








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Hallo allen
Deze week heb ik de kop van mijn turbo diesel 2 gereviseerd. Nu was ik gisteren klaar (dacht ik) maar ze starte moeilijk (op zich logisch als alle brandstofleidingen os geweest zijn) en lijkt het alsof ze op drie poten loopt. Tevens rookt ze behoorlijk blauw. Brandstof systeem ontlucht water ontlucht dus wat kan het nog zijn? Wellicht de distributie die versprongen is? Heeft iemand enig idee en heeft iemand ook de afstel gegevens van de distributie?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Ik zou ook het eerste aan de distributie denken.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat is motor M25/660 dus.
PB even je mail adres, dan heb ik wel wat gegevens.
verstiuvers ook gedaan ?
had je de leidingen/aansluitnippels afgedopt ?
misschien is er rommel in een van de verstuivers terecht gekomen ?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Even een update:
Vanmiddag de distributie op diverse manieren versteld. Het kan niet anders dat de timing goed staat dus dat sluit ik uit. Brandstofsysteem heb ik tevens ontlucht door met draaiende motor de nippels een slag los te draaien. Enige wat nog mogelijk is lijkt mij is de pomp verstellen op zijn voet of slechte verstuivers. Wat denken jullie?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Van lang geleden kan ik me nog herinneren dat mijn turbo 2 ook wat slecht starte nadat ik de kop vervangen had. Ik had iets niet helemaal goed gedaan met het overzetten van de verstuivers, maar wat dat weet ik echt niet meer.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cxj schreef:Ik zou ook het eerste aan de distributie denken.
Die hoeft helemaal niet los als je de kop demonteert.
Of bedoel je soms de riem van nokkenas - pomp?
Hoogstwaarschijnlijk wordt ergens (valse) lucht aangezogen. Check alle slangklemmen en de opvoerpomp in elk geval.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Van lang geleden kan ik me nog herinneren dat mijn turbo 2 ook wat slecht starte nadat ik de kop vervangen had. Ik had iets niet helemaal goed gedaan met het overzetten van de verstuivers, maar wat dat weet ik echt niet meer.
Je was de brandplaatjes ( onder de verstuivers zitten die in de kop) vergeten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O ja! Da’s ook een klassieker!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Brandplaatjes zitten bij mij 100% goed. Daar ben ik echt een pietje precies in. Voor wat betreft valse lucht heb ik al mijn inlaatlucht slangen gecheckt. Volgens mij zitten ze allen vast. De opvoerpmp is niet los geweest dus lijkt me stug dat daar ineens valse lucht vandaan zou komen maar je weet maar nooit… En verder weet ik het eigenlijk ook niet zo goed meer.
Voor wat betreft de distributie hierbij het volgende waarom ik hem nogmaals gecheckt heb: De motor lekte koelvloeistof naar buiten bovenaan tussen het distributiecarter en de koppakking. Distributie gedemonteerd en nagekeken of het daar vandaan kwam. Bleek dus toch echt de koppakking. Distributie weer gemonteerd. DS de garage uit cx (liep toen nog prima na de- en montage vaan disstributie) de garage in. Dit was voor mij de reden om nadat de koppakking vervangen was en de auto slecht liep toch nog eens de distributie te checken. Maar die zit zeker weten goed.
Ok terug naar het verhaal. Hebben jullie nog andere suggesties waar ik kan zoeken voor valse lucht? Er zitten nieuwe pakkingen op het inlaatspruitstuk. Ik heb de bouten hiervan toenstraks nog nagetrokken omdat ik dacht dat ze misschien daar valse lucht zou trekken.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Oh ja nog even een toevoeging: Ze start perfect en slaat direct aan. Alleen dieselt ze na (twee a drie slagen) en wisselt ze bij stationair in toeren. Tussen de 800 en 1100 tpm. Dat loopt langzaam op en zwakt weer af.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gare lucht inlaatpakkingen kunnen dit bij een diesel niet veroorzaken. Een diesel is immer vrij aanzuigend!
Er kan gewoon ergens lucht in het aanvoergedeelte van de brandstof zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik bedoelde lucht in de brandstof, dus bellen aanzuigen. Kan al door een gare leiding komen.
Niet dat je daar hebt aangezeten, maar toch…
De choke werkt wel?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De kleppen zijn gesteld? Zou dat ook nog een probleem kunnen zijn?


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb het deze week elders ook al eens geroepen, lucht in je brandstof via de brandstofvoorverwarmer opzij in de kop?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Kleppen zijn gesteld en heb ik nogmaals gecheckt. Die zijn goed. Brandstofleidingen heb ik alleen bij de verstuivers losgedraaid maar ik zal straks voor de zekerheid ook op de pomp een slagje vaster draaien. Als die daar zou lekken lijkt het mij dat hij ook zou moeten zweten op die nippels en datdoet ie niet. Maar ik ga het proberen.
De choke werkt idd ook gewoon. Die is wel los geweest en is voorzien van een nieuwe koperen ring. Hoezo zou dat de oorzaak kunnen zijn? Er loopt toch alleen maar water langs en hij doet het of doet het niet toch? Of bedoel je iets op de pomp zelf?
Wat bedoelen jullie precies met die voorverwarmer. Ik heb (als je voor de auto staat) aan de linkerzijde een plaat zitten met twee pijpjes eraan. Er zit niets op deze plaat aangesloten en het lijkt een afsluitplaat voor het koelwater van de kop. Er zit een nieuwe pakking tussen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971