










Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Cultuur goed -lees onze zondagse dame- op de weg houden valt soms niet mee.
Het zat er aan te komen dat nu mijn dynamo de geest zou gaan geven. Weer eens een ander rood lampje op het dashboard voor de verandering.
Nu heb ik gisteravond een poging gedaan het ding te demonteren. Dit is niet gelukt.
De dynamo zit met een lange bout aan het blok met een soort zelf-vasthoudende moer aan de achterkant. Je kunt bij de laatste niet bij maar dat hoeft door deze speciale moer ook niet, die komt ‘vanzelf’ dus los.
De bout echter gaat zeer zwaar en is met geen mogelijkheid te lossen.
De Haynes manual behandelt de dynamo van de 2,5 turbo (met airco)niet. In de zoektopic vond ik ook niets bruikbaars.
Is hier een speciale trekker voor nodig??? In dat geval moet de aircopomp er dus uit?
Of zijn er nog andere mogelijkheden, ik zie ze nog niet in elk geval.
Wie heeft een tip voor mij, please!












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die bout hoeft alleen maar los, hij hoeft er niet uit!
bout moet tenminste 1 cm naar buiten
kan je nog wel een paar uren aan besteden
is trouwens gewoon een kwestie van achterstallig onderhoud en misschien een lekkende waterpomp [in het verleden]
zou de bout er wel helemaal uit halen en daarna alles goed zuiver maken en vervolgens lekker invetten
je zal tzt toch wel eens een snaar moeten vervangen, den moet je toch weer lossen
succes met martelen
bogaard77 schreef:de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!
Ik weet niet wat je wil gaan heetstoken,maar in dit geval gaat dat echt niet lukken hoor.
Met gewoon juist en goed gereedschap,dan komt deze bout altijd los.Je moet misschien wel wat kracht zetten maar hij komt











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Hij is er uit pfff
Ik ben net uren aan het martelen geweest. Dat ding zat echt gruwelijk vast. Kon er van geen kant bij. Heetstoken heb ik niet geprobeerd, brander leeg trouwens. Kruipolie wel natuurlijk.
Ik wil de bout er helemaal uit hebben. Daarvoor moet de compressor van de airco los….fijn zo’n constructie. En die airco doet het niet eens. Heb ik niet nodig ook.
Morgenavond dan maar.
Ik wil nl. gaan kijken of een dynamo van mn oude trs er in past. Hiervoor moet een andere bout gebruikt worden. En moet op de achterste steunplaatje iets van een moer gelast worden want je kunt er onmogelijk bij anders.
De (originele denk ik ) dynamo is in elk geval wel op. De borstels zijn zo goed als weg, eentje recentelijk beschadigd? de andere was ook zo goed als weg. Daarnaast vielen er niet echt te identificeren veertjes en stukjes plastic uit.
Achterstallig onderhoud? Deze auto? Kom nou





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Waarom niet de orginele dynamo reviseren, weet je zker dat ie goed is en het bespaart je een hoop ellenede om die bout eruit te krijgen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Zat net foto’s te kijken van jou operatie en zag een dynamobout…knap werk overigens.
Vraag me af of de oude dynamo nog te reviseren valt.
In elk geval gaat dat hier niet lukken en het duurt nog wel even voordat ik in Nederland ben. Ik denk dat ik dan op zoek ga naar of een ander exemplaar of kijken of de oude nog te reviseren is.In de tussentijd wil ik de wagen graag rijdend hebben om als reserve auto te kunnen dienen mocht er onverhoopt iets fout gaan met onze alledaagse citroens (lees 2 xantia’s)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
dynamo’s zijn vrij makkeelijk te reviseren.
nieuwe borstels,sleepringen en lagers en je hebt volgens mij alles gehadwat slijt, maar breng het ding gewoon naar een reviseie bedrijf zij hebben de juiste tools.
Mark
CX 2000 pallas ‘78











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gewoon even naar Cork heen en weer dan maar….vergelijk het maar met een retourtje Parijs vanuit de Randstad. Maal 2. Doe jij ook niet, toch? Voor een dynamo revisie, en dan dus 2 keer.
In Nederland vind je zoiets toch echt wel even makkerlijk dan hier, helaas.
Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet, dan zien we wel weer verder.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Kan je dat niet opsturen dan?












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
daan schreef:bogaard77 schreef:de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!
Ik weet niet wat je wil gaan heetstoken
De bout.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:daan schreef:bogaard77 schreef:de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!
Ik weet niet wat je wil gaan heetstoken
De bout.
Dat had ik begrepen,je komt er alleen slecht bij om heet te stoken,dus in dit geval geen aanrader





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Is de dynamo van een 25GTI niet iets zwaarder dan die van een 22TRS…?
Niet dat uitwisselen niet mogelijk is, maar je moet natuurlijk wel alles kunnen voeden met de laadstroom…
‘Spirit of avant-garde’











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Oke Oke Oke….ja ik kan het wel opsturen. Da’s dan naar ik inschat zo’n 130 euri retour.
De voor mij anders totaal nutteloze dynamo van de 22 trs zit er in. Niet dat het erg makkelijk was.Heb een aparte steun gemaakt. In elk geval laadt hij goed. Maar ik raad het niet aan overigens.
In elk geval ben ik nu even gered.
Als ik in NL ben gaat de oude gereviseerd worden. Heb ik die kosten in elk geval alvast terugverdiend.
Operatie dynamo levert gelijk wel een aantal nieuwe vraagjes op…





























Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
puffel schreef:Gewoon even naar Cork heen en weer dan maar….vergelijk het maar met een retourtje Parijs vanuit de Randstad. Maal 2. Doe jij ook niet, toch? Voor een dynamo revisie, en dan dus 2 keer.
In Nederland vind je zoiets toch echt wel even makkerlijk dan hier, helaas.
Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet, dan zien we wel weer verder.
Ja, met afstanden zijn we hier wel een beetje verwend!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.