Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
woutersmits schreef:Dat iesch mooi! Is het nog gelukt om dat visgraad te monteren?
Oja, ja, uitendelijk wel, maar staat minder goed dan gedacht en zit ook niet zo lekker als de originele stoelen. Op de een of andere manier niet voldoende verstelbaar en kromme rugleuningen. Maar terugmonteren van ‘t ouwe interieur is voorlopig helaas geen optie, omdat toen ik de oude achterbankleuning neer wilde klappen, de ontgrendelhendel in 1001 gruzelementen uiteenviel. Ik heb dus de rest van de avond zitten prutsen om die ontgrendeling los te krijgen. En dat terwijl ik de achterbank vaak zat neergeklapt heb gehad en er tot dan toe nooit problemen mee heb gehad
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
darn..
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
hogervp schreef:Mooi werk Peter!
En doe nog “es” een fotoke? Het is zo’n mooie kleur tenslotte.Patrick
Dank! Dit is de meest verse foto, geloof ik:
Of deze natuurlijk:
Zal binnenkort wel wat nieuwe maken
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Toch ook leuk om te zien, hier iemand helemaal gek met zijn Bleu Camargue 16 RS (die er overigens een stuk beter uitziet dan de mijne): http://www.yaronet.com/posts.php?sl=&s=119064
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
beerpeet schreef:woutersmits schreef:Dat iesch mooi! Is het nog gelukt om dat visgraad te monteren?
Oja, ja, uitendelijk wel, maar staat minder goed dan gedacht en zit ook niet zo lekker als de originele stoelen. Op de een of andere manier niet voldoende verstelbaar en kromme rugleuningen. Maar terugmonteren van ‘t ouwe interieur is voorlopig helaas geen optie, omdat toen ik de oude achterbankleuning neer wilde klappen, de ontgrendelhendel in 1001 gruzelementen uiteenviel. Ik heb dus de rest van de avond zitten prutsen om die ontgrendeling los te krijgen. En dat terwijl ik de achterbank vaak zat neergeklapt heb gehad en er tot dan toe nooit problemen mee heb gehad
Fotootje van het nieuwe interieur Peter?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
GWHENDRIKS2 schreef:Fotootje van het nieuwe interieur Peter?
Helaas nog steeds niet
Op koninginnedag heb ik lekkende flexibele carterpakking van m’n BX maar ‘s vervangen door een normale pakking…. Met veel drama en hulp van m’n broertje… Toen alles uiteindelijk weer in elkaar zat had ‘t ding totaal geen vermogen en kon ik nauwelijks op 100 km/u komen. Hij bleek op 3 cilinders te lopen, zoals het al wel vaker leek bij koude start, maar meestal is dat binnen een minuut over, nu na een kwartier nog niet. Bovendien heb ik meestal niet het idee dat ik (zoveel) vermogen mis, nu was ‘ie echt niet vooruit te branden.
Betreffende bougie op heterdaad betrapt, die zat los, maar vooral ook onder de olie Eruitgehaald, schoongemaakt en weer vastgedraaid. Maar ook vastgedraaid wilde hij niet echt meteen meedoen, alleen als je de bougiekabel optilde, begon ‘t weer te vonken, anders niet. Later deed hij toch weer mee, waarom de ene keer (koud) niet en de andere keer (warm) wel, snap ik niet. Overigens heb ik ondertussen wel wat bougies onderling verwisseld, en lijkt nu toch de bougiekabel eerste verdachte, aansluiting op de bougie lijkt niet goed, zit ook niet echt klemvast.
Die olie bij de bougies vind ik niet fijn, maar inmiddels van deze en gene begrepen dat ‘t niet zoveel kwaad kan. Hij walmt niet (behalve koud als ‘ie onverbrande benzine uitspuugt) en verbruikt/verliest geen olie. Andere meningen?
Overigens heeft ‘ie ook alweer 2 carbuwisselingen achter de rug: naar een 19 TRS Solex-carb, waarmee die 1 op 7 liep en bij halfwarme herstart de straat zwartblakerde en blauwzette…. En weer terug naar de schoongemaakte GSM-Solex met nieuwe grondpakking, waarmee het verbruik vooralsnog weer binnen de perken lijkt te blijven. En waarmee die onder alle omstandigheden weer normaal start. Nog te doen: t-stukje voor de retourleiding erinprutsen.
Dan een schakelkwestie: al zo lang ik ‘m heb was het zo dat er koud zowat niet te schakelen viel. Kon ‘m wel in z’n 1 zetten, maar vervolgens was ‘ie daar de eerste keer nauwelijks weer uit te krijgen om ‘m in z’n 2 te zetten. Andere versnellingen gingen koud ook moeizaam, achteruit ging koud goed. Eenmaal opgewarmd (vrij snel) ging alles een stuk soepeler. Sinds kort lijkt de situatie echter omgedraaid. Koud gaat alles heel soepel, warm errug moeizaam, veel geduld en beleid nodig En hij is warm gewoon niet meer zonder tandenpoetsen in z’n achteruit te krijgen.
Hoe zou dit kunnen komen en wat is eraan te doen? Stellen, nieuwe koppelingkabel? Bakolie is een jaar geleden ververst.
En weer iets anders: de laatste tijd krijg ik steeds vrij heftige schokken als ik de deur vastpak, als ‘ie loopt of net gelopen heeft. Waar zou ik dat in moeten zoeken? Slecht massacontact ergens of een blootliggende kabel? Ik ben er al 1 aan fik kwijtgeraakt, dat hoeft niet nog een keer.
Daarnet hoorde ik (met contact uit) ook iets tikken achter het motorblok, alsof er een relais stond te klepperen, maar daar zitten toch helemaal geen relais?
Wat algemene wederwaardigheden: ondanks verse APK lijkt inmiddels al een paar maanden de ADAL linksachter aan ‘t overlijden te zijn. Vaak een metalige knal als je de deur open doet of instapt.
Voorveerpoten staan nog steeds op de nominatie om vervangen te worden, maar ben ik nog niet aan toegekomen.
Benzineleidingen en filter (was redelijk zwart) laatst maar ‘s vernieuwd, de oude bleken niet gewapend te zijn
Gecontroleerd of ‘ie op tijd staat.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hmm, zo langzamerhand begint ‘ie toch serieus karakter te vertonen. Zou ‘t zijn omdat ik z’n 27e verjaardag ongemerkt heb laten passeren?
Zo blijkt nu de (originele) dynamo hooguit 13 volt bij te laden, waardoor de accu in no time leeg is, als je je lichten een uurtje aan laat staan… ( )
En gisteren bedacht ik dat hij warm weer duidelijk fijner vindt, want hij veerde ineens normaal (voorveerpoten staan op nominatie vervangen te worden), hoogteregelaar deed niet moeilijk, hij startte normaal in plaats van op 3 cilinders en niets te klagen over de autochoke
Maar toen kwam ik thuis en begon ‘t hd/stoplampje ineens te flikkeren… Net gekeken en ter hoogte van de voorste hoogteregelaar stroomt de LHM eruit, maar ik kan niet zien waar precies.
Hopelijk gewoon een slangetje losgeschoten…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ff als reminder:
waterman schreef:Gewoon een stukje karton er onder. De spoorstang eerst goed in de kruipolie zetten en dan de moer er af draaien. Moer er weer één of twee slagen op, klap met de hamer tegen de zijkant van het fuseestuk om de stuurkogel los te laten schrikken, de arm er uit, opzij houden en je hebt veel meer ruimte.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hmm, m’n BX’je heeft geloof ik een vrij turbulente periode achter de rug.
De dynamo heb ik alweer maanden geleden vervangen, de losgeschoten octopus was weer vastgeprikt bij Ordas (nadat ik het lege (!) LHM vat eerst had volgegooid en op hoop van zegen daar naartoe ben gereden) waarna er alleen nog een straaltje uitkwam als je ‘m van hoogste- in de rijstand zette…
Sindsdien geen merkbare lekkage meer en niet meer aan gedacht (behalve dat de octopus op ‘t lijstje te vernieuwen stond) totdat ik 4 á 5 weken geleden op weg naar Hoogeveen strandde in de buurt van Harderwijk. Auto had een week of twee stilgestaan (met een lege accu omdat ik de lichten weer ‘s aan had laten staan ), en zoals ik gewend ben, ben ik gewoon ingestapt en weggereden zonder eerst van alles te controleren. Omdat al snel in bochten het LHM/stoplamje ging branden, bij een benzinestation gestopt en LHM bijgevuld met auto in hoogste stand. Er ging ongeveer driekwart liter bij. Dus ik gooi de motorkap dicht, start, en vervolgens allemaal rook onder de motorkap vandaan Bleek het hele schutbord en uitlaatspruitstuk onder de LHM te zitten
Verder rijden leek me niet zo’n goed idee, 1 afgefikte BX is wel genoeg per mensenleven, dus een ANWB’er die er toevallig stond gevraagd er even naar te kijken. Nog een keer in hoogste stand, terug naar rijstand en het fijne commentaar dat de LHM ook tot op 1,5 meter hoogte op de muur van het benzinestation zit Maar volgens de wegenwachter lekte hij alleen als je ‘m van hoogste in rijstand zette en niet als hij in rijstand stond, dus zodra de LHM op schutbord en spruitstuk weer een beetje uitgerookt was, moest ik wel weer verder kunnen rijden. Maar dan wel terug naar Utrecht.
Helaas bleek niets minder waar. Toen ik wegreed begon op de invoegstrook naar de snelweg het stoplampje alweer te branden en even later kreeg ik ook een schroei-/brandlucht naar binnen, dus de eerstvolgende afslag genomen (waar ik toch al richting Utrecht wilde keren), en de ANWB gebeld om ‘m af te laten slepen. Helaas stuurde de ANWB eerst opnieuw een wegenwachter waar ik een uur op kon wachten en daarna pas een bergingswagen waar ik nog een uur op kon wachten, ondanks dat ik gezegd had dat ze gelijk een berger moesten sturen. Want de ANWB’er die nu langs kwam, constateerde zoals verwacht dat hij er niets aan kon doen en als ik zei dat ‘t onverantwoord was om ermee verder te rijden, dan zou dat wel zo zijn. Hij adviseerde om ‘m naar Citrotech te laten brengen, buren van de berger, en dat vond ik prima.
Gisteren kon ik ‘m eindelijk ophalen. Bij Citrotech hebben ze een extra retourslang aangelegd, die los in ‘t vat hangt. Volgens hen was er een uitgang op de hoogteregelaar afgedopt, waardoor de retourstroom te groot werd en de octopus er elke keer weer afknalde (en Ronald weer onder de LHM zat…). Volgens mij waren de voorveerpoten verrot. Maar goed, ik heb nu dus een extra (volgens hem ontbrekende, vergeleken met andere BX’en), slang naar het voorraadvat, die ik zelf nog een keer met een t-stukje ofzo op ‘t vat aan moet sluiten. Heel vaag. Ik heb ‘t idee dat ze in de war zijn geweest met BX’en met stuurbekrachtiging, die hebben inderdaad een extra retour op de kleine octopus. Of de octopus die erin zit is danig verknipt. Nu lijkt ‘t misschien of ik heel negatief ben over Citrotech, maar dat is niet zo. De toon komt meer voort uit mijn onbegrip over wat er nu precies aan de hand was en is met de originele octo.
Anyway, gisteren direct daarvandaan naar Wouter Smits gereden en met hem de voorveerpoten en stabistokjes vervangen. DAT had ik zoveel eerder moeten doen en het zijn echt klusjes van niks!
Ok, de ene kant kostte best nog wat moeite omdat we ‘t toch ff moesten uitvinden. Maar de andere kant ging 3 keer zo snel.
En ik heb nu heel sterk ‘t idee dat als ik dat eerder had gedaan, de voorveerpoten dan, dat ‘ie nooit in Oldebroek terecht was gekomen, ergo, dat ik niet met een gesprongen octo gestrand zou zijn. Want wat er uit de oude veerpoten kwam, was moeilijk LHM te noemen: roestbruin, waterig spul.
Waarschijnlijk intern echt volledig verrot door ‘t ontbreken van de veerpoothoezen.
En voor ‘t rijden maakt ‘t zoooooveel verschil: hij rijdt weer zoals een auto met bollen hoort te rijden, stabiel, zwevend en strak door bochten. Eerder was ‘t eigenlijk op ‘t gevaarlijke af om ermee te rijden, want zodra het een beetje waaide vloog ‘ie alle kanten op (stabistokjes), vooral in bochten reageerde ‘ie onvoorspelbaar op hobbels (veerpoten) en in feite was ‘t altijd een gevecht om ‘m in ‘t spoor te houden (allebei). En verkeersdrempels waren te vermijden.
Vreemd is alleen wel dat ‘ie linksvoor soms nog steeds tokkelt op klinkerwegen met dat nieuwe stabistokje.
Verhaal is zo wel lang genoeg. Volgende op ‘t lijstje is de koppeling, want die is echt op. En een schadetaxatie, want daar is het niet van gekomen doordat ik ‘m de afgelopen weken kwijt ben geweest, vanwege hagelschade.
Oja, die knal bij ‘t instappen lag waarschijnlijk toch aan de veerpoten, want de ADAL’s zijn nogmaals gecontroleerd en gisteren en vandaag na het vervangen van de veerpoten niks meer gehoord.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Wat een verhaal Beerpeet, maar alles weer redelijk onder controle zo lijkt me.
Het getokkel kan ook van speling op de voorste draagarmlagers zijn. Mijn Brixnix tokkelt ook en aangezien de wagen toch bij mijn garagist stond voor LPG inbouw heb ik hem ook even laten kijken. Dit was zijn diagnose en binnenkort wordt het gerepareerd, schijnt niet al te lastig te zijn.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat is een heel verhaal, Peter. Doorgaans lees ik dat soort veel te lange teksten niet, maar deze BX heeft toch een speciaal plekje.
Goed dat de meeste ellende weer voorbij is.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Tjonge het is een aardig verhaal met een goeie afloop!
Je maakt wat mee als BX type1 rijder.. Volgende week begint mijn avontuur met een Digit..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat een verhaal, maar toch: goed bezig! Er zijn er die een auto voor minder wegpleuren
Zo te lezen moet je ook nog even naar je stabirubbers kijken, zou me niet verbazen als daar ergens iets gaar is.
Edit: en bij de type 1 de draagarmlagers vóór, die waren toch ook berucht?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Voordraagarmlagers schijnen idd ook berucht te zijn, al zijn ze volgens Patrick’s garagist niet al te lastig te vervangen. Maar die zijn ook in april bij de APK nog gecheckt: 0 speling. En sindsdien heb ik er niet heel veel mee gereden. Natuurlijk kunnen ze elk willekeurig moment stukgaan, maar toch.
garagestmarien schreef:Doorgaans lees ik dat soort veel te lange teksten niet, maar deze BX heeft toch een speciaal plekje.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ehm, weer ‘s een andere carb eropgezet en wat benzineleidingen vernieuwd. Tot zover was er nog niets aan de hand, totdat ik de benzineleidingen aan de brandstofpomp iets te vast wilde draaien, waardoor de aansluiting afbrak… Tot zover was er nog niets aan de hand, totdat ik bedacht dat die andere tweedehands brandstofpomp die ik toevallig had liggen wel met het dikke rubberen pakkingblok dat daarbij zat bevestigd kon worden.
Tot zover was er nog niets aan de hand, behalve dat als ik volgas gaf of boven de 60 á 80 km/u kwam, de auto begon te bokken, gasgeven geen effect had, en uitviel als ik de koppeling intrapte (maar gelijk weer aansloeg als ik ‘m weer op liet komen).
Tot zover was er nog niets aan de hand, totdat ik besloot dat dikke pakkingblok maar weer onder de brandstofpomp vandaan te halen en eronder een ringetje los op de nokkenas bleef liggen. Hoorde dat zo? Was dat altijd al zo? Ik kon het me niet herinneren. Pomp er maar weer overheen gezet, proberen te starten: loopt even, slaat af en daarna niets meer. Geen benzine.
Later nog ‘s wat plaatjes van pompen bekeken en gezien dat dat ringetje gewoon onderop de pomp op dat asje vast hoorde te zitten en de veer tegenhoudt…
Maar goed, nieuwe pomp gehaald, oude gedemonteerd en terwijl ik die van ‘t blok pak, hoor ik “pling”... Ringetje onder nokkenas verdwenen…
Nu lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ‘t ringetje bij de kleppen/in de cilinders terecht kan komen, aangezien de doorgang wordt afgesloten door de nokkenas, dus nieuwe brandstofpomp gemonteerd. Hiervoor leek toch ‘t dikke pakkingblok weer nodig, want anders was ‘t ding er niet op te krijgen.
En vervolgens dus niet starten, nog steeds geen benzine….
Los van ‘t feit dat het kleppendeksel eraf moet om dat ringetje uit de kop te vissen, hoe zit het met die brandstofpomppakkingen bij 1600/1900 carbumotoren?
De oorspronkelijke pomp - waarvan de aansluiting dus afbrak - zat gemonteerd zonder pakking.
De vervangende pomp - waar nu dus dat ringetje van in ‘t blok ligt - komt van een 1600 blok en is optisch gelijk aan de originele, maar zat op dat andere blok gemonteerd met een dik pakkingblok/vulstuk.
De nu nieuwe (overigens stalen ) pomp lijkt met dat dikke vulstuk gemonteerd te moeten worden,
maar geeft daarmee kennelijk geen sjoege. Toch zonder vulstuk monteren en met geweld naar beneden drukken/draaien?
Ik snap er niks van.
Daarnaast: is ‘t mogelijk alleen het zijstuk waar de verdeler op bevestigd zit te demonteren zonder ‘t hele kleppendeksel te demonteren?