Hoi!
Ik ben Maurice, een oldtimerfreak uit Rotterdam. Ik ben 19 jaar, net een paar maanden bezig als freelance theatertechnicus, en ik ben mezelf eens aan het oriënteren in de Citroen-wereld.
Een vriend van mij heeft een aantal auto’s op de oprit, een Visa, GSA, Opel Astra, en tot voorkort hadden ze ook nog een Renault Fuego. De GSA hebben ze al 5 jaar, en ze rijden er al 5 jaar probleemloos mee, het enige aandachtspunt is de koppeling, die is zo goed als versleten. Hij rijd nog wel, maar ze rijden al jaren zo en hij blijft het doen. Zelf zoeken ze liever een andere oldtimer, dan dat ze de GSA opknappen, dus ik kan hem voor een klein prijsje overnemen. De lak is niet mooi meer, dwz ‘verkleurd’ maar omdat ie zilver is valt dit minder op. Uiterlijk zeker niet de hoofdprijs, maar het ding is keihard, alleen heeft één deur wat roest.
De KM stand is wel veel, 178k ongeveer.
Een voordeel: Ik woon ongeveer om de hoek van de 2cv club ‘het eendei’, dus mochten er onderdelen uit te wisselen zijn, kan ik er makkelijk heen, eventueel.
Wat houd ons (m’n ouders eigenlijk meer) tegen; In de schuur staat een Volvo Amazone die we al 10 jaar hebben, en we hebben daar zóveel aan versleuteld, voor dat geld had je een nieuwe kunnen hebben… Ding blijft rotten en m’n ouders hebben daar schoon genoeg van, logisch. Ze zijn dus bang dat een GSA een zorgenkindje gaat worden van mij.
Echter heb ik het voordeel dat ik niet afhankelijk ben van een auto. Ik woon nog net in Rotterdam, heb een fiets en kom overal. Mocht ik verder weg moeten, staat er altijd een Astra op de stoep, en kan ik een auto lenen van vrienden.
Ja, wat kan ik verwachten voor 400 euro, de auto heeft elk jaar z’n onderhoud gehad bij de oldtimer citroen specialist, de koppeling zou vervangen moeten worden…
Ik ben wel technisch aangelegd, maar heb geen ervaring met sleutelen aan een Citroen, aan de Volvo heb ik weleens het een en ander gedaan, en meestal als de professionals bezig waren, keek ik mee.
Een mooie GSA moet het zeker niet worden… Als je in Rdam woont blijft je auto niet mooi, iedereen smijt met deuren, rijd achteruit met een trekhaak etc… De volvo was ooit mooi, en nu zit ie vol met parkeerdeukjes en putjes.. de Astra die we net 2 maanden hebben heeft ook al een fikse kras met deuk, door een lomperik…
Dan ga ik m’n geld niet steken in het strak en glimmend krijgen van een GSA, da’s gewoon zonde…
Een auto moet voor mij hard zijn, verder vooral veilig (ik ga dus niet rijden met gammele remmen etc) en motorisch misschien goed, uiterlijk geef ik niet zo om… Als u begrijpt wat ik bedoel.
Nouja, genoeg gekletst
Groeten, Maurice
Ohja, waarom een GSA? Ik vind ze prachtig, en ze rijden heerlijk!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welkom Maurice,
Een GSA is een paleisje op wielen vergeleken bij een Volvo Amazone, denk ik. Het belangrijkste is, dat ie niet rot is.
Voor €400,- kan je de gok wel wagen, denk ik….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja en 100 eu voor de koppeling en een halve dag werk voor de kenner..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je een Volvo al enorm vind roesten begin dan vooral niet aan een GSA. Die roest tig keer harder.
Koppeling vervangen is wel te doen. Motor moet er wel uit. Reken op een dag werk maar dat ligt voornamelijk hoe gangbaar de gehele voorkant is qua vast geroeste boutjes en de handigheid van de monteur.
Ik zie dat de eigenaar ook lid is hier, s_k.
Verder roest de volvo vooral omdat ie niet goed gerestaureerd is, dat is in hongarije gedaan en na nog geen jaar begon ie al. Inmiddels roest ie aan alle kanten en niet zo’n beetje ook.
Qua koppeling: Ik heb geen ervaring met de GSA, hoe ie in elkaar zit, maar ik kan er gerust langer over doen dan een dag. Het liefste doe ik het wel zelf, maar in hoeverre dat haalbaar is weet ik niet.
Ik laat nog wel weten of het ‘m word
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koppeling is goed zelf te doen, maar best een boel werk. Met een werkplaatshandboek (essentieel!!) in de hand en wat inzicht kom je er wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo’n handboek, is dat nog te vinden?
Heb je verder nog speciale gereedschappen nodig?
Dank voor de reacties allemaal!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Marktplaats staat vol met werkplaats handboeken voor de GS/A.
je hebt geen specifiek gereedschap nodig voor de GSA om de koppeling te vervangen.
Oke, da’s al een zorg minder.
Een boek heb ik inmiddels via marktplaats al gespot, maar de vraag is nu alleen nog of ik m’n ouders zover krijg…
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Voer ze dronken…
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Gheheh dat kan ook ja.
Net even snel tussendoor gevraagd maar m’n moeder vind dat ik aan m’n toekomst moet werken, dus nu geld verdienen voor als ik ooit eens op mezelf ga(ben 19, was het nog voorlopig niet van plan), en het feit dat ik geen vaste baan heb speelt bij haar ook mee…
Nee vaste baan zal het voorlopig niet worden… Freelance…
Ze gaan het er nog over hebben.
voor mij, als je het allemaal rustig aan doet met opknappen is het volgens mij finacieel best te doen, zo af en toe eens wat, ik vermoed dat als je ouders de auto eenmaal zien en er even in zitten dat ze al snel overgehaald zijn, kopen dan schorsen en rustig opknappen zou ik doen.
Op de koppeling na heeft ie weinig tot geen problemen, dus als die een keer vervangen word (voorjaar?) is het al snel goed…
Verder verdien ik zat, tis niet dat ik één keer in de week bij de AH vakken vul, dan had het wat anders geweest.
er is altijd wel iemand die je helpen wil, denk dat dat geen probleem is, als je het kan doen zou ik gewoon doorzetten wat ik zei je kunt op je gemakje aan die koppeling gaan denken, voor zover ik het hier en op mp kan zien is 400 euro niet veel voor en gsa, denk dat je dat niet vaak meer tegenkomt,
ben zelf ook maar een leek en leerende, heb net een zx aangeschaft waarvan ik nog niet weet wat eraan gedaan moet worden. maar ik heb hem in elk geval
M’n ouders hebben het er samen over gehad en ik mag ‘m kopen… Binnenkort meer!
Fotootje.
GEFELICITEERD, goede keuze, ziet er prima uit zo op de foto, informeer nog wel even naar wat er gedaan moet worden, ik geloof dat dbriem e.d. goed moet worden nagezien en indie bij twijfel vervangen, maar bij gsa weet ik het niet zeker, laat je goed informeren hier, succes!!!