Na een periode van radiostilte een update over (de oplossing) van mijn probleem.
Mijn klachten zijn een luidruchtige ophanging en een nerveus weggedrag (zijwindgevoelig, reageren op bobbeltjes, stuur trilt/wiegt bij plm 120-130 km/u etc). Sinds augustus 2009 mee bezig, afgelopen april heeft een expert van DEKRA er naar gekeken op verzoek van Citroen. Conclusie: auto voldoet aan de fabrieksspecificaties. Maar dit onderzoek van de expert was echt een aanfluiting; stukje rijden met vergelijkbare auto en klaar.
Inmiddels nieuwe banden laten monteren (het trillen / wiegen van het stuur is nog gelijk ...) en daarbij het volgende ontdekt: de sporing van mijn rechter achterwiel is ver buiten de fabriekstoleranties ! Daar was de expert en de garage nog nooit achter gekomen terwijl vorig jaar september de uitlijning ook al eens is gemeten.
De band slijt ook scheef af (ene kant van loopvlak bijna helemaal versleten en andere kant heeft nog voldoende profiel). Mijn km stand is 43.000. Iets om even naar te kijken / te laten meten misschien voor anderen ?
Nu het traject maar ingeslagen om met hulp van de rechtsbijstandverzekering de koop te ontbinden en (een groot deel) van mijn geld terug te krijgen…. Kan ik hopelijk eindelijk weer eens een normale auto kopen en rijden.
Berlingo rijder
na een hele lange stilte van de garage, heb ik een reactie gekregen. ze hebben de veerschotels vervangen. raar mar het lawaai is verdwenen vooraan. maar de onstabiliteit die blijft. ook zie ik op de faktuur dat ze m’n koppelings pedaal vervangen hebben. blijkbaar klopt er daar ook iets niet.
hello allemaal,
ik rij sinds april 2010 met een citroen berlingo xtr en mijn broer met een berlingo multispace van 2009 en hebben beide hetzelfde probleem. namelijk klok klok geluid ergens aan de achterass en bij slechte baan en je neemt een bocht moet je goed zien wat je doet of breekt uit. morgen ga ik tegen tien uur naar citroen garage en eens kijken of er daar wel iets aan te doen valt want momenteel is het geen veilige auto.
gr gino
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009
- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
Hallo
voorbije week met mijn multispace op onderhoud geweest,er waren 2 heren van citroen brussel aanwezig.
terug uitgelegd van het gebonk en de onstabiliteit.Na een rid van 5km was het besluit van de twee heren deze berlingo rijd als de andere.En is conform voor op de weg.Ik had hen gezegd dat er veel klachten waren wat de vering betrof.
Het geklong vooraan word hersteld met nieuwe veerschotels de rest is afwachten
Mijn voorvering is al vervangen geweest. Enkele wèken terug m’n achtervering.
Nu heb ik terug geklong vooraan rechts. Testritje door garage laten doen. Inderdaad, geklong dat niet normaal is.
De miserie kan terug van voorafaan beginnen.
En zegge dat Citroën vroeger zo geroemd werd voor z’n vering !
Zucht.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Vervolg van vorige post :
De stabilisatorstangen werden gedemonteerd, dan opnieuw proefrit, resultaat hetzelfde : gekloeng rechts vooraan.
Blijkt dat er een nota is van Citroën dat bepaalde serie inderdaad serieuze problemen van allerlei aard heeft aan de vering.
Mijn wagen valt dus in deze serie, zucht.
Nu gaat men overgaan tot VOLLEDIGE vervanging van het hele veersysteem.
De stukken zijn besteld, afspraak gemaakt, m’n bevindingen volgen.
Eerlijkheid verplicht me om hier te vermelden dat ik klantvriendelijk en correct wordt behandeld door Citroen Belux (Boomsesteenweg, Antwerpen).
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009
- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
hallo
valt die herstellingen onder garantie?
jep.
valt binnen de 2jaar-garantie.
gelukkig maar.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Vandaag iemand gesproken met een Berlingo XTR ook bij hem het bekende geklonk aan de achterzijde de monteur heeft een proefrit gemaakt en vond het geklonk niet goed moet volgende week terug voor een nieuwe module aan de achtervering wat het inhoud wist hij niet maar als hij meer weet hoor ik het van hem en meld mij hier weer met het resultaat
Zo, hier zijn we weer.
Gisteren is de voorvering (beide kanten uiteraard) volledig vervangen.
Resultaat nihil.
Testrit door mecanieker : geklop, gekloeng blijft bij oneffenheden.
Garage gaat nu nahoren in Nederland (moet blijkbaar zo) wat ze nog kunnen/mogen doen.
keep you informed !
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
20 november gaat mijn XTR naar de garage dan is er iemand van Citroen Nederland aanwezig en gaat met de monteur mee een proefrit maken dit hebben zij gedaan om van mijn gezeur af te zijn als zij beslissen dat goed is dan heeft verder zeuren over het gebonk en geklonk geen nut meer tezij wij naar Citroen Nderland gaan met genoeg klachten
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009
- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
het is de zelfde werkwijze als in belgie,citroen brussel heeft met mijn berlingo gereden,was volgens hun in orde.Daarna niks meer gehoord.
dus blijft alles bonken,mischien zijn oordopjes de oplossing.
Vorige week de Berlingo XTR naar de garage iemand van Citroen Nederland aanwezig proefrit gemaakt hij zelf gereden en later achter in gezeten heeft het geklonk ook gehoord hij wist wat ik bedoelde maar helaas hier doen zij niets mee dus einde verhaal maar voor mij staat een ding vast geen Citroen meer
Hallo
Vrijdag 26/11 mag ik mijn XTR nog eens binnen brengen; Nu voor een brandstof lek.
Na een paar km stinkt het in de auto als een pas aangestoken mazout kachel.
Na een rit en de auto stilstand kan je de fuel al rieken van op een afstand van meer dan 5 meter.
Op dinsdag 23/11 tijdens het maken van de afspraak heb ik dan nog eens gevraagd wanneer de EXPERT ging komen met zijn nieuwe beloofde banden.Ze gingen er nog eens achter vragen.
Zoals eerder al vermeld in vorige postings heb ik nog altijd felle vibraties vanaf een snelheid van +/- 125 km/hr.
Eind augustus hebben ze de auto dan ook laten uitlijnen en vastgesteld dat vooraan en achteraan het helemaal mis zat.Tijdens het overbrengen van mijn auto naar een andere garage zijn ze nog geflits geweest ook met te hoge snelheid in de bebouwde kom.Heb ik mooi laten terug betalen door de garage na enig zoekwerk want ik kom op die plaats nooit. De auto was immers voor een hele dag in de garage maar ik had de boete ondertussen al betaald.Ze waren die dag 3 x geflits op dezelfde plaats maar telkens met een ander voertuig maar mij inlichten vonden ze blijkbaar niet nodig.
Zo, de auto is nu 11 maanden: banden vierkant afgesleten, bonkt en klopt zoals voorheen en met de nieuwe schokdempers achteraan geraak ik met moeite over een vluchtheuvel want slaat helemaal door tot op de rubber blokken.Het dashboard trilt als een autowrak van 25 jaar.
De rechter voorpoot klokt ook terug als nooit tevoren; dus de nieuwe veerschotels hebben ook geen knijt geholpen.
Ik ben er over aan het nadenken om deze auto in een garage in de buurt om te wisselen met een Dacia Stepway; deze auto kan niet slechter zijn dan mijn XTR want ik ben deze tuperwaredoos op stelten kotsbeu.
Nog niet gesproken over de telkenmale vriendelijke ontvangst in de garage met bijhorende commentaar of technische uitleg of beloften.
Citroen stuurt u gewoon wandelen en de garage helpt niet mee of mag alleszins niet meewerken aan een probleem.
Groeten
Jan
Zoals verwacht;
Vandaag 26/11/2010 11:40
Mijn XTR is weer buiten strijd.
Hoge druk pomp lekt - nog maar eens toelating aan Citroen vragen om de herstelling te mogen doen en de stukken te bestellen.
Ik denk dat de EXPERTS van Citroen er niet bij stilstaan welke schade op langere termijn hevige vibraties aan een voertuig kunnen aanrichten.
Snaveltjes toe, mondjes dicht en rijden tot de volgende panne.
Nog 13 maanden en de garantie is uit!!!
Groeten
Jan