hansvdw schreef:Hallo Egbert,
kun je deze jpg hiert posten?
ik heb nog een benzinemeter liggen en vindt het wel interressant om hiervan een temperatuurmeter van te maken.
Hier de JPG van de watermeter achtergrond
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb vandaag de boel schoongemaakt en doorgespoeld.
De tuinslang op het waterpomphuis en de aftapplug eruitgehaald.
Ik had het meeste koelwater al verwijderd middels aanzuigen met een stuk heldere slang van 8mm.
Het restant vloeistof heb ik in een afwasteiltje opgevangen.
Eerst was het water roestbruin en op het eind aardig helder.
Ook de kachelradiateur is er uit geweest en onder de kraan met een stuk kachelslang doorgespoeld.
Als laatste heb ik de bout uit het kachelhuis gekregen.
Gisteravond al in de ontkalker en in de kruipolie gezet, ging hij redelijk goed los.
Op advies van het forum voorzichtig gedraaid en af en toe weer teruggedraaid.
Nu heb ik de sensor erin gedraaid.
Ik had deze originele jaeger sensor maanden geleden al aangeschaft.
Er zat alleen geen pakking of ring bij.
Nu zit hij er zo in.
Moet daar nu nog een pakking o.i.d. tussen?
Hij zit er nu gewoon strak in gedraaid.
Is dit voldoende?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er moet een ring tussen, origineel van een soort fiber achtig spul, maar koper werkt ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
er moet dacht ik een koperen ring tussen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Waterman schreef :
Er moet een ring tussen, origineel van een soort fiber achtig spul, maar koper werkt ook.
Is dit een ronde of een platte ring?.
B.v. die van de oliefilterplug?
Ik heb nog van die platte fiber ringen liggen, deze heb ik geprobeerd maar die draai je kapot.
De sensor loopt taps toe en breekt de fiber ring.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
platte koperen ring.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zat er onder de plug geen ring?
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja daar zit een fiber ring.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ja onder de plug zat iets van een ring, maar dit was totaal vergaan.
Het leek op fiber maar met al die kalk en troep er tussen was het niet goed meer te zien.
Ik heb bij de hornbach koperen ringen gezien,ik ga daar maar eens kijken.
Als ik het systeem ga vullen moet ik zeker eerst het blok vullen via de waterpomp, en daarna de raiateur.
Hoe ontlucht ik de boel vervolgens?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt een héél klein gaatje boren in de thermostaat, dan kun je vullen via de radiateur met open kachelkraan (warm).
Afvullen als de bovenste slang warm wordt (thermostaat opent).
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
pavang schreef:Ik heb vandaag de boel schoongemaakt en doorgespoeld.
De tuinslang op het waterpomphuis en de aftapplug eruitgehaald.
Ik had het meeste koelwater al verwijderd middels aanzuigen met een stuk heldere slang van 8mm.
Het restant vloeistof heb ik in een afwasteiltje opgevangen.
Eerst was het water roestbruin en op het eind aardig helder.
Ook de kachelradiateur is er uit geweest en onder de kraan met een stuk kachelslang doorgespoeld.
Als laatste heb ik de bout uit het kachelhuis gekregen.
Gisteravond al in de ontkalker en in de kruipolie gezet, ging hij redelijk goed los.
Op advies van het forum voorzichtig gedraaid en af en toe weer teruggedraaid.
Nu heb ik de sensor erin gedraaid.
Ik had deze originele jaeger sensor maanden geleden al aangeschaft.
Er zat alleen geen pakking of ring bij.Nu zit hij er zo in.
Moet daar nu nog een pakking o.i.d. tussen?
Hij zit er nu gewoon strak in gedraaid.
Is dit voldoende?Peter.
Zoals vaker: Even kijken in het onderdelenboek. En wat zien we? Een fiber ring, 18,3x24x1 mm. Hoewel: er staat bij: TT Sauf Ch -15’ , dus het kan zijn dat de orginele plug wel een ring hoort te hebben, en de sensor dus NIET.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:Je kunt een héél klein gaatje boren in de thermostaat, dan kun je vullen via de radiateur met open kachelkraan (warm).
Afvullen als de bovenste slang warm wordt (thermostaat opent).
ik gooi em via de waterpomp vol. Je vult dan de radiator gelijk. Ik heb dan de auto op pootjes in de laagste stand zodatie een beetje achterover hangt. Zo komt alle lucht netjes uit de kop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik wil de radiateur weer gaan plaatsen en nu heb ik de waterpomp even schoongemaakt en van kalk ontdaan.
Nu kwam ik een behoorlijk aangetaste waterpomp tegen.
Dit is waar de slang met thermostaat op gaat.
Zou ik dat nog goed dicht krijgen? met al die kraters.
Zo ziet het er van dichtbij uit.
En de onderkant naar de radiateur is ook al niet meer zo fris.
Wat zal ik doen? gewoon weer monteren of een nieuwe pomp plaatsen?
Hoe komt zoiets eigenlijk?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Electrolytische corrosie veroorzaakt deze putten in het aluminium. Meestal krijg je de slangen er nog wel lekvrij op. Anders is de remedie: Een nieuwe pomp plaatsen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10349
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is niet de pomp, maar het pompdeksel. Daar is wat moeilijker aan te komen. Let er op dat er een klein gaatje in de slangthermostaat zit. Anders bereikt het hete water nooit de thermostaat. Heb ik ook eens gehad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.