Wat is er mis met de 1.9D Arjan? Dat is juist een heerlijke koppel rijke dieselmotor. Altijd vermogen over het hele toerenbereik.
Ik heb een sportieve rijstijl ( ik laat iedereen voorgaan, stop voor oude en jonge vrouwen, geef aankomende moto’s ruimte in de file etc.., het is maar hoe je sportief definieert ) ik heb een paar duizend kilometer gereden met een volledig volgeladen wagen (ook de passagierstoestel vooraan was tot plafond gevuld. Gemiddeld gebruik 5.8L/100km of 17,2km/L
Bergop moest ik wel terugschakelen naar 4de vitesse. Ik ben tevreden met dit werkpaard.
xsara break 1.9D
Totaal aantal Berichten: 709
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Mijn eerste LPG-kilometers lijken met ongeveer 1:14 te gaan. We zien in de komende weken wel hoe dit uitkristalliseert.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Gisteren voor het eerst getankt: 1:14,5 erg netjes voor een 1.4 8v en zeker gezien de korte stukjes die er hoofdzakelijk mee gereden zijn.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Volgens de BC. 6 op 100km. Na het tanken kwam ik uit op 1 op 15,9 km.
Veelal kilometers buiten de bebouwde kom gereden. Geprobeerd volgens het moderne rijden te handelen.
En als het enigzins mogelijk was de CC gebruikt.
Xsara 1.6 16v. Bj.2003.
Technoloog schreef:Mijn eerste LPG-kilometers lijken met ongeveer 1:14 te gaan. We zien in de komende weken wel hoe dit uitkristalliseert.
Even mezelf quoten en corrigeren:
Een ‘volle’ tank (80% vulgraad, 41,39 liter effectief) geeft een tankinhoud aan van 4 van de 5 indicatie niveaus. De tank electronica moet dus nog even afgesteld worden want dat hoort 5/5 weer te geven. De BC gaat dan ook de mist in want die denkt een lager verbruik te zien dan feitelijk plaats vindt.
Na de eerste paar ladingen LPG lijkt het rond de 1:13 uit te komen in plaats van 1:14. Nog steeds niet verkeerd overigens! Mijn brandstofkosten-per-kilometer zijn meer dan gehalveerd!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27922
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
1 op 13 lijkt me ook heel netjes.
Zelf kom ik amper bij de 1 op 12 op LPG, maar jouw benzine verbruik lag ook altijd een stuk gunstiger dan de mijne, dus dat lijkt allemaal aardig te kloppen
Ik rij een 1.4 8v en mijn laatste tank was 1 op 16,56 km. Was ik blij verrast over. Rij overigens wel veel snelweg.
Citroen Xsara 1.4i berline (1998)
Patches schreef:Ik rij een 1.4 8v en mijn laatste tank was 1 op 16,56 km. Was ik blij verrast over. Rij overigens wel veel snelweg.
Ik haal met mijn 1.4 8v gemiddeld 1 op 15 maar was op vakantie dus veel berg weggetjes
Ik weet niet wat er met onze xsaar is maar wij hebben laatst zelfs 1 op 17,3 gehaald en we rijden alleen op B wegen, wel natuurlijk met 90 km in zijn 5!
Vind ik toch super met een 1.6i Break van 1998!!!
1 op 13, redelijk veel korte ritjes gemaakt en constant 130 op cruisecontrol om alvast even de nieuwe maximum snelheid te testen op de snelweg. Verbruik met 130 schommelt tussen 7,2 l/100 met wind mee en 8,2 l/100 met wind tegen. Bij 140 gaat het verbruik al richting de 9l/100.
Zo, het bekende plaatje is weer eens bijgewerkt:
hoi
mijn xsaar 1.9 TD rijdt gemiddeld 1 op 18 op alleen maar binnen wegen.
afgelopen zomer op vakantie bepakt en bezakt in de auto met 3 personen een verbruik van 1 op 24,3
Nu met winterbanden in plaats van Michelin energysavers banden, 1 op 11 !! ipv 1 op 13.
Winterbanden zijn mooi maar het kost je wel behoorlijk wat aan brandstof extra.
@ xsaraman:
En wat denk je dat de kou zelf voor invloed heeft? Zoals je in de grafiek van mijn brandstofverbruik kan zien scheelt het winterseizoen sowieso al. Het negatieve effect van winterbanden op verbruik is er wel, maar niet zo fors als je denkt.
Suggestie: check de bandenspanning eens? Ik bleek rond te rijden op 2,0±0,05 bar in de winterbanden. Daar heb ik rap 2,4 bar van gemaakt. Ook dat scheelt merkbaar, in positieve zin dit keer.