wil ik dit item terug opstarten voor/met mensen met dezelfde problemen. Hoe meer reacties, hoe meer we Citroën kunnen overtuigen van ons gelijk.