accu, dynamo of iets anders?
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144

Gepost: 06 oktober 2010 09:52 PM

Ik stond net stil met de eend…
Ik ben weer thuis maar ik heb de eend achter gelaten.
Ik had een platte accu en had de auto met startkabels gestart.
Toen ik verder reed begon hij te stotteren en al snel bleek dat ik het latste restje stroom aan het oprijden was. Toen stopte hij.
Ik heb het eerder gehad maar toen was het (toevallig) ook regenachtig.
Thuis de accu een nacht aan de druppellader gehangen en hij deed het weer. Ik wilde toen de dynamo na laten meten op een testbank alleen die is bij de ophanging zo vast gerot dat simpel demonteren er niet meer bij is. (iemand tips?)
Toen maar gewoon gestart en spanning gemeten, bijna 14 volt uit dynamo.
Hoe kan ik er nu achterkomen of het 1 van die twee is of dat het een draadje oid is? Ik zou de dynamo liever volgend jaar vervangen omdat ik dan meer tijd heb. Accu vervangen is 1 minuut maar misschien koop ik wel onnodig een nieuwe accu. Mmisschien zijn het bekende problemen voor de eend kenners? Dan hoor ik het graag.

Gr Serge

Profiel  

puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 oktober 2010 10:44 PM
  [ # 1 ]

Lijkt mij geen bekend probleem.
Als je dynamo constant 14 volt levert, dan lijkt mij je dynamo en spanningsregelaar in orde. Zelfs met een overleden accu moet je, wanneer het spul eenmaal loopt, het wel blijven lopen. Accupolen in orde? De enige maal dat ik zo’n geel ANWB autootje nodig had was na een lange rit. In die tijd had je nog geen mobieltjes dus na terugkomst uit een telefooncel was de auto zo dood als een pier. De wegenwachter maakte me toen eerst bang dat de motor in de soep zou zitten…bleek een niet zichtbare en plotseling totaal niet meer geleidende accupoolklem. Ik ben dat nooit vergeten.

Profiel  

serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144

Gepost: 06 oktober 2010 10:52 PM
  [ # 2 ]

AH, tja.

Ik zal de polen morgen eens schoon krabben, wie weet.
Ik weet ook niet of een dynamo soms wel en soms niet kan werken..

Profiel  

puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 oktober 2010 11:44 PM
  [ # 3 ]

Zeer onwaarschijnlijk. In elk geval zal je accu dan niet geheel ontladen zodanig dat je eend geheel uitvalt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook