Lieve Gompy,
Ik ga er van uit dat degene die de dame gebouwd heeft wel weet hoe het werkt. Dat jij de boel verbouwd hebt en het nu op jou manier werkt is heel erg fijn voor je maar ik denk dat de OP (Original Poster Whiteshepard 17 Dec 2008 23:16) meer heeft aan de manier waarom mijnheer Citroen het gemaakt heeft. (zie punt 7 in het plaatje)
Liefs
Niels
[/img]
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Lieve Gompy ?
Zeg, allemaal leuk en aardig maar voel jij je niet meer op je plek bij het viva forum ?
hmm cynisme / ironie is kennelijk niet aan je besteed…..
Maar ik heb gewoon gelijk, kijk de electrische schema’s er maar op na, de armsteun zit samen met de stoelverwarming (originele montage heb ik het dan over) achter relais 817 en dat relais komt pas in als de motor draait. En aangezien het er op een forum om gaat de vraagsteller zo goed mogelijk van informatie te voorzien schep je met een kreet “bij mij werkt het zo…..” alleen maar verwarring.
Vroemmmm
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Niels, vriend!!
Als je me nu ook nog kan vertellen waar ze relais 817 verstopt hebben, kan mijn dag niet meer stuk.
Gompy,
Ik weet dat het na twaalven was, maar ik had al verteld dat ik alles met de af fabriek geplaatste bedrading heb aangesloten…
En voor iedereen die dit leest
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
LOL,
Geen flauw idee, ik was zelf op zoek naar dat relais omdat bij mij de stoelverwarming het niet doet maar een werkende armsteun sloot dat relais uit… Mocht je het vinden laat het dan even weten, ben wel benieuwd
Vroemmmm
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Even bij Luveto langs geweest voor de beurt + APK van de TCT (het groene beest)
Niks aan het handje, 220 euries en een advies dat de voorbandjes aan hun einde zijn ops:
Relais 817 schijnt onder het stuur te zitten, in/bij de zekeringkast.
Ik kruip er van de week wel even in om te kijken hoe die er uit ziet..
Later…
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Vermoed je dan dat de relais kapot is? Als je (blijkbaar met draaiende motor) de spanning meet op de stekker, staat er dan geen spanning op?
Overigens, het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je de armsteun hebt aangesloten, of de motor moet draaien of niet. En als je fabrieksaf bedrading hebt gebruikt, maar er was oorspronkelijk geen stoelverwarming of elektrische armsteun aanwezig, wordt er vaak geen zekering in de bak geplaatst. Check die dus eerst eens.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Originele fabrieksbedrading gebruikt; een grote oranje stekker paste in de (eveneens oranje onderkant van de) schakelaar, en z’n kleine broertje, die onder de middenbak tevoorschijn kwam, paste mooi op de motor van de armsteun.
Ik meet geen spanning met draaiende motor, maar de verlichting van de schakelaar brand wel… (aparte voeding, geschakeld over het stadslicht, ik weet het).
Maar ik kan maandag pas gaan zoeken, want de baas moest ‘r mee hebben omdat de break (weer) de hik heeft, en dat vind ze eng
Wordt vervolgd!!
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
malle pietje schreef:fabrieksaf bedrading ... vaak geen zekering in de bak geplaatst. Check die dus eerst eens.
ops: Gauw in het boekje gedoken, nergens een zekering van de armsteun vermeld
Maandag kruip ik onder het stuur om te kijken…
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Hallo,
Hoe is dit met dat stoelverwarming verhaal afgelopen? Ik heb net een paar schakelaars uit Duitsland op de kop getikt, maar er staat geen spanning op de aansluiting, zit er ergens anders nog een draadje los… De zekering zit erin (20 amp) en of de moter nou loopt of niet, geen spanning…. De armsteun doet het wel, ook als de motor uit staat.
Ik hoor het graag.
mvrgr,
Dirk-Pieter
GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Relais 848 schakelt grote stroomverbruikers pas bij als de dynamo voldoende spanning levert.
De sigarenaansterkers
De achterruitverwarming
De stoelverwarming
De airco
De Armsteun
Het relais zit midden op het grote schakelpaneel boven je linkerschoen dat ook de zekeringen herbergt, maar dan bovenop.
Het is een hele klus om erbij te kunnen, maar dat hoeft eigenlijk ook zelden. Ik maakte nog niet mee (bij 5 XM’s) dat relais 848 kapot was. Je hoort het soms wel ratelen bij een haperende dynamo.
Het is wel een prima indicatie voor een twijfelachtige dynamo. Als de bovenstaande combinatie niet werkt moet je de dynamo vervangen. Als één van de drie velden van de dynamo het niet meer doet, bijvoorbeeld door een uitgefikte diode, dat meet je nog wel 14,5 V bij stationair, maar er is onvoldoende vermogen voor grootverbruikers.
Om die reden werden er dikwijls heel wat kosten gemaakt, voor men er achter was wat de echte oorzaak was.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat de armsteun tot een grootverbruiker word gerekend , daar sta ik best wel van te kijken. Dan zou men de ramen er ook wel onder kunnen scharen en die gebruik je ws vaker dan de verstelling van die steun. ( die eigenlijk alleen in de hoogste stand fijn is).
Tja… en de rest doet het allemaal prima bij stationair. Is er misschien een apart relais voor elk van de opties?
JanSr heeft misschien wel gelijk wat de dynamo betreft, ik heb een lekkende LHM pomp gehad en toen die vernieuwt werd zat de hele dynamo onder de LHM. Ze hebben hem schoongemaakt en hij doet het nog, maar goed is het niet geweest denk ik. De LHM pomp hangt ongeveer 2 mm boven de dynamo (hoe verzin je het?)
Mijn XM is af fabriek zonder de optie stoelverwarming geleverd, maar ik heb leren bekleding en zag dat alle draden er al zitten, het lijkt dus voorbereid en dacht, hup stekkers kopen en warme stoelen.
Het kan natuurlijk zijn dat daar even meer bij komt kijken…
De schakelaars zijn overigens van een Y3 type en ik heb een Y4 (is dat het laatste model?) De kleur van de schakelaars zou geel moeten zijn, maar deze waren groen. Bovendien passen de achter schakelaars niet, die heb ik dus over (voor de liefhebber? Het zijn schakelaars die in de deur horen te zitten lijkt me)
De voor schakelaars passen wel, maar de pinnen moeten verplaatst en tja, zolang ik geen spanning kan meten in de stekker van de auto, weet ik dus ook niet waar de aansluitingen moeten komen. Lastig allemaal hoor en dat voor een warme stoel….
Maar, ik geef de moed niet op, van de winter moeten ze het doen.
GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)
de schakelaars horen achter onder de asbak in t midden te zitten en die van de voorstoelen achter de codepaneeltje.
Weet je zeker dat je verwarmde zetels hebt? Want ik kom ze nauwelijks tegen.. en dat er een boel draden onder je stoel hangen is niet zo gek;
de verstellings motoren & gordelspanner hebben ook hun kabelboompjes daar lopen
Ouwe mopperkont
Hoi Matthijs,
Inderdaad, bij de latere types in de middenconsole achter bij de asbak en dus pasten de schakelaars achter niet, want die zijn net zo groot als de raam openeners. (zie foto)
Als ik de afdekklepjes of schaamplaatjes weghaal trek ik er een hele bos draad achteraan, twee groene dikke kabebels en twee dun gekleurde, die ik ook in de zitting ban mijn stoelen zie verdwijnen. En ook de achterbank heeft zo’n aansluiting. Daar zit niets electrisch, maar toch die kabels (bij de bank en op de plek waar de schakelaars zitten, dat suggereert dat er dan toch verwarming in zit lijkt me.
GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)