@waterman
Ik was al bang voor die reactie, niet iedereen is zo rijk als jij hè. Maar je moet toch met me eens zijn dat als je zelf 4 uur werkt en een monteur je 1,5 uur helpt het aan de hoge kant is. Met alle respect voor RuudR overigens.(haha, ik moet echt opletten wat ik hier zeg lol)
@pascalvm
Wanneer kwam je daar achter van die tandwielen? Hoorde je dat al toen de motor nog gewoon liep?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
ik heb destijds (3 jaar terug) zo rond de 700 euro betaald voor deze reparatie inclusief materiaal,
ik zal de bon nog eens opzoeken…
@david;
De bak was al niet lekker toen we de Saxo kochten, heel veel speling op de pook en wat gerammel uit de bak, maar daar was de prijs ook naar…
Uiteindelijk een paar maanden na aankoop begaf de bak het, zonder dat het gerammel erger was geworden, dus onaangekondigd…
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
David,
Ga jij zelf even een koppelingsset halen en nieuwe bakolie. Wat ben je dan al kwijt? Gebruik van de brug, gereedschap en kennis van een vakkundig monteur, denk jij dat alles voor niets kan??? Ik heb een hele middag de brug in gebruik gehad, terwijl daar ook auto’s hadden kunnen staan voor andere reparaties, waarop de garagehouder meer had verdiend. Er gebeurt ook wel wat gratis hoor, de zon komt ‘s morgens op en die gaat ‘s avonds ook weer onder. Daar hoef je NIETS voor te betalen…
Even nagekeken, een koppelingsset kost bruto, ex BTW, al bijna 160,-, daar komt dan je bakolie nog bij, zit je al ruim over de 200,-, inclusief de BTW. Dan vind ik het allemaal nog al meevallen hoor, ik weet niet waar en of jij goedkoper kunt…
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
@pascalvm
Oh shit, mijn bak rammelt ook een beetje, maar garage zei dat hij daar heel oud mee kan worden. Ik kan alleen niet goed beoordelen of het de bak is, of het druklager.
@RuudR
Ik ga daar niets meer over zeggen aangezien dat graddus heeft gezegd dat de discussie over dat onderwerp klaar was en ik wil hier graag nog wat langer kunnen komen. Maar ik snap jouw standpunt wel gedeeltelijk.
@all
We kunnen dus wel concluderen dat de koppeling de duurste reparatie is die je tegen kan komen bij een normale auto!?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Interessante discussie hier
Koppeling vervangen bij een Saxo 1.1i kost inderdaad rond de 500 euro, er komt meer bij kijken dan alleen de koppelingset, denk aan nieuwe keerringen, boutjes/moertjes en versnellingsbakolie. Knelpunten zijn de startmotor aan de achterkant en de beperkte ruimte aan de voorkant doordat daar een elektische stuurbekrachtigings pomp zit.
Mm ik zie dat de discussie hier nog wel even verder is gegaan
Ik ben vandaag weer bezig met het andere onderhoud aan m’n auto, de koppeling laat ik vervangen door familie en ik laat gelijk ook de distributieriem doen aangezien ik in geen enkel boekje of onderhoudspapier kan vinden wanneer die ooit is vervangen. Ik heb zelfs alle garages gebeld waar die in onderhoud is geweest maar niemand kan het terugvinden in hun systemen.. Bij de garage adviseren ze tot max 260.000 ermee te rijden maar ik durf dat niet aan.
Toch bedankt voor alle reacties
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Tessa,
De distributieriem moet iedere 120000 km of iedere 10 jaar. Vaak wordt er op de kleppendeksel of de distributiekap met een viltstift geschreven bij welke stand deze is vervangen. Bij dealeronderhoud wordt er een sticker op de balk tussen de koplampen geplakt. Ik ben overigens wel benieuwd, wat je nu voor het vervangen van de koppeling kwijt bent.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
RuudR schreef:Tessa,
De distributieriem moet iedere 120000 km of iedere 10 jaar. Vaak wordt er op de kleppendeksel of de distributiekap met een viltstift geschreven bij welke stand deze is vervangen. Bij dealeronderhoud wordt er een sticker op de balk tussen de koplampen geplakt. Ik ben overigens wel benieuwd, wat je nu voor het vervangen van de koppeling kwijt bent.
Ik heb alle plekken waar eventueel een km stand zou kunnen staan al nagekeken, en ook de balk tussen de koplampen is leeg. Hij heeft op een bepaald moment wel bij een handelaar gestaan, en volgens de dealer waar ik em weg heb zou ‘t best kunnen dat de distributieriem daar is vervangen. Maargoed, zekerheid heb ik niet
Ik heb mijn onderhoudspapieren en boekje ook allemaal nog maar het frappante is dat er geen onderhoudspapieren zijn van 120.000 km. Ook heb ik het onderhoudsboekje gecheckt en alles is netjes afgescheurd en getekend, behalve de pagina van de 120.000 km…. Een raadsel dus
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Dan zal de distributie wel niet zijn vervangen…
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Bij twijvel altijd vervangen, voorkomen is beter dan genezen.
Om eerlijk te zijn, plak ik dat stickertje er ook nooit op bij mijn eigen auto
Goh daar ben ik weer (helaas) met een prangende vraag.
Ik heb een Saxo 1.1i bouwjaar 2000 met 210.000 op de teller en gisteren heeft mijn koppeling het dus begeven. Rekensommetje bij de garage kwam uit op 500e inclusief arbeidsuren.
Helaas heb ik nog geen 3 weken geleden de katalysator ( de rest van de uitlaat was al recent vervangen) laten vervangen voor 480e en ik vraag mij sterk af of het nu wel slim is om nog verder te willen met deze auto. De distributieriem moet namelijk ook nog worden vervangen…
Wat daar tegenover staat is:
-4 nieuwe banden
- 2 nieuwe achterremmen
- geheel nieuwe uitlaat
- nieuwe radiateur
Dit is er allemaal afgelopen jaar nieuw in gekomen.
Is het naar jullie mening nog rendabel om dit autootje te houden? Ik heb het geld wel, maar het is gelijk ook alles wat ik heb… en het is denk ik voor een normaal “werkend” persoon (ik ben studente) ook heel hele smak geld. Ik wil dat ding eigenlijk helemaal niet kwijt, want het is gelijk ook mijn vrijheid; Ik woon in een boerengat zonder bussen in het weekend en doordeweeks na zes uur ‘s avonds en voor een studente van 22 is dat best vervelend Plus dat ik als vrouw zijnde erg gehecht ben geraakt aan zo’n stom stuk blik
Dus wat zeggen de citroën forummers? Ik ben erg benieuwd en tegelijk ook wanhopig, ik weet namelijk echt niet wat ik moet doen.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ehhh…. volgens mij hebben we al 3 pagina’s over jouw koppeling zitten discussieren toch?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207999/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja maar daar gaat het nu niet om, het gaat er voor mij om of het nog wel rendabel is… met de afgelopen reparaties in het achterhoofd.
Die koppeling is nu stuk dus daar valt weinig over te discussiëren daarbij staat de auto ergens anders dan waar ik woon nu waardoor de oplossing in het vorige topic ook niet meer van toepassing is.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb de topics even samengevoegd voor het overzicht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste