Als ik start dan hoor ik, zeker in het begin, wat relais geklik achter mijn dashboard. Bijna hetzelfde geluid als mijn richting aanwijzers. Maar verder is er niets zichtbaar van binnen of buiten. Is dit iets wat normaal is, bv dat er iets geschakeld word door het relais.
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja.
Als je iets hoort zoemen maak je dan ook niet druk dat is de benzinepomp die je soms kan horen bij het inschakelen van het contact. Deze bouwt dan alvast druk op.
Het is geen zoemen maar het schakelen van een relais. Vaak een paar keer achter elkaar en onwillekeurig. Alsof de noodlichten aangaan.
Dag ‘eapverwij’,
Bij mijn xsara break uit 98 heb ik precies het zelfde “probleem”. Het is duidelijk het een “relais” is dat betrokken is bij de richtingaanwijzers. Het willekeurig geklik gaat nl. over in een regelmatig geklik wanneer ik de richtingaanwijzer aan zet (en wordt weer willekeurig wanneer de richtingaanwijzer uit is). Ik vermoed daarom dat het om het apparaatje gaat dat speciaal is bedoeld om een klikgeluid te geven bij een ingeschakelde richtingaanwijzer, waarbij dat apparaatje wat van slag is, ik denk door slechte contacten.
Mvg, Maarten
Heb het zelfde probleem gehad,contact van de richtingaanwijzers kwam in de schakelunit niet meer in de neutraal stand, bleef contact maken zonder de richtingaanwijzers te laten branden.Bij het naar links of rechts
zetten om richting aan te geven fucntioneerde alles normaal.
Nieuwe gemonteerd (sloop) probleem uit de wereld.
Had al zo’n vermoeden. Is dat lastig te vinden. Ik bedoel moet mijn dashboard uit elkaar of is het een kwestie van even met je hoofd tussen de pedalen.
Als het in de richtingaanwijzer zit ,is het een kwestie van drie schroeven aan de onderkant van de kappen van de stuurkolom verwijderen,stuur blokkeer handel los zetten ,het stuur naar je toe trekken en de twee schoeven waarmee de richtingaanwijzer aan de stuurkolom vast zit los draaien ,daarna kun je het geheel eruit schuiven.
Eerst kun je proberen door de richtingaanwijzer te testen ,door de handel voorzichtig in de neutraal stand heen en weer te bewegen en kijken of het tikken ophoud of deze de oorzaak is
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem en heb een schakelaar besteld maar vraag me af waar zit de stuur blokkeer handel?
groet Rob
Xsara Break 1.6i lpi
Totaal aantal Berichten: 1381
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
rvh schreef:Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem en heb een schakelaar besteld maar vraag me af waar zit de stuur blokkeer handel?
groet Rob
Ronjo bedoelt de verstelling van de hoogte van het stuur.
Stuur moet in de laagste stand staan anders kun je de richtingsaanwijzerschakelaar niet eruit schuiven.
Totaal aantal Berichten: 1381
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dit draadje gaat over hetzelfde: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207650/
Het is gelukt bedankt voor de tips.
Ik heb gekozen voor een nieuwe want het is m.i. een slijtage probleem. Bij mij was er ook een rookwolkje maar daarna zat de aangever zo goed als vast (echter geen kortsluiting).
Toen ik de oude demonteerde en wat vet (wat allemaal op de bovenzijde was gaan zitten) op de ‘rails’ deed,functioneerde de schakelaar weer. Ik heb de oude niet meer teruggezet, maar het lijkt erop dat revisie mogelijk is.
Xsara Break 1.6i lpi