Dag allemaal
Vandaag mijn BX uit 86 naar de APK gestuurd was vol lof en zeker vertrouwd met de auto nu ik er inmiddels 2jr in rijdt.. eerder niet gedacht, dat ik zo’n band met mijn auto zou krijgen.
Het gaat hierom een BX type 1 uit 1986 en een 1.4 benzine motor met een kilometerstand van 106000 km.
De APK verliep niet schadeloos. Er werd geconstateerd dat de langsebalk rot was aan de achterzijde. om deze te vervangen moet het subframe eraf gehaald worden eveneens aan de andere zijde aangezien die volgendjaar aan de beurt zou zijn anders.
Verder vertoonde de achterremleiding slijtage sporen.
Alleen het revizeren van het balkje zou mij al ongeveer 800e kosten vanwege het loshalen van het subframe en het monteren ervan en het risico van vast zittende bouten die af konden knappen. (zijn ze bang voor).
Nu mijn vraag:
Aangezien ik nog student ben en de auto van mijn opa geweest is en er weinig kilometers mee gereden zijn een plaats waar zo;n reparatie gemaakt kan worden. Of kan iemand mij vertellen wat de risico’s zijn wanneer je het zelf doet. Of zou iemand mij hiermee willen helpen in de vakantie
De auto is namelijk verder in goede conditie rijdt goed alleen dus dat ene plekje en de leiding ,, aangezien er al niet veel type1 bxén rijden heb ik iets van probeer het te redden van de sloop maar goed om anderzijds tegen de 1000 a 1500 e te moeten betalen ,, ja dan heb je ook andere mogelijkheden..
Wie kan mij advizeren, kan mij helpen met het maken van dit probleem,
Gr ErnstJan
Rotte subframes zijn een bekend gebrek bij de type 1 BX’en.
De sleutelmeeting is een idee, goedkope adressen voor reparaties zitten helaas grotendeels in het zuiden (Jan van Gompel, Hegru).
Overigens rij ik vanuit Enschede ook rustig naar Veldhoven voor een reparatie hoor… Heb immers toch een fijne reisauto
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Re: BX type1 langsbalkje
Bij een 14 type 1 (150 motor) zijn die langsdragers een onderdeel van het subframe. Ofwel: subframe vervangen is dan het devies. WAt je beter kan doen is het goed ontroesten en conserveren zodat het niet verder gaat rotten. Als het nu door de APk komt dan moet dat volgend jaar ook lukken mits je het maar goed conserveert.
Subframes voor een 14 type 1 kunnen natuurlijk wel lastig worden om te bemachtigen
ok ben afgelopen week even bezig gegaan en heb het een en ander ontroest
Nu het een en ander lassen,,,
Gr ErnstJan