Hallo iedereen,
Ik kom net bij de garage vandaan, auto heeft voorkeuring APK gehad en nu is ‘t advies om binnenkort de koppeling te vervangen. Dit had ik zelf ook wel gemerkt wanneer ik de koppeling intrap, en dit steeds minder speling heeft. Zoals ik het begreep van de garage was de aankoop van het onderdeel niet erg prijzig maar vooral het aantal uren werk dat er mee gemoeid is.
Ik wil zo veel mogelijk zelf doen, al ben ik nog maar een beginnner dus hier mijn vraag:
Is er iemand die in stappen kan uitleggen hoe je zoiets vervangt of waar ik op internet een stappenplan kan vinden? Ik heb wel één gevonden maar dat was voor een suzuki
Info:
Citroën Saxo 1.1i Hatchback
Bouwjaar 2000
209760 km op teller
Alvast bedankt!
Ik zou de koppeling op Ebay.de of co.uk kopen, maar de rest zou ik lekker laten doen. Daar moet je echt wel ervaring mee hebben, als je die niet hebt wordt het een enorme klus. En hoe kan je nu zoveel mogelijk zelf doen? Of je doet het helemaal, of je doet het niet. Ik ben wel benieuwd wat het zou kosten aan arbeidsloon, ook voor mezelf(1.5D)?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar zijn de meeste garages blij mee, mensen die hun eigen onderdelen meebrengen en of zij die er dan even in willen klussen… De marge op die onderdelen is deel van het inkomen van zo’n bedrijf he, dus dat lijkt me niet echt een optie. Wat het zelf doen betreft denk ik dat een beetje ervaring wel nodig is. Ik ken de situatie bij een Saxo niet, maar bij veel auto’s moet de motor er even uit en zeker de versnellingsbak zal van zijn plaats moeten. Dit betekent voortrein los, aandrijfassen demonteren etcetera enzovoorts. Allemaal te doen mits je de ruimte en het goede gereedschap hebt. Begin eerst eens met de aanschaf van een goed boek. Een vraagbaak of een Haynes kan je al heel wat verder helpen.
Ik bestel altijd mijn eigen onderdelen, als ze het er niet onder willen zetten, ga ik ergens anders heen waar ze dat wel willen doen.
Bedankt voor de reacties! Ik denk mijn uitspraak van het zelf doen verkeerd wordt geïnterpreteerd; Ik heb het niet over de reparatie zelf maar over het algemeen qua onderhoud etc. ‘t zou raar zijn als ik half begin aan één reparatie en de rest laat afmaken bij de garage.
Ik denk dan dat ik het gewoon door de garage laat doen
Iemand enig idee wat het zou kosten voor Tessa’s Saxo 1.1i ‘00? En, als ik zo vrij mag zijn, wat het zou kosten voor een 1.5 diesel(arbeidsloon)?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je globaal wilt weten wat er nodig is om een koppeling te vervangen bij een voorwielaangedreven auto:
Wielen er af
Onderste draagarmen losmaken van de fusee (dat is het deel waar je remschijven aan zitten)
Naafmoeren losmaken en aandrijfassen verwijderen
Versnellingsbakbediening losmaken
Koppelingskabel losmaken
Alle losse delen die in de weg zitten verwijderen
Versnellingsbak losmaken van de motor
Versnellingsbak in zijn geheel verwijderen (indien hiervoor niet voldoende ruimte is moet het hele motorblok inclusief versnellingsbak uit de auto)
De koppeling zit op het vliegwiel gebout. Deze zie je nu zitten op de motor.
Koppeling verwijderen, slijtagedelen vervangen en alles in de omgekeerde volgorde weer inbouwen.
Zo lijkt het simpel, maar in de meeste gevallen is het een flinke klus
David01 schreef:Iemand enig idee wat het zou kosten voor Tessa’s Saxo 1.1i ‘00? En, als ik zo vrij mag zijn, wat het zou kosten voor een 1.5 diesel(arbeidsloon)?
Ik heb geïnformeerd naar de prijs van het onderdeel en dat is 146 euro maar qua uren kan ik je niet verder helpen… Ik denk toch wel dat dat oploopt als het veel werk is.
Dit is de reden dat ik mijn onderdelen dus altijd zelf bestel, scheelt in dit geval exact de helft!(kijk wel even goed na of het juiste type auto is, mocht je willen bestellen)
http://cgi.ebay.nl/Clutch-Kit-CITROEN-SAXO-1-1-X-SX-96-03-/190439326865?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c57118491
David01 schreef:Dit is de reden dat ik mijn onderdelen dus altijd zelf bestel, scheelt in dit geval exact de helft!(kijk wel even goed na of het juiste type auto is, mocht je willen bestellen)
http://cgi.ebay.nl/Clutch-Kit-CITROEN-SAXO-1-1-X-SX-96-03-/190439326865?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c57118491
Jeetje dat is idd wel erg veel verschil
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Waar denken jullie nou dat zo’n garagehouder van leeft, van de liefde?
graddus schreef:Waar denken jullie nou dat zo’n garagehouder van leeft, van de liefde?
‘t gaat er niet om waar de garagehouder van leeft in mijn geval, ik ben student en moet alles budget doen.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat begrijp ik wel, maar ik begrijp het standpunt van David niet. Hoe kun je nu verwachten van een commercieel bedrijf dat de klant je marge inpikt door zelf met de onderdelen op de proppen te komen? Ik weet wel dat dit door de opkomst van de internethandel steeds meer de gangbare praktijk lijkt te worden, maar ik begrijp ook heel goed dat een garagehouder bij zichzelf denkt ‘bekijk het maar’.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
David01 schreef:Ik bestel altijd mijn eigen onderdelen, als ze het er niet onder willen zetten, ga ik ergens anders heen waar ze dat wel willen doen.
Als je bij Joop Braakhekke gaat eten sleep je toch ook niet je eigen vlees mee? Een garagehouder leeft van het verkopen van arbeidsuren en de marge (winst) op een onderdeel. Als dat laatste niet mogelijk is is een klus al heel snel verliesgevend. In ieder geval zou je bij mij rustig mogen vertrekken als klant, want van nietsgevers kan mijn kacheltje niet branden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tessa schreef:‘t gaat er niet om waar de garagehouder van leeft in mijn geval, ik ben student en moet alles budget doen.
Dan moet je dus of: een beunhaas zoeken die in het zwart dat koppelingetje voor weinig wil doen of een garagehouder de winst op het onder gunnen of zelf gaan sleutelen. Autorijden kost geld en dit zijn je opties.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
graddus schreef:Dat begrijp ik wel, maar ik begrijp het standpunt van David niet. Hoe kun je nu verwachten van een commercieel bedrijf dat de klant je marge inpikt door zelf met de onderdelen op de proppen te komen? Ik weet wel dat dit door de opkomst van de internethandel steeds meer de gangbare praktijk lijkt te worden, maar ik begrijp ook heel goed dat een garagehouder bij zichzelf denkt ‘bekijk het maar’.
Ja dat snap ik ik ben dan ook niet van plan om met zelfgekochte onderdelen naar de garage te gaan, dat gaat mij wat te ver
Garages zijn heel handig voor mensen die geen tijd hebben om zelf te klussen, niet willen klussen en voor grote reparaties maar omdat het voor mij over het algemeen niet te betalen is probeer ik een beetje bij te leren en zelf zoveel mogelijk te doen. Ik heb ze dat bij mijn garage uitgelegd en dat snapten ze ook wel