Ik heb een XM turbo diesel januari 1996. Een heerlijke auto. Toch heb ik iets vreemds. Kort geleden is het mechanisme van de rechter voordeurruit vervangen. de ruit ging niet meer op of neer en dat was een electrisch probleem. Nu een maand later valt het me op dat bij een lange rit, en dat is meer dan 500 km. de knopjes om de ruit te bedienen warm worden. Bij de andere deuren blijven ze gewoon koud. Welke actie kan ik het best ondernemen?
lijkt erop dat de voeding van het mechanisme direct is onderbroken door de schakelaars, terwijl normaal gesproken de schakelaar een voeding aanstuurt voor een relais, op die manier staat er niet constant 12V en helemaal niet de totale belasting bij openen of sluiten van het raam op de schakelaar…Maar dat kan ik uiteraard volledig mis hebben..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het is vrij normaal dat die knopjes warm worden, althans zo warm dat je het goed voelt, maar dat je ze wel gewoon kunt bedienen. De knop is verlicht en die verlichting zorgt voor de warmte.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Er zitten gloeilampjes in en die worden warm. Op een gegeven moment stoppen ze er vanzelf mee.
Mij kan het niet veel schelen of de lampjes het doen of niet
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
aha! Nou, bij mij moeten ale lampjes werken, veel gezelliger! En aangezien dat bij mij niet zo is, heb ik vanavond weer wat te doen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
lampjes in de deurschakelaar
mijn XM is van januari 1996, uitvoering: exclusieve. In het instructieboekje staat niets over lampjes in de schakelaar. Kan dat per jaar verschillen? Mijn auto is in Duitsland nieuw verkocht. Zou het per land kunnen verschillen?
Even in het donker kijken of je lampjes hebt. Misschien zijn ze links stuk en rechts niet.
En je kan ook even navragen bij diegeen die het mechanisme van de rechter voordeur ruit vervangen heeft.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ze hebben vanaf begin tot het eind lampies gehad, 9 van de 10 keer gaan ze stuk. Vergeet niet dat de auto’s een stukkie ouder worden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
lampjes in de deurschakelaars
Gisteravond heb ik de schuur helemaal donker gemaakt. Tot mijn stomme verbazing zag ik een zwak schijnsel. Via een XM kennis ben ik erachter gekomen dat ze goed zichtbaar moeten zijn. Dus…..ik heb wat te prutsen.
Groeten
Leo
ja ik heb ze ook! Maar ik moest inderdaad wel midden in het bos ontdekken dat er wel wat onder zat! Maar nu, ik had daarvoor de knopjes er al uit gewipt en enkel twee stekkers zien zitten, dus mijn conclusie was, niets kapot, er zit gewoon niets….blijkbaar dus wel, maar waar zit dat lampje nu? Daar zal de bekleding wel voor naar beneden gehaald moeten worden zeker… Zo’n gedoe iedere keer…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
de schakelaar bestaat uit 2 delen, het klepje wat je in drukt, kan je eraf halen en daaronder zitten de lampjes
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Die lampjes gaan vroeg of laat kapot of zwak branden enigszins. Beste wat je kan doen is de lampjes door heldere leds te vervangen. Dit is wel priegelen want je moet de led en weerstand dan in de behuizing onder zien te brengen (=uitdaging). Ik heb dit sowieso gedaan omdat ik rood licht in de deur knoppen wilde hebben en blauw voor in de stoelen.. Je moet het maar leuk vinden.
In ieder geval gaan leds nooit stuk (tenzij je de pootjes eruit trekt). Andere oplossing is de buislampjes (philipsW1.2W) voor achter de kilometerteller, sigarettenaansteker asbakverlichting etc. Met een kleine aanpassing kun je ze in de schakelaars gebruiken. Voor een habbekrats zijn ze nog volop te verkrijgen bij de betere auto onderdelensjaak.
XM 2.0i 16V SX AUT 95 Berline Ambiance+Exclusive Interieur 338.000