Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vanmorgen ben ik met Pa naar Molenschot gereden om eens te kijken naar een XM die hier op de markt werd aangeboden samen met een Evasion. De XM heeft een jaar stil gestaan maar wilde nog prima starten. Qua vering zit het goed, geen gekke meldingen of lekkages, alleen de achterbollen zijn wat druk kwijt. Verder moet ik de aircopomp vervangen en wat kleine klusjes in en rondom de XM uitvoeren. Ook gaat de koppeling nogal zwaar maar slippen doet ie niet dus dat kan nog wel een maandje of wat duren voor ik er een nieuwe in hang, ook vanwege de kilometerstand ga ik eerst maar eens kijken wat voor vlees ik in de kuip heb.
Ik heb slechts één klein narigheidje kunnen ontdekken tot nu toe en dat is dat ie op LPG onder de 2000 toeren niet altijd even zuiver loopt, af en toe een hikje of een bokje heeft ie dan wel. Dat gaat misschien nog wel over als ie wat meer gelopen heeft en anders zal het ook niet te ingewikkeld zijn verwacht ik aangezien hij op benzine uitstekend loopt, misschien eens de injectoren van het LPI systeem laten reinigen.
Maar goed, ik ben aardig in mijn nopjes met deze auto, de eerste 100 kilometer zitten er op en vanmiddag heb ik hem bij een vriend van me op de brug gezet voor nieuwe banden (dat was hard nodig) en heb ik hem van onder bekeken, ik moet zeggen, voor een auto met zo’n kilometerstand is ie verbazend netjes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
één tipje: Nooit je lpg tank leegrijden. er zit een pomp in de tank en die gaat stuk als je de tank een paar keer leeg gereden hebt. Zo’n pomp kost een paar honderd euro…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooie break hoor, ziet er idd erg netjes uit voor een auto met dik 4 ton op de klok! Maar waarom staat er Turbo D op de linker zijkant? Schade gehad en een nieuw linker voorscherm erop gezet misschien?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het precieze weet ik er niet van maar er is inderdaad een ander scherm en front op gekomen, erachter ziet het er verder keurig uit dus ik maak me er geen zorgen om
waterman schreef:één tipje: Nooit je lpg tank leegrijden. er zit een pomp in de tank en die gaat stuk als je de tank een paar keer leeg gereden hebt. Zo’n pomp kost een paar honderd euro…
Dat is een waardevolle tip!
Overigens heb ik geen idee hoeveel LPG er in zit eigenlijk, de brandstofmeter doet alleen de benzinetank.
IS zo’n LPI systeem wellicht beveiligd tegen leegrijden of zou ik een signaal krijgen als het bijna zo ver is?
Ik laat het pompje liever heel als het ff kan
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Sow, jij bent scherp Tjerk…
Nette auto Mechuccio, zo’n XM 2.0i op LPG zal wel rustgevend werken als je een BX 16V gewend bent?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De installatie is helaas niet van een beveiliging tegen leegrijden voorzien. Maar deze pompen mogen absoluut niet droog komen te staan, dan draaien ze in de soep. 640 euro is een boel geld
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
haha dat is bijna 2x wat ik voor deze XM heb betaald
La’k em dan maar heel houden
Ach ik kreeg er nog een praktisch volle tank benzine bij, dan ga ik daar maar even op rijden naar het tankstation. Er ligt een 80 liter tank in de kofferbak en ik heb nog geen idee hoeveel daar in zit en hoeveel hij verbruikt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
MWH.C schreef:Sow, jij bent scherp Tjerk…
Nette auto Mechuccio, zo’n XM 2.0i op LPG zal wel rustgevend werken als je een BX 16V gewend bent?
Nogal, snel is hij zeker niet, ook niet traag.
Wat ik ook heel leuk vind is dat ie in de wegenbelasting goedkoper is dan mijn BX 16V was en dat terwijl hij anderhalf keer zo zwaar is.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Goedkoper? Oowja jij woont in limburg wellicht dat daar het verschil in zit. Want een xm/xantia break is mij 10 euro in de maand duurder.
Verder een mooie break! Ziet er inderdaad netjes uit. En komt goed mee met het verkeer. Wat een lief en schattig verdampertje!
Maar je hebt helemaal geen indicatie hoe vol je lpg tank nog is? Eventueel ook niet aan te sluiten op de “normale” brandstof meter?
En anders tanken en na 400km weer tanken. Dan weet je wat ie verbruikt.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De BX liep op G2, dat scheelt wel een bak in de wegenbelasting
En ik heb geen verdamper he vloeibare indjektie@!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Zojuist de tank dan maar eens vol gegooid, de brandstofmeter doet het wel op de LPG installatie maar beide tanks waren kennelijk nog niet iets meer dan vol. Dus geen droge pompen voorlopig
Al even rondgebeld voor de airco, die kan ik voor een appel en een ferme handdruk laten vullen dus van de week maar even de nieuwe pomp monteren en het systeem laten vullen en er zit een raar rammeltje onder de auto dat van binnen goed te horen is, meestal net na een bocht naar links hoor je het rammelen en begint de pook ook wat te dansen. Ik vermoed dat er een hitteschild van de uitlaat loszit en tegen de schakelstangen ofzo staat te klapperen, dat zoek ik ook nog even na van de week. Maar verder ben ik er enorm mee in mijn nopjes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 6157
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
gefeliciteerd met je tank!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
haha dank je dat is het ook wel ja! Overdreven gigantisch.
Maar goed, van de week zag ik een Ford F650 rijden, dan is zo’n XM break toch nog best bescheiden
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat is een knappe Break om te zien Tonie, laat de kleine maar komen
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Jep die kan ik prima vervoeren nou en als ik wil nog twee dode paarden erbij ook!
Vandaag alvast weer wat kleine dingetjes gedaan aan de XM, carkit ingebouwd en de middenconsole wat beter vastgezet waarbij wat losgeschoten luchttunnels ook weer op hun plek kwamen.
Ook de auto even grondig gewassen wat hem weer wat mooier maakt. Een krasje en een deukje hier en daar maar dat drukt voor mij echt niet de pret.
Ook alvast even geinformeerd naar de kosten van een nieuwe koppeling, dat is 150 euro voor de set, valt me absoluut mee, voor de BX was ik meer kwijt. De koppeling werkt nog wel prima maar het pedaal gaat erg zwaar en dat is oncomfortabel en hoort derhalve niet. Ook de achterbollen zijn niet denderend meer maar ik denk dat ik tzt alle bollen maar vervang, dan heb ik dat ook weer gehad. Morgen kan ik weer even gebruik maken van de brug van http://www.autobandenservice.nl en ga ik alle leidingen goed nalopen, bij de achter remklauwen zag ik op de wartels wat beginnende roest zitten, dat is ook niet netjes en dus schuren en in de epoxy zetten.
Verder af en toe een ratelend geluid dat uit de middenconsole lijkt te komen. Ik vermoed een los zittend hitteschild dat tegen de schakelstangen klappert, dat moet ik even nalopen en de bougies moeten nieuw. Hij stottert op LPG wat onder de 2000 toeren of bokt wat. Op benzine doet ie dat (geloof ik) niet dus ga ik dat eerst maar eens in de ontsteking zoeken.
En als laatste heb ik hem dit weekend uitgeleend aan de eigenaar van autobandenservice, ik moest in Heemstede een shitload aan babyspullen ophalen, zoveel dat het gewoon niet in de XM pastte dus leende ik zijn bus en werd de XM ingezet als bandenvervoerbak. Toen we gisteravond weer ruilden van auto en de XM leeggeplukt moest worden was het toch wel imposant hoeveel 20” velgen en banden hij in de XM had weten te proppen, bovendien was ie laaiend enthousiast over de XM dus blijf ik dat ook maar onverminderd
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vandaag weer een paar kleinigheidjes aan de XM gedaan.
Het nieuwe stuk staal in de linkerdorpel dat er vorig jaar in gezet is voor de APK was onbehandeld, die is nu geschuurd, geplamuurd en zwart gespoten.
Het rammeltje dat ik af en toe hoorde bleek een beugeltje te zijn dat tegen de stang van de achterste hoogteregelaar klepperde, dat is nu ook opgelost. En aangezien ik op het moment aan een ernstige vorm van faillieteritis lijdt heb ik geen nieuwe bougies gekocht maar de huidige even behandeld, de afstand van de contactpunten is nu de dikte van mijn nagel en niet meer die van een bierviltje waarmee het gestotter op LPG onder de 2000 toeren ook opgelost lijkt te zijn. Ik kan weer heerlijk cruisen met een laag toerental. Uiteraard komen er wel nieuwe bougies in maar daarvoor moet ik even op Sint Salaria wachten. De bougies zagen er overigens keurig uit! Mooi droog en erg schoon. Dat wekt vertrouwen qua gezondheid van de motor.
Nu moet ik alleen nog op korte termijn de stadslichten aan de praat zien te krijgen en dan zal hij wel APK waardig zijn. Qua leidingen, rubbers en hoezen ziet het er verder keurig uit.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX