Juist distributieriem, spanrol, geleiderol, waterpomp en olie keerringen (nokkenas en krukas) vervangen.
Alles zit netjes op zijn plek.
Na het draaien van de motor, terug gecheckt en alles stond mooi op tijd… maar na de motor nog een aantal keren te draaien liep de riem naar buiten af (beetje bij beetje).
Alles terug gedemonteerd extra gecontroleerd, terug gemonteerd (alle onderdelen op moment aangedraaid met waarden die staan aangegeven in haynes) en terug het zelfde probleem.
Snap er helemaal niks van.
Heb al wat franse fora af gezocht en blijkbaar toch een “regelmatig” voorkomend probleem bij XUD na het vervangen van de distributie riem.
Spijtig genoeg nergens een duidelijk antwoord gevonden, het enigste wat me mischien mogelijk lijkt is dat die te hard staat gespannen?
Kan hem 90 graden draaien maar moet toch wel wat trekken ..... ?
(de spanrol zit toch zonder iets er tussen plat tegen het blok aangevezen? dacht van wel maar begin te twijfelen of er ergens iets tussen uit gevallen is zonder het op te merken)
HELP…
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Riem juiste richting gemonteerd?
Anders zou er toch echt iets niet recht zitten, meende dat de spanner idd iets scheef kan zitten bij verkeerde montage…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Te strak gespannen zou niet kunnen, een XUD heeft een automatische spanner.
Eerder te slap gespannen, als de spanner niet goed werkt, het busje waar de veer achter zit, in de motorsteun, wil weleens vastrotten.
Heb je wel de krukaspoellie teruggemonteerd en met de bout aangedraaid, en dan pas ronddraaien. Doe je dit niet dan “wandelt” het krukasriemwiel naar buiten en loopt de riem eraf, heb deze fout ook een keer gemaakt
Het busje en de veer heb ik er ook uit gehad, deze zagen er nog goed uit.
Krukaspoelie zat er inderdaad ook op tijdens het draaien.
Op welke manier kan je controleren wat er dan scheef zou zitten.
Ergens verdenk ik de spanrol of nokkenas poelie want na een aantal keren draaien begint die daar meer af te lopen.
Heb de boel opnieuw gedemonteerd en gemonteerd nu lijkt het plots ok te zijn.
Maar snap nog altijd niet wat nu het probleem was.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
naja opgelost dan toch, de spanrol zit op een busje waar die pas op de laatste 2mm helemaal op zit, misschien heeft ie eerst toch iets scheef gezeten? wat wel kan gebeuren..
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Nu je het zegt, ik heb ooits zoiets gezien bij een Xantia 1.8i, een wonder dat de riem er niet afgelopen was. Uit automatische let ik heel goed op dit soort dingen.