Ha dat is gelukkig alweer ruim 2,5 maand geleden dat ik een topic heb geopend, wat betekent:
Dat ik al 2,5 maanden niks aan de BX heb hoeven doen (behalve schoonmaken en vloeistoffen checken)
Maar aan alles komt een eind! Van de week maar weer eens een witte plaat onder mijn auto gelegd om te kijken of er misschien toch nog iets lekt. En jawel:
- twee druppels motorolie (volgens mij is dit dus gewoon de oliefilterpakking)
- de motor verbruikt toch wel wat olie
- 1 druppel versnellingsbakolie (...eh tja gewoon goed bijhouden nog maar even)
- geen LHM meer (thank god ligt die octopus lekker)
- de motor rookt niet, alleen na lang stil staan in begin eventjes
- 6 druppels ofwel een plas koelvoeistof (na 2,5 dag stilstaan!!!!) Ik heb even snel gekeken onder de auto en ik zie aan de carterpan druppels hangen (als je voor de auto staat links) en op de witte plaat niet een plas, maar eerder druppeltjes in de omtrek van de carterpan.
Ik ga de auto zaterdag opkrikken en zal dan meer te weten komen, maar als iemand al een tip heeft dan hoor ik het graag. Het is niet de dikke slang naar de radiator, misschien de waterpomp lek? ander slangetje? koppakking….( hm het zal toch niet)?
groet,
camiel
Oh en er zit mayo in de koelvloeistofvulhals. Wel raar dat ik er 4000 km mee heb gereden (nach die heimat!) en dat hij geen!!! koelvloeistof heeft verbruikt. Ook nu nog met stukjes van zo een 100km blijft het nagenoeg gelijk.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Sja die mayo krijg je gratis bij je Citroen, dat zit hem gewoon in de carterontluchting waarbij altijd iets van vocht blijft hangen. Je kunt in ieder geval eens (als dat nog niet gedaan is) de prop gaas die in de vuldop zit verwijderen, die is niet nodig en de hoofdoorzaak van de mayonaise.
Over de koelvloeistof, dat zul je even goed moeten bekijken, de dikke slang heeft wellicht nog een aftakkingkje waar het kan lekken. Lekke waterpomp kan ook, dan zul je even je distributiedeksel weg moeten halen zodat je goed zicht hebt op de pomp, als dat het euvel is dan moet je uiteraard ook je distributieriem + spanrol vervangen. Doe jezelf dan een lol, nadat je de nieuwe waterpomp hebt geplaatst wacht dan even met het plaatsten van de distributieriem en vul het systeem met koelvloeistof zodat je kunt controleren of de nieuwe pomp niet lekt. Ik heb het wel eens meegemaakt dat er een flinke kras op de motor zat (Waarschijnlijk aangebracht met een steekmes om oude pakking te verwijderen) daarlangs lekte de koelvloeistof. Gelukkig was dat met een laagje vloeibare pakking goed op te lossen, helaas moest ik wel de hele distributie loshalen en opnieuw aanbrangen, geen wereldklus maar het houd je wel weer een paar uur zoet en dat had ik kunnen voorkomen door het van te voren te checken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mayonaise op een 1400 met TU motor is niet de carterontluchting. Dan is er meestal iets anders aan de hand….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ach ja, had niet verder gekeken dan mijn neus rond is, ik ging er van uit dat het een XU was.
Een TU heeft natuurlijk standaard een lekke koppakking in het hoekje boven de dynamo, maar daar komt dan wat olie uitlopen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio,
bedankt voor de uitgebreide analyse. Maar als ik kan concluderen dan is de kans erg groot dat het de koppakking is? Hij lekt ook een beetje olie langs de carterpan (niet veel) alleen die koelvloeistof is erg zorgwekkend veel. Maar wat zijn nog meer de verschijnselen van een lekke koppakking? Het zou dus ook nog steeds de waterpomp kunnen zijn…. want hij lekt koelvloeistof en geen olie
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Sja, zet hem morgen eens op bokken en kruip er onder, dit zijn van die rottige dingen om uit te zoeken soms, misschien moet je zelfs je koelsysteem op druk laten zetten om uit te vinden wat er precies mis is.
De 1.4I XU motor heeft verder bijna altijd een iets lekkende koppakking, daar kunnen ze echt heel oud mee worden en zolang je nog geen olie hoeft te tanken tijdens het bijvullen van de benzine zou ik me daar ook niet druk om maken, zie het maar als een soort van continue anti-corrosie behandeling
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
KVS links onder aan de carterpan zou ik als eerste de slangaansluiting verdenken, daarna de waterpomp. Ik weet niet hoeveel je auto gelopen heeft, maar een (deels) brakke slang kan ook aardig gaan lekken.
Als dat het niet is rustig verder gaan kijken. Volgens mij kan de koppakking niet zodanig doorslaan dat er KVS naar buiten lekt, wel olie.
hoi Hilko,
hij heeft 24500 gelopen ongeveer. Ik denk ook een slang of waterpomp. Ik hou jullie op de hoogte!
waterman schreef:Mayonaise op een 1400 met TU motor is niet de carterontluchting. Dan is er meestal iets anders aan de hand….
iets specifieker graag, dan heb ik er wat aan
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan is je koppakking dus gewoon LEK. Zo duidelijk genoeg?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja,
zo wel ja