Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
KVS laat ik er altijd gewoon inzitten.
Als je wil tap je em af zoals je schrijft. dan een tuinslang in het bovenste gat van je waterpomp en aanzetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
bogaard schreef:
KVS laat ik er altijd gewoon inzitten.
Ik heb op het forum ergens gelezen dat je dan sludge vorming kan krijgen?.
Doordat er diverse soorten vloeistof door elkaar komen.(roze en blauw in mijn geval)
Peter.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nog nooit meegemaakt. Ik donder alles door elkaar. Maar goed. het spul kost weinig en boven de put hoef je geen bakje te gebruiken! hahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Oke bedankt voor de info.
Morgen even de pakketpost afwachten uit almere.
Dan kan ik lekker aan de slag.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. je weet zeker dat de onderste slang niet loszit en dat de radiator echt kapot is?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
kan ik het blok ook spoelen?
Ik heb vorige jaar de boel wel gespoeld;
KVS was in mijn geval bruin geworden en er kwam de nodige zooi uit het systeem.
Daarnaast zou ik er wel voor kiezen omdat je dan de boel toch al open hebt liggen.
Kan zeker geen kwaad…
Ik heb destijds ook een temperatuursensor in de pomp gezet om de boel
beter in de gaten te kunnen houden.
(Mocht je dat willen dan is dit een mooi moment.)
Als je alles leeg wilt hebben is het inderdaad:
Via een plug bij de motorsteun rechts
En je kunt hier vrij eenvoudig bij.
Volgens mij is het de bou die je ziet zitten naast de motorsteun:
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
KVS was in mijn geval bruin geworden
Bij mij is het ook aardig bruin, ik kan niet meer zien of het roze of blauw geweest is.
Ik heb destijds ook een temperatuursensor in de pomp gezet
Die heb ik ook nog liggen en ga ik er meteen maar inzetten.
Ik heb op marktplaats nog een originele meter zien staan voor in het klokkengebeuren.
Bieden vanaf 100 euro is wel stevig aan de prijs.
je weet zeker dat de onderste slang niet loszit en dat de radiator echt kapot is?
Onder de slang was alles droog,ook geen sporen te zien.
Het lekte wel aan de kant van de slang.
Als ik nu de radiateur op z’n kop houdt zie ik wel roest tussen de felsranden en in het midden van de onderkant loopt het uit een gaatje.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Dan zou ik de boel doorspoelen;
Je koeling zal dan verbeteren (en je verwarming waarschijnlijk ook).
Het inbouwen van de temperatuurmeter is een klus waar je wel even tijd (en geduld) voor moet hebben;
Meestal zit de bout in de pomp muurvast;
Ik ben zelf ruim een middag bezig geweest;
KVS eruit; in ieder geval zoveel dat je van beide kanten bij de bout kan.
Vervolgens de bout goed in de kruipolie spuiten, dit goed in laten trekken (evt. met een kleine staalborstel afborstelen) Dan de bout steeds heel voorzichtig iets lossen, inspuiten, weer vastdraaien, weer losdraaien en zo langzaam maar zeker verwijderen.
Je kunt de waterpomp vrij makkelijk beschadigen vandaar…
(je kunt ook een sensor in een waterslang plaatsen, is iets simpeler)
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hier nog een paar plaatjes.
Je ziet dat er wel behoorlijk vies spul in zit.
Ik heb ook zo’n nieuwe buis besteld in rvs uitvoering.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
KVS eruit; in ieder geval zoveel dat je van beide kanten bij de bout kan.
Vervolgens de bout goed in de kruipolie spuiten, dit goed in laten trekken
Bedoel je de slang bovenop de pomp ook verwijderen,zodat je van boven in het pomphuis kan kijken?
Dan zou ik wat ontkalker (zwak zuur) op de bout kunnen aanbrengen.
Ik heb net de bout vast wat ingespoten (met wd 40)zodat ik misschien morgenochtend wat sneller resultaat heb.
Heb ook even gevoeld met ratel en verlengstuk en dop 21, zit echt muurvast.
Hoe kreeg jij hem uiteindelijk los?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb inderdaad de bovenste slang erafgehaald, ik had vantevoren al een spoelmiddel toegevoegd aan het koelwater (van de brezan), waardoor de meeste zooi al was losgekomen.
Ik heb de bout aan beide zijden ingespoten met kruipolie, dit steeds lang laten inwerken en dan de bout voorzichtig (wel met wat kracht maar niet te veel) steeds proberen los te draaien.
Tussendoor steeds een kwartier / half uur gewacht, kruipolie erop en steeds weer proberen.
Op een gegeven moment begint de bout los te komen en dan is het belangrijk dat je niet te enthousiast wordt, maar de bout steeds blijft inspuiten, stukje los, stukje vast en zo steeds verder losdraait..
WD-40 is geen kruipolie, ik zou voor echte kruipolie gaan…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De sensor zit niet in de pomp, maar in het pomphuis: als je die scheurt moet je een andere zoeken, dus voorzichtig!
Bovenste slang er af, dan kun je de plaats van de sensor goed zien (korte stift), improviseer een bakje met anti-kalk in een doek en hang dat aan de binnenkant. Wachten. De draad van de afsluitdop steekt ver uit, daarom gaat het uitdraaien vaak mis. Het lijkt eerst goed te gaan, dan loopt de boel vast in de prut…
Nb WD40 is geen kruipolie…
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik ga dit heel voorzichig doen.
Vanavond vast even die slang eraf en wat antikal op de binnenkant doen.
Die aftapplug bij de motorsteun, komt die een beetje makkelijk los?
Of is dat hetzelfde verhaal?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb over de aftapplug motorblok nooit enge verhalen gehoord, hier zou ik voorzichtig zijn met vastzetten…