Mede zwevers,
Ik heb al jaren een sluimerend probleem met mijn tct automaat met G3 met 265.000km.uit 2000. Ik heb het bij andere items wel eens aangestipt, maar er is nooit een eenduidige oplossing voor gekomen. De auto trekt soms wat schokkerig op,lijkt dan ook haast wat in te houden. Niet als je “plankgas” met de kick down te werk gaat, dan gaat ze als een speer.
Juist als je rustig rijdt, waarbij ze optijd doorschakelt. Zeker als je dan nog iets gas bij geeft, lijkt er iets niet goed te gaan. Ik heb gedacht aan de automaat (“moet ik terugschakelen of niet”),of is er misschien iets met de brandstofvoorziening? En misschien zijn er nog meer opties.(ontsteking of b.v. stappenmotor of….). Herkent iemand deze problemen en/of weet iemand misschien de oplossing?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Manus.
TCT eigen helaas, en nooit echt een oplossing voor gevonden.
Wellicht dat jeje onsteking eens kan vervangen/nakijken (door orgineel spul!)
Ouwe mopperkont
Zit er verschil in gedrag op benzine tov gas ?
Kijk eens of je de goede bougies en bougiekabels hebt… De tct is daar vrij gevoelig voor…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dit is niks bijzonders en krijgen alle TCT’s op den duur, nieuwe bougies van NGK monteren en een originele set
bougiekabels van BOUGICORD, dan ben je er vanaf.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Heb je de potmeter van het gaspedaal al nagekeken of vervangen?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
TCT eigen helaas
?
Nooit wat van gemerkt en ik sta tegen de 300.000 Km.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Kan zijn Dirk, soms gaan die dingen gewoon kapot en dan krijg je hele rare effecten
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
bedankt voor de reacties.
Er zitten nieuwe eyquem’s in. De potmeter van de gasklep heb ik nog niet nagekeken ( met een multimeter doormeten?). Op gas of benzine maakt niet zo’n verschil. Ik heb wel eens gedacht van wel, wat me gelijk doet beseffen dat het niet altijd even erg is.Dat zou dan misschien op een gare potmeter kunnen duiden?! De automaat blijft buiten beeld begrijp ik. Kijken of ik de komende dagen de potmeter kan onderzoeken.
Groet Manus.
Bij een defecte gaskleppotmeter gaat je controlelamp branden .
Auto gaat in de noodloop.
Moet storingscode 21 geven ; heb je al uitgelezen?
Je kunt om te controleren je contact op AAN zetten; witte stekker losmaken.
- Spanning op de 2 buitenste contacten moet 4,4 tot 5,5 V. zijn .
- Spanning op middelste en rechter buitenste contact dient bij los gaspedaal ongeveer 0,5 V. te zijn.
Bij het intrappen loopt de spanning lineair op tot minimaal 4,5 V.
Als 1 van beide controlepunten niet klopt kun je de bedrading contoleren naar aansluitingen 9 en 6 , resp. 3 en 6 op de electronische regeleenheid .
Als alles in orde blijkt is je potmeter kapot.
Meet ze ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Kijk eens aan, dat wist ik nou weer niet Dirk. En nou maar hopen dat er iets uitkomt.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Heb het ook niet van mezelf hoor Paul
Nog even een toevoeging, de laatste zin was wat verwarrend:
Als de bedrading klopt en je houdt toch 1 van de 2 mogelijke meetafwijkingen ( of allebei), dan is je potmeter stuk.
( Volg je het nog? )
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Heb het ook niet van mezelf hoor Paul
Nog even een toevoeging, de laatste zin was wat verwarrend:
Als de bedrading klopt en je houdt toch 1 van de 2 mogelijke meetafwijkingen ( of allebei), dan is je potmeter stuk.
( Volg je het nog? )Succes,
Dirk
Ik volg het niet helemaal. Als je de stekker van de gaskleppotmeter lostrekt, kun je de spanning op de buitenste polen meten (klopt, 4,95 v.), maar de functie van de potmeter heeft geen invloed op de middelste pool, op het moment dat de stekker los ligt. Of worden hier 2 potmeters door elkaar gehaald: die van de gasklep en die van het gaspedaal? Of moet ik eerst nog een bak sterke koffie achteroverslaan?
Manus.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik bedoelde die van het gaspedaal Manus, maar kijk ze gerust allemaal na
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Staat je contact AAN?
Wat meet je op de middelste pool?
En bij intrappen gaspedaal?
We hebben het over de gasKLEPpotentiometer.
Ik denk dat je gasPEDAALpotmeter verbonden is met middelste en buitenste rechterpool , is ook wel logisch , anders zou die waarde niet lineair oplopen .
Bedrading middelste pool zou ik maar even nalopen, indien je 0 meet .
Een heel gepuzzel hè?
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Staat je contact AAN?
Wat meet je op de middelste pool?
En bij intrappen gaspedaal?
We hebben het over de gasKLEPpotentiometer.
Ik denk dat je gasPEDAALpotmeter verbonden is met middelste en buitenste rechterpool , is ook wel logisch , anders zou die waarde niet lineair oplopen .
Bedrading middelste pool zou ik maar even nalopen, indien je 0 meet .
Een heel gepuzzel hè?
Succes,
Dirk
Dirk, Jij hebt het over de gasklep, maar Paul had het over het gaspedaal, vandaar.
Ik heb inderdaad de stekker van de gasklep getrokken en meette daar na wat heen en weer gedoe 4,95 volt. De middelste kon ik, met het contact aan en m’n vrouw die langzaam het gas intrapte, geen (lineair oplopende) stroom ontdekken. Maar wat voor jou de linker pool is kan voor mij wel de rechter zijn.En welke “prikker” van de multimeter moet dan waarop? En als er dan echt iets kapot is hoe kan ik dan toch van A naar B rijden? En om het nog ingewikkelder te maken: Als ik geen lin. spanning op de middelste pool van de stekker van de gasklep meet, dan is dus de potmeter van mijn gaspedaal stuk???!
Ingewikkeld zo’n xm….
Dirk, ik hoor het graag. Groet Manus.