Ik heb in mijn recent aangeschafte Xantia Break 2.0i een weigerachtige achterwisser die het af en toe doet en af en toe niet.
(1) Ligt dat aan de schakelaar aan de stuurkolom en (2) is dat APK afkeur?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Dacht niet dat de achterruitwisser een APK punt was.
Meestal ligt dit aan het wisser mechaniek of de kabelovergang naar de klep (draadbreuk)en is bij de break een bekend fenomeen. Water wil nogal eens lekken door de achterklep. Hiertegen zit er een folie aan de binnenkant van de klep geplakt. Na reparaties wordt dit folie meestal niet of niet goed teruggeplaatst. En dat veroorzaakt het probleem.
Bekleding van de achterklep verwijderen en alles weer gangbaar maken cq repareren. Dan het folie weer deugdelijk terug aanbrengen en de bekleding monteren. Probleem verholpen.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Hmm.. Zoonlief en ik kunnen de boel wel losprepareren en ik heb met mijn vorige Xant ook de bekleding losgehad en weer OK teruggeplaatst.
Wat we niet kunnen is het gedoe met bedrading.
Is er iemand in de regio Twente (Enschede) die heel even een handje kan helpen met doormeten van de klepkabelboom en eventueel te fixen?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Op mijn vorige Xant was het intervalrelais in de achterklep oorzaak van vaak niet werken.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat komt inderdaad ook vaak voor, het relais op de wissermotor, even uitwisselen met een exemplaar van de sloop.
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
De achterwisser is GEEN apk punt!
Het niet willen werken is meestal de orzaak van :
= defect relais
= draadbruek bij het scharnierpunt van de achterplep
= slechte massa ( - ) van de achterklep, meestal ook draadbreuk!
en heel misschien de stuur schakelaar
er van uitgaande dat de zekering goed is ( zal wel het geval zijn omdat hij het af en toe wel doet)
in jou geval denk ik dus aan een draad breuk of slechte -
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Laat ik nou de achterwissermotor van mijn 1.8i bewaard hebben. Daar zit het relais nog op dus dat gaam we even uitproberen.
Wordt vervolgd…
Jos van der Voort
het kan zijn dat er ter hoogte van het schanier een draadbreuk zit daat had ik bij mijn zx break ook.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere