Beste forummers,
Vandaag heb ik bij mijn saxo de distributieriem, spanrol en waterpomp laten vervangen. Nadat ik bij de garage wegreed hoorde ik na een paar bochten een soort stromend water geluid achter het dashbord rechts als ik gas gaf… een aantal km verder stond ik voor een stoplicht, en hoorde een bijgeluid dat ik niet eerder hoorde. Thuis aangekomen ben ik onder de kap gaan luisteren, en het geluid bleek aan de distributiekant van de motor te komen, het leek vanachter de kap van de dbr te komen. Wat me ook opviel was dat ik op diverse plaatsen lekkage van koelvloeistof zag, ook onder de auto lag een kleinbeetje…
Ik heb toen de garage gebeld en hij vertelde dat het idd ws lucht in het koelsysteem is. hij zij dat ik vannacht de vuldop van het koelsysteem los moest draaien, en dan bestond de kans dat het morgen weg zou zijn, zo niet, dan moest ik ff terug komen…ook dat geluid kon volgens hem daarmee te maken hebben.
Maar als er lucht in het koelsysteem zit, geeft dat toch geen lekkage??
Verder vraag ik me af of dat geluid ook echt daarmee te maken kan hebben, en of dit vaker voorkomt als de dbr is vervangen…
tot vanochtend toen ik naar de garage reed had ik geen koelvloiestof lekkage, en ook geen symptonen dat de koppakking aan vervanging toe is…
Herkent iemand dit verhaal??
(Garage was in Eindhoven)
Gr. Eric.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Kan inderdaad dat er lucht in het systeem zit. Niet goed ontlucht, vind ik wel slordig van de garage.
Door de druk kan er wat koelwater uit de overloop gestroomd zijn wat dan op de grond terecht komt.
citro-power schreef:Kan inderdaad dat er lucht in het systeem zit. Niet goed ontlucht, vind ik wel slordig van de garage.
Door de druk kan er wat koelwater uit de overloop gestroomd zijn wat dan op de grond terecht komt.
Bedankt voor je reactie, ja idd slordig, ik baal als een stekker want het wagentje liep als een trein, en ik heb een hekel aan bijgeluiden… het vervangen van de dbr was puur preventief. Nu zit alles onder de koelvloeistof, en kan ik weer terug naar de garage. Het was de eerste keer dat ik naar deze garage ging, op advies van een collega, maar het is ook de laatste keer geweest…
Herken je ook het verhaal over dat geluid??
Gr.
Dat stromend geluid komt door de lucht in het systeem, als alles goed ontlucht is, dan is het ook weg. Ik denk niet dat er sprake van lekkage is geweest, zal wel koelvloeistof zijn dat ze gemorst hebben met vullen en/of ontluchten. Wel een beetje slordig dat ze dat niet even schoon hebben gemaakt, plens warm water erover en het is weg.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
kachel vergeten tijdens ontluchten?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
UPDATE:
Ik ben afgelopen vrijdag terug gegaan naar de garage. Het geluid waar ik over schreef kwam idd achter de kap van de distributieriem vandaan. Daar heeft de betreffende monteur iets bijgesteld waardoor het geluid verdween.
Aan de rechterkant van het blok (als je voor de auto staat) zat heel veel koelvloeistof. Dat kwam achteraf gezien waasrschijnlijk omdat hij daar iets los heeft gehaald waardoor er koelvloeistof uit liep. (Er zit aan de rechterkant op het blok een onderdeel waar de koelvloeistof doorheen stroomt, en dat moest hij weghalen om daaronder een kleine olielekkage te verhelpen.), Hij heeft het niet schoongemaakt door (volgens hem) een samenloop van omstandigheden.
Nu werd dus alsong dat deel van het blok schoongemaakt, en er was verder geen lekkage te zoen. Ik moest toen een eindje gaan rijden, om daarna te kijken of alles nog droog was ,en dat was ook zo. Ik hou het nog wel ff in de gaten, maar tot nu toe is alles nog mooi droog, dus ZX heeft het bij het juiste eind, door werkzaamheden wat koelvloeistof gemorst, maar niet schoongemaakt.
Trouwens: nadat ik een nacht de vuldop van het koelsysteem had losgedraaid, was s’ochtends het “stromend water” geluid idd verdwenen….
Gr, Eric.
Toch nog allemaal netjes opgelost door de garage.
Dat samenloop van omstandigheden en daardoor een menselijke vergissing maken is niet leuk, maar ook niet kwalijk te nemen. Wij hobbyisten hebben het wat dat betreft makkelijk, alle aandacht bij het sleutelen, je word niet telkens weggeroepen voor allerlei andere zaken, of de telefoon die steeds gaat.
ZX1.4i schreef:Toch nog allemaal netjes opgelost door de garage.
Dat samenloop van omstandigheden en daardoor een menselijke vergissing maken is niet leuk, maar ook niet kwalijk te nemen. Wij hobbyisten hebben het wat dat betreft makkelijk, alle aandacht bij het sleutelen, je word niet telkens weggeroepen voor allerlei andere zaken, of de telefoon die steeds gaat.
Ja idd achteraf alles netjes opgelost. Deze garage is een 2-mans zaakje dat het erg druk heeft, hij is redelijk chaotisch, maar volgens mijn collega, die hem had aanbevolen, wel iemand met verstand van zaken.(gepsecialiseerd in saxootjes en peugeootjes 106) Ook de prijs (300 euro voor het vervangen van de dbr, spanrol en waterpomp, en aan de rechterkant een kleine lekkage wegwerken) sprak mij aan.
Hij had het die dag behoorlijk druk, en ik begreep dat het ook nog flink tegen heeft gezeten bij andere autos. waardoor hij achterliep op schema. t’is menselijk, maar op dat moment zag ik dat niet zo