Hallo allemaal,
Na een uitstapje een aantal jaren naar een ander merk, heb ik als Citrofiel, na 2CV’s, BX’en, XM’s en C5 nu een C6 van 2006. Het is een 2.7 HDI Exclusive.
Een prachtige auto!
Waar ik dagelijks wat tegen aanloop is het veersysteem.
Het lijkt op de normale stand dat de voor- en achterkant niet met elkaar in balans zijn. Het deint nog al. De auto heeft bijna 150.000 km gereden. Nu was ik de laatste jaren wel een wat stuggere auto gewend ( ik durf het bijna niet te zeggen; het was een BMW 525d High Excutive van 2005). Maar ik kan me dit niet herinneren van mijn XM’s. Dus ik rijd eigenlijk constant in de sportstand.
Herkent iemand dit.
met een vriendelijke groet
A3 rijdt C6

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hallo A3 rijdt C6,
Gefeliciteerd met de aanschaf van een C6.
De vooras en achteras horen zowel in de normale als sportstand in balans te zijn, laat de boel even uitlezen en wissen bij de Citroëndealer.
Met de variabele demping (AMVAR) zijn er 16 demperstanden, dus die kan van heel zacht wiegen naar knalhard aangestuurd worden. Een XM met hydractive heeft 2 veer en 2 demperstanden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Dank voor de reactie.
Auto gaat binnenkort terug naar garage voor dit probleem. Ik heb nog geen andere reactie gehad via dit forum. Via privé contacten bij een C6 rijder (zelfs twee) herkent men dit niet.
Om wat preciezer te zijn: in het donker op een net opnieuw geasfalteerde 80 km/h weg zie je zelfs je koplanden constant voor je uitdeinen. Dat geeft in het donker een onrustig gevoel. Maar ervaar je overdag ook zo. Korte oneffenheden worden overigens goed verwerkt.
Veel mensen kennen waarschijnlijk wel de A6 (geen C6 ) door de polders. Die deint op zich al.
Het lijkt net of wordt dit effect nog eens versterkt.
Misschien wat een rare vraag, maar als er zoveel (16) mogelijkheden zijn van AMVAR, kun je dat ook instellen? Of regelt ie dat gewoon zelf?
Want de één vindt instelling 16 plezierig, het deinen, terwijl ik voor een acht ga.
A3








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik zou echt eens alle sensoren individueel laten controleren en uitproberen via LEXIA.
Ik heb eenmaal een enkelvoudige hoogte sensor gevonden in mijn C6 die defekt was, maar in het systeem
via middeling met een tweede sensor word verwerkt in het hydra-actief systeem.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Je kunt alleen de vering instellen op normaal of sport met de sportknop. Verder regelt AMVAR de 16 standen ongeacht de stand van de sportknop.
Indien het hydractive systeem goed werkt, wens je geen 8 standen .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het deinen dat A3 heeft gesignaleerd, herkennen anderen dit ook? Ik mag sinds kort ook in een C6 3.0d rijden en hoewel de algemene indruk heel positief is, verbaast het deinen mij zeer. Het lijkt soms net op varen in een boot…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Citrophile en AndreSmulders bedankt voor jullie reactie.
Ik neem het mee naar de garage.
Ik snap de knip-oog, maar waar het mij om ging bij de AMVAR of die ook via de Lexia ingesteld kan worden. En dan op de schaal van 1 tot 16. Het verschil tussen normaal en sportstand is goed merkbaar.
En stand 16 deint me gewoon te veel. Ik krijg daar ook negatieve reacties van mijn passagiers over.
A3




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Hoe snel heb je met de auto gereden? Ik ben vrijdag heen en weer naar Frankfurt geweest en zaterdag naar Utrecht. Ik heb de koersvastheid bij 200 km/h mogen ervaren en het voordeel dat sindsdien bij lagere snelheden het deinen niet meer optreedt. Misschien ook een rondje Duitsland (of de E25 of de E411 in de provincie Luxemburg) voordat je een garagist laat sleutelen?
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hallo Rens,
Dat is wel een interessante suggestie…!
Ik woon in Noord Nederland, dus zou de A31 in Duitsland eens kunnen pakken.
Maar technisch gezien vind ik het vreemd.
Door de hoge snelheid verlaagd de auto zich iets. En wellicht moeten alle sensoren dan wat sneller werken? Maar of dat dan blijvend een remedie tegen het deinen is? Het kan natuurlijk zijn dat één van de sensoren net dat zetje nodig had om goed te gaan werken.
Morgen gaat de auto naar de garage. Ik zal zeker je ervaring mee nemen.
groetend
Adri




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik heb ook met de 3.0d gereden zo’n 2000km en ook ja die deint…. ik vermoed dat het gewoon aanpassen is als je vanuit een bmw komt…. de amvar sensoren kunnen van hard naar zacht in ik geloof 16 millisec. dus harder werken moeten die sensoren niet als ze natuurlijk allemaal goed afgesteld staan. in ieder geval een c6 is zachter op z’n zachtste stand dan een xm….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!









Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
A3 rijdt C6 schreef:Hallo allemaal,
..... De auto heeft bijna 150.000 km gereden. ... Dus ik rijd eigenlijk constant in de sportstand.
Herkent iemand dit.
met een vriendelijke groet
A3 rijdt C6
Was 150 kkm ook niet het moment waarop de hydraulische olie LHM+ moet vervangen worden? De veerbollen hebben 250 kkm garantie maar ik dacht dat de LHM+ olie na 5 jaar of 150kkm moest vervangen worden.
Wie kan dit bevestigen / tegenspreken
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Hoi,
kun je ons nog vertellen wat de dealer gevonden heeft?
Ik bezit momenteel ook een C6 2.7 HDI met een zelfde probleem zoals jij het omschrijft.
Software update vh veersysteem heeft bij mij al plaats gevonden, maar bood nog geen oplossing.
Geen fouten in de lexia, alle hoogtesensoren al vervangen en opnieuw gekalibreerd.
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Een C6 laat nu eenmaal toe dat de vering ‘softer’ is dan bij bv een XM omdat hij nu eenmaal sneller kan bijregelen. Ik zou toch echt voorstellen om eens alle sensoren individueel via de LEXIA te controleren en ook op hun actieve werking (pootjes op en neer). Kontroleer ook op LDS lekkage en daardoor een te lage hydraulische oliestand. Je kunt natuurlijk altijd in ROAD-HOOK blijven rijden dmv de sportstand. SKY-HOOK is meer het ‘vliegende tapijt’. (zie artikel C6_AMVAR.pdf op internet).
Hallo,
We zijn inmiddels twee jaar verder dan toen ik het eerste bericht hier postte.
En ik heb de C6 ruim een maand ingeruild voor een nieuwere met 60.000 km.
Deze rijdt strakker dan mijn vorige. Daar had ik inmiddels 200.000 mee gereden.
De garage heeft twee jaar geleden van alles geprobeerd. Alle instellingen ook ingesteld volgens de instellingen van een andere C6. Nieuwe hoogteregelaars eronder achter. Uiteindelijk went het wel, maar ik reed wel steeds op sport.
De garage waar ik hem heb ingeruild, vond wel dat ie laag stond. Dat zou bijgesteld worden.
Dat is ook gebeurd zag ik op de foto’s op de site van de garage. Hij is binnen een maand ook weer verkocht.
Dus waarschijnlijk is het goed gekomen, of Deeluh jij moet een paar weken terug mijn oude C6 hebben gekocht
Grt
A3


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Andre, bedankt voor je tip. Van LDS lekkage heb ik geen last. En we gaan natuurlijk voor de sky hook, ik ken het artikel!
De C6 had ook nog een andere veercomputer gekregen, want stuurde naar 1 vd sensoren achter geen signaal meer.
Ook heb ik al eens 2 nieuwe veerpoten rechtsvoor en een veerpoot linksachter moeten laten vernieuwen. Het leek erop dat de actuators niet meer reageerden, want de vering bleef superstug bij deze poten. Ze hebben toen ook de 4 veerbollen nog op druk gecontroleerd, maar dit was in orde. De auto had toen 150.000 gelopen. Toch ruim binnen de 250.000 die Citroen aangeeft mbt een onderhoudsvrij veringsysteem
A3, ik heb de auto nu meer dan een jaar en die van mij komt uit Duitsland. Daar viel die stugge vering blijkbaar niet op haha.
Maar ff serieus, de onrust die nu in de wagen zit, heb ik pas een 3-4 maanden. Met alle herstelwerkzaamheden die hierboven staan en zich de afgelopen maanden hebben afgespeeld dacht ik dat het daarmee wel zou goed komen. Nu echter een groot gedeelte vernieuwd is van het veersysteem is het nog steeds niet goed. Zelf vermoed ik een of meer veerbollen.
Wel weet ik dat de dealer problemen had met het inleren van 2 hoogtesensoren. Ze hebben hiervoor Citroen NL moeten inschakelen die hun systeem overnam om de boel in te regelen. Dat is toch ook niet normaal?!? Geeft mij in ieder geval een slecht gevoel.
Samengevat nog even mijn probleem: bij normale rijstand reageert de auto overdreven op oneffenheden in het wegdek. Ipv dat de auto netjes in zijn geheel de carrosserie horizontaal houdt, blijft de auto een keer of 3 van voor naar achter naschommelen. De vering opzich lijkt in orde. Kuilen e.d. worden redelijk goed genomen. Ook als ik de auto op de 4 hoekpunten induw dan is het veergedrag op elk hoekpunt even soepel. (wel een stuk stugger dan bij de XM)
Zet ik hem in de sportstand of rijd ik in automatisch verlaagde rijstand dan wordt dit wiebelgedrag een stuk gedempt, maar is het nog steeds aanwezig.
Als iemand nog tips voor mij of mijn dealer heeft dan hoor ik ze graag. Op dit moment veert mijn ID19 uit 1965 beter dan mijn C6 uit 2006. Toch jammer van die 40 jaar vooruitgang…...
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).
De mijne wiebelt ook. Dus eveneens geinteresseerd in een oplossing/oorzaak. Ook bij mij zijn al diverse onderdelen vervangen. Wel zit er hier of daar nog een kraakje bij de drempels. Iemand ervaring met kraakjes onderdrukken?