nieuwe vraagjes - versnellingsbak
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 15 oktober 2010 11:51 PM

En dit zijn ze dan. Niet moeilijk denk ik.

De koppelingshevel van de versn.bak van een turbo, schijnt nogal eens af te breken. Als voorzorg kan je die verstevigen, met het lasapparaat.

Kan dit geen schade opleveren als je dat onder de auto zo last? Ik bedoel aan de versnellingsbak? Wordt toch bloedje heet met lassen? Ik durf het in elk geval niet zomaar.

En dan die versnellingsbak olie. Mijn intructieboekje zegt 75w80. Die kan ik hier niet (vooralsnog) krijgen. Wel 80w90. Niet doen neem ik aan? Of kan dit geen kwaad?

Genoeg gezeurd, weekend nu.

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2010 12:01 AM
  [ # 1 ]

Kun je gewoon lassen hoor, die hevel. Bak is van aluminium, zo heet wordt het nu ook weer niet. Je moet het niet roodgloeiend achter elkaar doorlassen, gewoon die helften beter aan elkaar maken.

Zo:

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 16 oktober 2010 12:08 AM
  [ # 2 ]

Als je last aan de bak in de auto gemonteerd wel ff de accu loskopelen anders help je de je electronica om zeep.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2010 01:23 AM
  [ # 3 ]
puffel schreef:

.

En dan die versnellingsbak olie. Mijn intructieboekje zegt 75w80. Die kan ik hier niet (vooralsnog) krijgen. Wel 80w90. Niet doen neem ik aan? Of kan dit geen kwaad?

Genoeg gezeurd, weekend nu.

Wat je ook doet, zorg er voor dat de olie GL4 compatibel is. Dus, geen olie gebruiken van het soort GL5 waar NIET op staat dat het ook in GL4 en GL3 bakken gebruikt kan worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2010 01:41 AM
  [ # 4 ]

Dit is er eentje waar GL-5 opstaat, maar in de lijst van aanbevolen voertuigen staat de CX duidelijk vermeld.

Kroon RPC 75W80

Hoe zit dat dan?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 oktober 2010 01:46 AM
  [ # 5 ]

Dat kan best.  Als deze GL5 geschikt is voor gebruik in oudere (GL4 gesmeerde) bakken dan kan ie gebruikt worden. Je moet het echter wel zeker weten. In échte GL5 olie die ook écht voor GL5 bakken only is zitten namelijk dopes waar een oudere bak niet tegen kan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2010 01:47 AM
  [ # 6 ]

Nouja, als ze het op een lijst zetten op hun officiële website lijkt het mij toch van wel.
Anders zou het zuur zijn, want dat spul zit in mijn eigen bak!!  Shocked

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 oktober 2010 05:26 PM
  [ # 7 ]

Och, bij jullie kan een versnellingsbak toch wel in een handomdraai even gereviseerd worden? Smile Of pak je een andere uit het magazijn?

Bedankt nog voor de tip met foto overigens van de koppelingshandle!

Ik ga maar wachten met de versnellingsbakolie want hier (in de buurt) is alleen GL5 80/90 te koop, wederom de beroemde Nederlandse olie van Rymco motoroil. Staat verder niets op over GL4. Alleen MIL-L-2105D whatever that means.
En waterman ook bedankt voor de tip.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 november 2010 09:09 PM
  [ # 8 ]

Ben ik nou achterlijk of is die vuldop van de versnellingsbak belachelijk klein? Ik heb geen enkele trechter die daar op past en zelfs mijn ontluchtingsslangetje is te groot.
Ik heb het over het holle boutje met plastic dopje onder de poelie.
Behoudens de peilstokopening weet ik geen andere opening te vinden.
Iemand?
Er zit overigens nu teveel olie in volgens de peilstok, kan dit kwaad?

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 06 november 2010 09:15 PM
  [ # 9 ]

Bij het peilen van de versnellingsbakolie maakt het heel erg veel uit of de auto precies waterpas staat. Een klein beetje scheef en je meet meteen veel te weinig of te veel. Een beetje te veel olie schijnt niet erg te zijn.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 november 2010 09:18 PM
  [ # 10 ]

De auto staat inderdaad een beetje scheef, dus dat is dan verklaard alvast.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 november 2010 09:21 PM
  [ # 11 ]
puffel schreef:

Ben ik nou achterlijk of is die vuldop van de versnellingsbak belachelijk klein? Ik heb geen enkele trechter die daar op past en zelfs mijn ontluchtingsslangetje is te groot.
Ik heb het over het holle boutje met plastic dopje onder de poelie.
Behoudens de peilstokopening weet ik geen andere opening te vinden.
Iemand?
Er zit overigens nu teveel olie in volgens de peilstok, kan dit kwaad?

Volgens mij moet je die bout waar dat plastic dopje in zit, er helemaal uitdraaien. Dan heb je een grotere opening. Het plastic dopje is van de ontluchting.

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 07 november 2010 12:14 AM
  [ # 12 ]

Het gat waar de achteruitschakelaar in zit is groot genoeg hoor,schakelaar er even uitdraaien en vullen maar.

Peilstok er even uit dan gaat het vullen wat sneller

Profiel  
 
Gepost: 07 november 2010 12:42 AM
  [ # 13 ]

Gewoon vullen via het gat van de peilstok.
Eigenlijk moet je een hulpstuk maken, met een slang eraan, anders is het wel een lastig klusje daar beneden. Via de schakelaar is het zonder hulpstuk (behalve een trechter) misschien haalbaarder.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 07 november 2010 01:24 AM
  [ # 14 ]

thanks a lot!

Ik ververste de motorolie en kwam er achter dat het oliefilter wat ik hier had besteld, niet past:(

Vervolgens wilde ik de koelvloeistof doen maar geen plug op de radiator, alleen slang.

Ik werd afgeleid door roest…..de kinnebak of whatever that is called, was aardig vergaan.
De rest van de tijd ben ik bezig geweest met een nieuwe kinnebak te fabriceren van een stuk gegalvaniseerde plaat. Dit is in elk geval wel gelukt dus alle roest is behandeld, morgen even afwerken en dan ga ik weer nadenken over de versnellingsbakolie en de koelvloeistof!
Good night!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook