1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
scherp tikkend geluid bij koude motor
jan de jong
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-2009

Gepost: 20 september 2010 10:18 PM

hallo, heb al weer een aantal jaren een besteleend met een 1300 gsa-motor. rijd prima, heb alleen een merkwaardig probleem. tijdens de vakanties als ik lange afstanden rijdt gaat de motor bij koude start een scherp tikkend (rauw) geluid maken wat na ongeveer een minuut weer over gaat. het geluid lijkt van de linker kant van de motor te komen. mij werd verteld dat het een versleten nokkenas kon zijn maar heb nu de boel open en alles ziet er als nieuw uit.
iemand een idee wat dit geluid zou kunnen zijn?
als ik veel kleine afstanden rijdt merk ik niets bijzonders. Confused

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 21 september 2010 01:50 PM
  [ # 1 ]

Een bekend probleem.

Zijn 3 dingen mogelijk, zoals al gezegd de nokkenas, meer voorkomend zijn de tuimelaarassen, of kantelende zuigers. Dat laatste is vooral bekend bij de zogenaamde Eco motoren, type nummer G13/646, te zien op het plaatje voor het oliefilter.

Profiel  
 
jan de jong
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-2009

Gepost: 21 september 2010 05:27 PM
  [ # 2 ]

bedankt voor de reactie,
Zoals ik al schreef ziet de nokkenas er als nieuw uit, geen slijt plekken of iets dergelijks en ook bij de tuimelaars zie of voel ik niets bijzonders. klep speling is ook goed.
blijft kantelende zuigers over, kan je daar nog iets meer over vertellen, oorzaak? hoe ernstig is dit probleem? kan je er gewoon mee door rijden? hoe komt het dat het vooral hoorbaar wordt als je lange afstanden rijdt?
heb nog een reserve motor staan, kan je zonder dat ie ingebouwd is constateren of die motor ook die kwaal heeft? Sad

Profiel  
 
jan de jong
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-2009

Gepost: 21 september 2010 06:06 PM
  [ # 3 ]

vergeet ik te schrijven, beide motoren zijn g13/646 motoren

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 29 september 2010 08:20 PM
  [ # 4 ]

Stel dat het inderdaad een kantelende zuiger is dan zou ik me er niet zo druk over maken omdat het geluid na ongeveer een minuut al verdwijnt na de koude start, daar kom je echt niet mee te staan!
Ik zou alleen ingrijpen wanneer het geluid ook op bedrijfstemperatuur duidelijk waarneembaar is!

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 30 september 2010 07:50 PM
  [ # 5 ]

Bedenk ik me nog even…....., kontroleer wel nog even of de verwarmingslangen niet dicht zitten door een knik of loslatende geluidsisolatie aan de binnenzijde - menig gs(a) motor heeft hier in het verleden mechanisch letsel van opgelopen door oververhitting van de achterste cylinders, vooral de zuiger krijgt het dan erg voor zijn kiezen….........

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 september 2010 09:42 PM
  [ # 6 ]

Met een kantelende zuiger kan de motor inderdaad heel oud worden. Rustig warm rijden en dan gewoon rijden.
Qua geluid is het niet lekker en kan me voorstellen dat je hem vervangen wil. De andere motor kun je alleen testen als die erin hangt. Zoveel werk is dat niet. Eerst erin hangen en testen, als ie goed is nieuwe keerringen en pakkingen monteren en alles netjes schoon maken.

Ik heb ooit eens een zuiger van een G13/646 motor van binnen bekeken, want ook ik ontkwam er eens niet aan een kantelende zuiger,en een zuiger van een G13/625 motor. Wat mij opviel is dat de zuiger van de G13/625 motor stalen bruggen aan de binnenzijde had en van de G13/646 niet. Die zijn dus lichter en vervormen/slijten kenelijk eerder.

Hoe je een kantelende zuiger voorkomt zou ik echt niet weten. Wie me dat kan vertellen hoor ik het graag.
Er rijd binnen de vereniging trouwens een paar met 3ton km. met een G13/646 motor zonder klachten…

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 03 oktober 2010 07:46 PM
  [ # 7 ]
citro-power schreef:

Met een kantelende zuiger kan de motor inderdaad heel oud worden. Rustig warm rijden en dan gewoon rijden.
Qua geluid is het niet lekker en kan me voorstellen dat je hem vervangen wil. De andere motor kun je alleen testen als die erin hangt. Zoveel werk is dat niet. Eerst erin hangen en testen, als ie goed is nieuwe keerringen en pakkingen monteren en alles netjes schoon maken.

Ik heb ooit eens een zuiger van een G13/646 motor van binnen bekeken, want ook ik ontkwam er eens niet aan een kantelende zuiger,en een zuiger van een G13/625 motor. Wat mij opviel is dat de zuiger van de G13/625 motor stalen bruggen aan de binnenzijde had en van de G13/646 niet. Die zijn dus lichter en vervormen/slijten kenelijk eerder.

Hoe je een kantelende zuiger voorkomt zou ik echt niet weten. Wie me dat kan vertellen hoor ik het graag.
Er rijd binnen de vereniging trouwens een paar met 3ton km. met een G13/646 motor zonder klachten…

Mijn GSA met G13/625 motor heeft ook last van dit probleem. Zoals gezegd alleen hinderlijk de eerste minuut. En zoals gezegd op de levensduur v.d. motor schijnt het geen invloed te hebben. Overigens doet het probleem zich alleen voor bij een koude start. Wat een lange rit er mee te maken kan hebben? Niks denk ik?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 oktober 2010 09:41 PM
  [ # 8 ]

Herkenbaar dit. Een beetje dikkere olie wil wel eens helpen om het verschijnsel te verminderen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 oktober 2010 09:48 PM
  [ # 9 ]

Wij hadden vroeger een heel simpele testbank voor die GS motortjes. Accu er bij, tankje peut en een soort van uitlaat. Hing je het blok er even in, testje, inbouwen als ie goed bleek te zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 oktober 2010 10:23 PM
  [ # 10 ]

Waar was die “soort van uitlaat” goed voor? Ik test ze ook zo, maar dan zonder uitlaat!  Laughing

Citroen!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 05 oktober 2010 03:13 AM
  [ # 11 ]

Ik gok dat het bedoeld was om de uitlaatdampen door naar buiten te geleiden…
Hoe moeilijk is dit euvel (kantelende zuigers) eigenlijk te verhelpen?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 oktober 2010 09:21 AM
  [ # 12 ]
Midfriesland schreef:

Hoe moeilijk is dit euvel (kantelende zuigers) eigenlijk te verhelpen?

Nieuwe zuigers en bussen monteren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 oktober 2010 09:22 AM
  [ # 13 ]

Nieuwe bussen is vaak helemaal niet nodig. Kantelen van de zuiger zit em gewoon in de zuiger. In 99% van de gevallen vertonen die cilinders helemaal geen ovaliteit en kan je die gewoon lekker laten zitten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 05 oktober 2010 10:00 PM
  [ # 14 ]

Mijn GSA had er ook last van. En ook ik heb het in eerste instantie met dikkere olie (20W50) van Duckhams geprobeerd. Dat hielp niet echt. ‘t Gekke is dat de motor stúkken stiller is sinds ik de 20W50 van Total gebruik. Je zou ‘t eens kunnen proberen bij de volgende oliewissel…

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 oktober 2010 10:05 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

Nieuwe bussen is vaak helemaal niet nodig. Kantelen van de zuiger zit em gewoon in de zuiger. In 99% van de gevallen vertonen die cilinders helemaal geen ovaliteit en kan je die gewoon lekker laten zitten.

Klopt. Maar als je een beetje gaat shoppen kun je voor weinig een complete set kopen en dan kun je dus beter een complete set vervangen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook