Hallo,
Ik ben Eric, 43 jaar, woonachtig in Veldhoven, Noord Brabant.
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een Saxo 1.1i van 1997, 91000km op de teller.
Ik heb niet zoveel verstand van autos, en ben altijd in de veronderstelling geweest dat een distributieriem vervangen zou moeten worden rond de 150000km. Omdat dit autootje 91000km op de teller heeft (NAP certificaat aanwezig), heb ik hier bij aankoop geen aandacht aan besteed. Nu ben ik niet zo slim geweest om na aankoop pas dit forum te gaan lezen, anders had ik geweten dat dit veel eerder moet.
Het onderhoudsboekje zit er wel bij, en tot 87000km is het afgestempeld met een dealerstempel, maar ik kan nergens terugvinden of de distributieriem ooit vervangen is, ook niet op de motor zelf. Op het stickertje naast de koplamp is ook niets aangevinkt.
Nou wil ik geen risico nemen, en voor de zekerheid de dbr+spanrol laten vervangen. Een onafhankelijke garage zou dit voor 250 euro kunnen doen, exclusief vervanging van de waterpomp. Zijn advies was om die meteen mee te nemen. Dat zou op 100 euro extra komen (inlculsief pompje) Totaal dus 350 euro…
Wat zouden jullie doen?? Met of zonder pompje??
Groet, Eric.
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Wanneer de originele waterpomp er nog in zit is het beter om deze direkt mee te laten vervangen gezien de leeftijd en km-stand.
Bij niet vervangen van de pomp is het risico aanwezig dat deze later alsnog gaat lekken nadat de nieuwe distributiesnaar is gemonteerd (vaak door het opnieuw aanspannen van deze riem) en dat zou jammer zijn want om de waterpomp te kunnen vervangen moet helaas alles weer eraf…..............
d-riem alle 10jaar / 120000km vervangen. Je kan eens bellen naar de garage waar de sax is onderhouden dan weet je mischien meer.
Ik heb deze bij mij zonder pomp laten vervangen 50000km wel polies erbij later nog steeds geen probleem.
Hee bedankt voor de reacties. Ik heb idd geprobeerd om bij dealer waarvan de stempels in het onderhoudsboekje stonden, te informeren naar de geschiedenis. Het vreemde was dat ze het kenteken nergens konden terugvinden…De stempels zijn origineel van de citroen-dealer in apeldoorn, adres en telefoonnummer klopte, alleen bleek er en andere eigenaar in te zitten (was senters, nu coolen of zoiets) maar toch konden ze niets terugvinden onder dit kenteken…maar goed.
Vandaag krijg ik nog de beloofde nieuwe apk (was vorige week geen tijd voor omdat ik de auto voor het weekend wilde hebben), en heb het verhaal van de distributieriem verteld. Hij adviseerde om alleen de riem te laten vervangen, hij zat al kweetniethoelang in de business, en had nog nooit meegemaakt dat een spanrol kapot ging…een lulverhaal natuurlijk, ik vind dat autoverkoopvolk toch een apart volkje hoor..ik heb constant het gevoel belazerd te worden.
Gelukkig ken ik een andere onafhankelijke garage waarvan ik weet dat die alleen doet wat nodig is, en gewoon eerlijk zegt waar het op slaat, zonder eigenbelang. Ik ga zijn (en jullie) advies opvolgen en zowel de dbr, spanrol en waterpomp laten vervangen. volgens mij is 350 euro een redelijke prijs als ik andere verhalen hier lees.
Trouwens, ten informatie, ik heb deze saxo gekocht voor een half, maximaal driekwart jaar. Ik wil een tijdje in een klein en goedkoop autootje rijden om zo flink wat geld aan de kant te zetten om in het voorjaar/zomer 2011 weer een nieuwere grote auto te kopen…
Ik heb er 1750 euro voor betaald, ziet er keurig netjes uit, zowel van binnen als buiten, en zoals gezegd, met 91000 op de teller. (zal binnenkort es wat fotootjes plaatsen).
Gr, Eric.
dat zijn kilometers die niet echt passen bij het jaartal:O
duhast1988 schreef:dat zijn kilometers die niet echt passen bij het jaartal:O
mwoah,ik vind het niet zo heel vreemd. Het komt neer op zo’n 580 km per maand. Als deze saxo bijv. als 2de autootje door vrouwlief gebruikt is (kan me ook andere situaties voorstellen), is dat best verklaarbaar.(ik haal niet eens 580km per maand)
En bovendien:
Bij deze saxo heb ik een NAP certificaat gekregen, waar de complete historie op staat vermeld tot en met de km-stand die nu op de teller staat, inclusief het pasnummer. Met dat pasnummer, het kenteken en de laatstgemelde km stand kun je op de site van autopas.nl controleren of de gegevens juist zijn. (dat was bij deze saxo dan ook het geval)