Beste,
Ik heb de laatste tijd “koelproblemen” met mijn saxo 1.6 vts 8v.
De temperatuurmeter in het dashboard blijft niet netjes op het middelste streepje staan ( 90 graden )
terwijl die wel altijd het geval was.
Bij het rijden op de snelweg met een snelheid van 120 tot 140 stijgt de meter naar 80% maar zodra
je de motor afzet koelt de fan heel even of zelfs helemaal niet na dit verschilt heel sterk.
Ook bij stadsritjes verschilt het best wel erg.
Om het probleem op te lossen is het volgende allemaal vervangen.
- de thermostaat.
- Koppakking.
- Waterpomp
- Radiateur
- Temperatuur sensor in de radiateur.
- Koelvloeistof.
Als de motor koud is staat het koelstofniveau op max en hier blijft het ook op staan ondanks dat
de motor heel erg warm zou worden volgends de meter.
Verder is er op de motor een greenair open luchtfilter gemonteerd.
Ben benieuwd wat jullie ideeën hier bij zijn.
Dit heeft mijn saxo 1.6 8v ook, al vanaf het begin dat ik hem kocht. maar die van mij koelt wel al gaat hij altijd eerst naar 80%. in mijn ogen was dit gewoon normaal? want bij mij op het werk doen ook alle saxo’s dit. die gaan ook altijd voorbij het middelste streepje.
C2 1.4 VTR.
Ex : Saxo 1.6 VTS Rouge Lucifer.
C4 Coupe VTR+ (moeder)
Berlingo X-TR (vader)
Naar mijn weten niet want hij heeft altijd gewoon netjes in het midden van de
meter gestaan.
Het probleem is nu sinds 2,5 maand aan de gang en ik word er niet echt vrolijk van.
Heb vanmiddag een andere temperatuurmeter gehaald die ik ga inbouwen in het instrumentarium.
Hopen dat de tempmeter gewoon kapot is.
Heeft iemand verder nog ideeën wat het zou kunnen zijn
Toevallig goedkope meuk xenon geplaatst? Daar kreeg ik namelijk hetzelfde effect door bij mijn Xsara 1.6 8v…
Andere elektronische aanpassingen rond de tijd dat die dit ging doen?
Heb er wel xenon verlichting inzitten maar niet van die goedkope meuk.
Verlichting zit er ook al een tijdje in en toen deed de temperatuurmeter
nog wel gewoon normaal.
Maar hoe heb jij het probleem opgelost ?
Ik heb het opgelost door er een Pilot Xenon set in te zetten. Kost 210 euro geloof ik, maar niets geen gedonder meer.
Goedkopere xenon setjes had ik ook dit soort gedonder..
Eenmaal die goedkope xenon er uit even een paar weekjes met halogeen gereden en geen problemen meer.. Toen gewoon een ECHT goede Pilot set gekocht en daar heb ik geen gezeur mee gehad..
Ik roep dit omdat ik hetzelfde verschijnsel had, dezelfde motor en wss ongeveer dezelfde ecu…
Ik heb er van begin af aan al die pilot xenon set erin zitten
misschien veroorzaken de starters van de xenon toch die storing
Ik heb er ook over nagedacht omdat de nokkenas veranderd is en de motor
gechipt is en er nog een spaghetti spruitstuk op zit om er een radiatuur
van een 16 Klepper in te hangen misschien dat het probleem oplost
Al een thermostaat geprobeerd die eerder open gaat, standaard is 90C, maar je heb ze ook in 83C. Wat de openluchtfilters betreft, afgezien dat ik het meuk vind, word er warmere lucht aangezogen, dus stijgt de verbrandingstemperatuur ook.
Ik vind ook dat de fan van mijn Saxo 1.4 VTS vrij snel aanslaat. Na een stadsritje gebeurd het al vrij snel tijdens het wachten voor een brug of stoplicht, ook als het buiten niet echt warm is. De temperatuurmeter zakt dan overigens wel netjes terug naar het midden. Als ik het goed begrijp is dit normaal?
leeuw123 controleer bij koude motor je koelvloeistof eens. Deze moet op max staan op recht vlak.
Bijvullen met zuiver water met een antivriesspul in of busje voorgemaakt met antivries in (belangrijk!!).
Met men 1.1 die stad provinciaale en autostrade (150km/u) doet gaat de fan pas aan als je na 15min rijden 10minuten in de file staat. Er zit wel de 83°c thermostaat in. Meter gaat bij 5°C na een minuut of 10 net onder het middelste streepje.
Klopt het dat als je teveel koelvloeistof in het reservoir giet, het er dan weer vanzelf uitloopt tot het normale niveau? Is mij nl. overkomen: koelvloeistof bijgevuld maar ergens onder de auto liep het er net zo snel weer uit. Overigens heb ik geen koelproblemen (dus geen lek). Hij wordt alleen wel snel warm, bijv. bij wachten voor het stoplicht (zowel zomer als winter), maar dan slaat de fan aan en zakt de temperatuur weer tot 90 graden.
overlopen vloeistof: Als je met koude motor hebt bijgevult tot de vloeistof er bijna al uitloopt wel. Het niveau regelt zichzelf met warme motor (kan wel even ruiken…) ps toch al goed ontlucht.
zolang de temperatuur in de helft of er iets bovenblijft is er geen probleem.
Nou als ik dit hier zo lees vraag ik me wel af of mijn koppakking echt stuk is.
Als bij mij dit 90 graden thermostaat in zit kan ik me ook verklaren hoezo de temperatuur tot 3/4 oploopt, alleen dat ie de koelvloeistof intrekt als ik aan de carburateur gas geef zie je wel het niveau dalen loopt hij weer stationair loopt het niveau weer op!
Hm… iemand een idee hoe er achter kom welke thermostaat er in zit staat dit ergens vermeld op het thermostaat???
MVG
Weet je de oplossing al? Heb denk ik hetzelfde probleem.graag hoor ik het
Dat de vloeistof zakt als je gas geeft is eerder normaal, doen de meeste
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017