Ik heb regelmatig bij lange ritten last van een onwillige carb. Al twee keer met cleaner schoongemaakt en toch
blijft het probleem zich nu en dan voordoen. Slangetjes gecontroleerd op valse lucht en vernieuwd waar het nodig was. Opvallend is, dat als ik de motor afzet bij gereutel, dat deze gewoon weer aanslaat en de carburateur weer normaal functioneert. Zou het de solenoide kunnen zijn - een onwillige klep of is het vervuiling in de tank. De auto zelf is een groene 83- er en ik werd laatst gespot in Haarlem.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je doet er verstandig aan lijkt me om een omschrijving van het probleem te maken, want zo kunnen we je nu niet verder helpen natuurlijk…
‘Spirit of avant-garde’
Oke, opnieuw dan
Bij constante snelheid van 120 km/u begint de motor te haperen, gas bijgeven wordt steeds moeilijker om dan uiteindelijk langs de kant van de weg te belanden en de motor af te zetten . Na ongeveer een minuut start ik de motor weer en het probleem lijkt opgelost. Ik zie verder geen lampjes branden, rook onstnappen of rare bijgeluiden.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Is je brandstofpomp nog goed (aan de voorkant van het blok onder de carb nèt boven de carterpan)...?
Is dit een 2L of 2200 Douvrin of een 2400?
Je zou ook even naar het brandstoffiltertje kunnen kijken, óók die in de carburateur zelf (achter die grote messing bout bij de aansluiting van de brandstofleidingen).
Als laatste zou je tankontluchting/-dop niet helemaal goed meer kunnen werken natuurlijk, maar dat is snel te testen door de dop eraf te draaien als je weer eens stil bent komen te staan: zuigt de tank dan lucht aan?
‘Spirit of avant-garde’
Het is een douvrin blok. Het brandstoffilter is vrij nieuw, maar die ene in de carb heb ik nog niet bekeken. Hoe controleer ik de brandstofpomp? deze lekt op zich niet. Kan deze ook volzitten met vuil?

Totaal aantal Berichten: 347
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Zou het niet ‘gewoon’ een bevroren carb kunnen zijn?
Heb je het met name de laatste dagen met mistig weer? De combinatie vocht en lage temperatuur kunnen voor dit fenomeen zorgen. Heb er ook last van gehad en met name met mistig weer. Een goede afstelling helpt al erg veel.
Door het stilstaan verwarmt het blok de carb waarna deze weer probleemloos lijkt te werken.
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Totaal aantal Berichten: 228
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Misschien is het zaak om de thermostaatklep aan het luchtfilterhuis eens te kontroleren.
Deze gaan vaak stuk en geeft precies deze klacht.
De klep zorgt voor de juiste temperatuur van de aangezogen lucht en krijgt de aanvoer van warme lucht middels een slang op het uitlaatspruitstuk.
De carbureteur kan bij (lange ritten) bij een defecte klep bevriezen waardoor de motor flink gaat inhouden, nadat gestopt is ontdooit de carburateur meestal binnen een minuut en daarna loopt de motor weer als vanouds.
Doet het probleem zich alleen voor bij 120km/h of ook bij andere snelheden?

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dit zou zomaar een vacuum trekkende tank kunnen zijn. Als het vaker optreedt bij volle tank dan bij lege, weet je waar je het moet zoeken.
de slang ontbreekt inderdaad, daar gaan we dus maar eens beginnen die te vervangen. Het treedt inderdaad op bij kouder weer en de laatste tijd dus vaker. Een vriend van mij blies afgelopen zomer met deze wagen constant 140 heen en terug naar Lyon en geen centje pijn.

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Alle goedbedoelde tips hiervoor, ik geloof niet echt in weigerende thermostaat kleppen, bevroren carbu’s etc….
De mijne rijdt op LPG en die thermostaatklep is gewoon vastgezet, en de slang ligt los, ding loopt (Sinds een carburateur reparatie) weer perfect op benzine. Natuurlijk loopt ze ook perfect op LPG, maar ik neem aan dat die van jou op benzine loopt.
Allereerst: haal eens het kunstof huis los en kijk eens wat er gebeurt, heb je last van een carbu die staat te piesen op de gaskleppen dan moet je het vlotterniveau, of de vlotternaald eens goed controleren/vervangen.
Is dit allemaal prima, dan verdenk ik de carbu ervan gewoon vervuild te zijn.
De carbu demonteren, een nachtje in de thinner en doorspuiten met perslucht (ook sproeiers demonteren) doet wonderen.
Ik ga er vanuit dat je een Weber hebt, mocht je willen dan heb ik de documentatie, inclusief afstelgegevens van die carbu voor in PDF, is wel in het Duits.
Stuur maar even een PM met je emailadres mocht je geinteresseerd zijn!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?