1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
dynamo vervangen
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 14 oktober 2010 04:06 PM

Cultuur goed -lees onze zondagse dame- op de weg houden valt soms niet mee.

Het zat er aan te komen dat nu mijn dynamo de geest zou gaan geven. Weer eens een ander rood lampje op het dashboard voor de verandering. nono


Nu heb ik gisteravond een poging gedaan het ding te demonteren. Dit is niet gelukt.
De dynamo zit met een lange bout aan het blok met een soort zelf-vasthoudende moer aan de achterkant. Je kunt bij de laatste niet bij maar dat hoeft door deze speciale moer ook niet, die komt ‘vanzelf’ dus los.
De bout echter gaat zeer zwaar en is met geen mogelijkheid te lossen.
De Haynes manual behandelt de dynamo van de 2,5 turbo (met airco)niet. In de zoektopic vond ik ook niets bruikbaars.
Is hier een speciale trekker voor nodig??? In dat geval moet de aircopomp er dus uit?
Of zijn er nog andere mogelijkheden, ik zie ze nog niet in elk geval.

Wie heeft een tip voor mij, please!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 oktober 2010 04:53 PM
  [ # 1 ]

de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 14 oktober 2010 04:56 PM
  [ # 2 ]

Die bout hoeft alleen maar los, hij hoeft er niet uit!

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 14 oktober 2010 06:57 PM
  [ # 3 ]

bout moet tenminste 1 cm naar buiten
kan je nog wel een paar uren aan besteden
is trouwens gewoon een kwestie van achterstallig onderhoud en misschien een lekkende waterpomp [in het verleden]

zou de bout er wel helemaal uit halen en daarna alles goed zuiver maken en vervolgens lekker invetten
je zal tzt toch wel eens een snaar moeten vervangen, den moet je toch weer lossen


succes met martelen   smirk

                            salut

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 14 oktober 2010 09:40 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!

Ik weet niet wat je wil gaan heetstoken,maar in dit geval gaat dat echt niet lukken hoor.

Met gewoon juist en goed gereedschap,dan komt deze bout altijd los.Je moet misschien wel wat kracht zetten maar hij komt

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 14 oktober 2010 10:20 PM
  [ # 5 ]

Hij is er uit pfff
Ik ben net uren aan het martelen geweest. Dat ding zat echt gruwelijk vast. Kon er van geen kant bij. Heetstoken heb ik niet geprobeerd, brander leeg trouwens. Kruipolie wel natuurlijk.

Ik wil de bout er helemaal uit hebben. Daarvoor moet de compressor van de airco los….fijn zo’n constructie. En die airco doet het niet eens. Heb ik niet nodig ook.
Morgenavond dan maar.
Ik wil nl. gaan kijken of een dynamo van mn oude trs er in past. Hiervoor moet een andere bout gebruikt worden. En moet op de achterste steunplaatje iets van een moer gelast worden want je kunt er onmogelijk bij anders.

De (originele denk ik ) dynamo is in elk geval wel op. De borstels zijn zo goed als weg, eentje recentelijk beschadigd? de andere was ook zo goed als weg. Daarnaast vielen er niet echt te identificeren veertjes en stukjes plastic uit.

Achterstallig onderhoud? Deze auto? Kom nou Laughing

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 14 oktober 2010 10:39 PM
  [ # 6 ]

Waarom niet de orginele dynamo reviseren, weet je zker dat ie goed is en het bespaart je een hoop ellenede om die bout eruit te krijgen.


Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 14 oktober 2010 10:46 PM
  [ # 7 ]

Zat net foto’s te kijken van jou operatie en zag een dynamobout…knap werk overigens.

Vraag me af of de oude dynamo nog te reviseren valt.

In elk geval gaat dat hier niet lukken en het duurt nog wel even voordat ik in Nederland ben. Ik denk dat ik dan op zoek ga naar of een ander exemplaar of kijken of de oude nog te reviseren is.In de tussentijd wil ik de wagen graag rijdend hebben om als reserve auto te kunnen dienen mocht er onverhoopt iets fout gaan met onze alledaagse citroens (lees 2 xantia’s)

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 14 oktober 2010 10:52 PM
  [ # 8 ]

dynamo’s zijn vrij makkeelijk te reviseren.

nieuwe borstels,sleepringen en lagers en je hebt volgens mij alles gehadwat slijt, maar breng het ding gewoon naar een reviseie bedrijf zij hebben de juiste tools.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 15 oktober 2010 12:04 AM
  [ # 9 ]

Gewoon even naar Cork heen en weer dan maar….vergelijk het maar met een retourtje Parijs vanuit de Randstad. Maal 2. Doe jij ook niet, toch? Voor een dynamo revisie, en dan dus 2 keer.
In Nederland vind je zoiets toch echt wel even makkerlijk dan hier, helaas.
Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet, dan zien we wel weer verder.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 oktober 2010 09:45 AM
  [ # 10 ]

Kan je dat niet opsturen dan?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 oktober 2010 10:33 AM
  [ # 11 ]
daan schreef:
bogaard77 schreef:

de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!

Ik weet niet wat je wil gaan heetstoken

De bout.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 15 oktober 2010 10:51 AM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:
daan schreef:
bogaard77 schreef:

de ouderwetse manieren: heet stoken en of kruipolie!

Ik weet niet wat je wil gaan heetstoken

De bout.

Dat had ik begrepen,je komt er alleen slecht bij om heet te stoken,dus in dit geval geen aanrader

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 oktober 2010 07:49 PM
  [ # 13 ]

Is de dynamo van een 25GTI niet iets zwaarder dan die van een 22TRS…?
Niet dat uitwisselen niet mogelijk is, maar je moet natuurlijk wel alles kunnen voeden met de laadstroom…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 15 oktober 2010 11:45 PM
  [ # 14 ]

Oke Oke Oke….ja ik kan het wel opsturen. Da’s dan naar ik inschat zo’n 130 euri retour.

De voor mij anders totaal nutteloze dynamo van de 22 trs zit er in. Niet dat het erg makkelijk was.Heb een aparte steun gemaakt. In elk geval laadt hij goed. Maar ik raad het niet aan overigens.
In elk geval ben ik nu even gered.
Als ik in NL ben gaat de oude gereviseerd worden. Heb ik die kosten in elk geval alvast terugverdiend.

Operatie dynamo levert gelijk wel een aantal nieuwe vraagjes op…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 oktober 2010 12:00 AM
  [ # 15 ]
puffel schreef:

Gewoon even naar Cork heen en weer dan maar….vergelijk het maar met een retourtje Parijs vanuit de Randstad. Maal 2. Doe jij ook niet, toch? Voor een dynamo revisie, en dan dus 2 keer.
In Nederland vind je zoiets toch echt wel even makkerlijk dan hier, helaas.
Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet, dan zien we wel weer verder.

Ja, met afstanden zijn we hier wel een beetje verwend!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook