Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Beste forummers,
Mijn CX 20 benzine heeft bij het terugschakelen van 3 naar 2, dus bij lage snelheid, de neiging om af te slaan. Ook bij het stationair draaien speelt dit probleem.HIj blijft net aan lopen.
Het is van het ene op het andere moment ontstaan. In het werkplaatshandboek staat een illustratie waarop linksboven een “schroef” (uit mijn hoofd nummer 4)staat om het stationair toerental te verhogen.
Echter op mijn carburateur kan ik deze niet ontdekken. Ik zou hem moeten zoeken aan de “achterzijde” van de carb. (dus aan de kant van de voorruit)
Nu zullen niet alle carburateurs hetzelfde zijn, dus ik hoop dat jullie met alleen met dit verhaal een antwoord kunnen geven. Anders zal ik toch moeten proberen een foto te plaatsen van de carb.
Als het probleem opeens voorkomt wat zal dan normaal gesproken het probleem zijn?
Kan de schroef om het toerental te verhogen ook IN de carburateur zitten?
Ik wacht jullie reacties eerst even af.
Jan
Omdat 0 replies toch wat zielig staat tussen de topics waar de forumleden over elkaar heen buitelen, zal ik een suggestie doen . En misschien lokt het reacties uit van carburateur-cx’en; voor mij is het carb tijdperk pure nostalgie. Het verhaal doet vermoeden dat er iets heel eenvoudigs aan de hand is. Wat te denken van een verstopte stationair sproeier? Een handboek is handig om te zien waar deze zit. Het zomaar draaien aan de stationair schroef lijkt mij niet de oplossing omdat het probleem plotseling is opgetreden. Het zou ook kunnen dat de carburateur vervuild is waardoor de sproeier snel weer verstopt raakt. Hoe is de staat van het benzinefilter?

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik weet ff niet wat voor blok je hebt het citroen of douvrin blok ??
er vanuit gaande dat je een weber 34 dmtr hebt zul je zien als je de luchtinlaat ervan schroeft je de sproeiers ziet zitten (op de foto tussen de 2 lucht inlaten), deze kun je dan stuk voor stuk eruit halen en schoon blazen, Let op ze zijn verschillend dus niet verwisselen !!!
De stationair zit idd achterop, maar zoals gezecht deze verloopt niet zomaar, mogelijk is de stelschroef gewoon te ver versleten. Let ook ff op het vacuum mechaniek dit kan door vervuiling van de bewegende delen niet lekker op en neer bewegen.
Ik heb zelf mijn caraburatuer gereviseerd met een setje waar de pakkingen, vlotternald en stelschroef inzitten en ik moet zeggen een wereld van verschil.
Voor de revisie hopeloos staten en daarna probleemloos.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Bedankt voor je reactie en de foto.
Dit lijkt inderdaad de carburateur die ik heb. Van een douvrin motor.
Als je de foto een kwart slag met de klok mee verdraaid, dan is dat hoe ik er tegen aan kijk als ik voor de auto sta.
Is de stelschroef op deze foto ook te zien, en zo ja welke is het dan?