Beste forummers,
Weet iemand nog een goed adres waar ik de koppeling van een C5 2.0 HDi kan laten vervangen?
De dealer rekent zo’n €875 incl. voor de gehele klus, vind ik nogal prijzig..
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Zit je in Hengelo Overijssel? Zo ja, bel eens met garage Lubbers in Hengelo. Niet de goedkoopste, maar zeker goedkoprr dan de dealer, gespecialiseerd in Frans spul en leveren over het algemeen goed werk
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die 875 euro is helemaal zo gek nog niet! een Hdi C5 heeft niet zomaar een standaard koppeling en ook nog eens een apart vliegwiel wat héél vaak stuk is. Dat kan er nog bijkomen dus. Als je niet goed oplet en een nieuwe koppeling op een gaar vliegwiel stopt kan je binnen een week opnieuw beginnen. Let daar dus goed op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ 25trd: Ik zit inderdaad in Hengelo maar ben ook wel bereid om te reizen als de garage maar niet 3 uur van me vandaan is..
Lubbers in Hengelo ken ik via een collega, na wat verhalen te hebben gehoord ging ik daar liever NIET naar toe maar ik bel wel even om het e.e.a te vragen.
@waterman: Oke, ik had geen idee hoeveel het ongeveer kosten, heb zo’n klus nog nooit hiervoor laten doen (op een C5). Ik vraag me nu alleen wel af of de genoemde prijs incl. de vliegwiel betreft..zal de dealer anders even weer bellen.
@forummers: als er mensen zijn die meer (professionele) citroen garages naast de gewone dealer kennen hoor ik het heel graag..andere aanwijzingen/tips omtrent het vervangen van een C5 2.0 16v HDi koppeling zijn natuurlijk ook welkom.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
Inderdaad € 875 is een nette prijs.
Wat het vliegwiel betreft, Valeo heeft tegenwoordig een koppelingset waar een normaal vliegwiel in zit, je kan het beste meteen dit type setje laten monteren.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Dat vliegwiel zit er niet voor niets in….het is om het enorme koppel van die dieselmotoren een beetje in goede banen te leiden. Daarnaast rijdt het comfortabeler, en het spaart je krukas door de belasting op te vangen. Zomaar vervangen door een vast vliegwiel, ipv het originele 2-massa vliegwiel zou ik dus niet zonder meer aanraden!
Gezien de prijs van EUR 875,- verwacht ik niet dat ook dit vliegwiel vervangen gaat worden. dan gaat de prijs al snel richting EUR 1500,-
Pas als de boel open ligt zal men dit goed kunnen beoordelen…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Ze zijn bij Valeo toch niet dom ofzo, dat ze een dergelijk setje hebben ontwikkeld.
Zie Valeo 4-delige set., het verhaal lijkt me duidelijk
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Nee, ze zijn niet dom bij Valeo, een goedkoop setje erin, en de auto is weer veilig voor de handel! Ze schrijven ook dat het is om de levensduur van auto´s te verlengen. Reken maar dat het hier gaat om de economische levensduur…...De originele oplossing is niet voor niets duur, heeft een specifieke functie, maar als het kapot is kun je helemaal niet meer rijden.
Het 2-massa vliegwiel heeft een zeer specifieke functie, en dat kun je niet opvangen met een ander koppelingssetje….
Nogmaals refereer ik aan mijn vorige post, dat is nu precies waarom er geen conventionele set gemonteerd isw wanneer de auto de fabriek verlaat!
Het monteren van een dergelijke goedkopere set is wel mogelijk, maar dan kan het zijn dat er dus andere problemen ontstaan, of dat het rijcomfort gewoon minder wordt.
Opletten dus!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:Het 2-massa vliegwiel heeft een zeer specifieke functie, en dat kun je niet opvangen met een ander koppelingssetje….
Het verhaal op de site van Valeo is duidelijk, de plaat vangt deze functie op!
De XM of CX met een 2.5 diesel, zijn ook zware auto’s met veel koppel, daar zit een normaal vliegwiel in en dat gaat al jaren goed.